A magyar tulajdonú autóipari cégek kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt
Az autóiparban aktív magyar tulajdonú vállalkozások kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint az ágazatban működő külföldi tulajdonú cégek – mutat rá egy friss hazai felmérés.
A Magyarországon működő autóipari vállalatok túlnyomó többsége már rendelkezik digitális jövőképpel (70 százaléka) vagy hamarosan kidolgozza azt (12 százalék) – derül ki az autopro és az SAP Hungary felméréséből. A megkérdezett vállalatok többsége használ vállalatirányítási rendszert, amellyel alapvetően elégedett. A legelterjedtebbek a sztenderd megoldások, amelyek gyakran összeköttetésben állnak más, többnyire termelési, logisztikai, pénzügyi vagy kontrolling alrendszerrel. A felmérés eredményei alapján ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használó cégek körében -ahogyan a digitális jövőképpel nem rendelkezők esetében is- felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.
A cégek által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetőséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is. Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció előnyeit használják a mindennapokban. A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de előfordul, hogy a minőségbiztosítás terén is alkalmazzák.
Merre tartunk?
A technológiai újdonságokról, lehetőségekről a vállalatok szakemberei a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, illetve rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkező információ is.
A vállalatok fejlesztéseit motiváló legfontosabb öt legfontosabb tényező az árbevétel növelése, a működési hatékonyság növelése, a munkaerőhiány, az új termékek/szolgáltatások megalkotása, illetve a versenytársak hasonló tevékenysége. A munkavállalók digitalizációval, fejlesztésekkel szembeni elvárásai természetesen eltérnek ettől, leginkább szakmai fejlődést és az adminisztratív munkák visszaszorulását remélik.
A vállalatok többsége elsősorban a saját állománytól várja a szervezet digitális fejlettségének erősödését, és csak másodsorban külső, szolgáltató szervezettől. A válaszadók harmada az államtól vár támogatást, pályázatok, képzések, programok formájában.
Nem szabad lemaradni
A járműgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja és közel 170 ezer embernek ad munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, de a növekedés töretlen, az előrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz. „A hazai szereplők számára ezért rendkívül fontos, hogy ne maradjanak le a külföldi versenytársaktól. A nagy beszállítói láncok egyre inkább digitalizáltak, amit az újonnan belépőknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani” - húzta alá Giber Dávid, az SAP Hungary Kft. szektorvezetője.
Az autopro szaklap és az SAP közös, online kutatása augusztusban zajlott, hazai autóipari vállalatok megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Az MKB Bank alkalmazza elsőként a magyar robottanácsadót
- Könnyebb tanulás, nehezebb puskázás a digitális tanteremben
- Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon
- Az év középiskolai tanári csapata a digitalizációért
- Az államnak követnie kell a digitális közösségi terek által nyújtott lehetőségeket
- A Fujitsu új felmérése szerint az IoT-projektek három éven belül megtérülnek
- Accenture felmérés az oktatási és vállalati képzési rendszerekről
- Többet fényképezünk, kevesebbet telefonálunk a mobilunkkal
- Állások alakulása a pénzügyi szektorban a digitalizáció hatására
- A vállalati IT szervezetek nincsenek felkészülve a digitális átalakulásra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.