A magyar tulajdonú autóipari cégek kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt
Az autóiparban aktív magyar tulajdonú vállalkozások kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint az ágazatban működő külföldi tulajdonú cégek – mutat rá egy friss hazai felmérés.
A Magyarországon működő autóipari vállalatok túlnyomó többsége már rendelkezik digitális jövőképpel (70 százaléka) vagy hamarosan kidolgozza azt (12 százalék) – derül ki az autopro és az SAP Hungary felméréséből. A megkérdezett vállalatok többsége használ vállalatirányítási rendszert, amellyel alapvetően elégedett. A legelterjedtebbek a sztenderd megoldások, amelyek gyakran összeköttetésben állnak más, többnyire termelési, logisztikai, pénzügyi vagy kontrolling alrendszerrel. A felmérés eredményei alapján ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használó cégek körében -ahogyan a digitális jövőképpel nem rendelkezők esetében is- felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.
A cégek által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetőséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is. Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció előnyeit használják a mindennapokban. A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de előfordul, hogy a minőségbiztosítás terén is alkalmazzák.
Merre tartunk?
A technológiai újdonságokról, lehetőségekről a vállalatok szakemberei a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, illetve rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkező információ is.
A vállalatok fejlesztéseit motiváló legfontosabb öt legfontosabb tényező az árbevétel növelése, a működési hatékonyság növelése, a munkaerőhiány, az új termékek/szolgáltatások megalkotása, illetve a versenytársak hasonló tevékenysége. A munkavállalók digitalizációval, fejlesztésekkel szembeni elvárásai természetesen eltérnek ettől, leginkább szakmai fejlődést és az adminisztratív munkák visszaszorulását remélik.
A vállalatok többsége elsősorban a saját állománytól várja a szervezet digitális fejlettségének erősödését, és csak másodsorban külső, szolgáltató szervezettől. A válaszadók harmada az államtól vár támogatást, pályázatok, képzések, programok formájában.
Nem szabad lemaradni
A járműgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja és közel 170 ezer embernek ad munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, de a növekedés töretlen, az előrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz. „A hazai szereplők számára ezért rendkívül fontos, hogy ne maradjanak le a külföldi versenytársaktól. A nagy beszállítói láncok egyre inkább digitalizáltak, amit az újonnan belépőknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani” - húzta alá Giber Dávid, az SAP Hungary Kft. szektorvezetője.
Az autopro szaklap és az SAP közös, online kutatása augusztusban zajlott, hazai autóipari vállalatok megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Az MKB Bank alkalmazza elsőként a magyar robottanácsadót
- Könnyebb tanulás, nehezebb puskázás a digitális tanteremben
- Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon
- Az év középiskolai tanári csapata a digitalizációért
- Az államnak követnie kell a digitális közösségi terek által nyújtott lehetőségeket
- A Fujitsu új felmérése szerint az IoT-projektek három éven belül megtérülnek
- Accenture felmérés az oktatási és vállalati képzési rendszerekről
- Többet fényképezünk, kevesebbet telefonálunk a mobilunkkal
- Állások alakulása a pénzügyi szektorban a digitalizáció hatására
- A vállalati IT szervezetek nincsenek felkészülve a digitális átalakulásra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az OMV kiskereskedelmi hálózatának arculata új megjelenést kap Közép-Kelet-Európában
Az OMV egy újabb lépést tett a cég átalakulásának útján: a vállalat az elkövetkező három évben hét országban, Magyarország mellett Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Bulgáriában és Szerbiában is bevezeti az új arculatát. A stratégia célja, hogy hozzájáruljon egy olyan világ megteremtéséhez, amelyben a fenntartható energia, a fenntartható mobilitás és a fenntartható életmód mindenki számára valósággá válhat.
K&H: Adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz
Egyre több cég alkalmazza a mesterséges intelligenciát, de kevesen mondhatják el, hogy tisztában vannak azzal, hogy milyen hazai és nemzetközi, pénzügyi, felügyeleti és adatvédelmi szabályokat szükséges betartaniuk és hogyan alakíthatnak ki egy biztonságos, felkészült környezetet egy AI projekt megvalósulásakor.