Hat szempont, amit mérlegelnünk kell egy lízingcég kiválasztásakor
Egyre több kkv él a hagyományos lízingelés és a tartós bérlés lehetőségével, hiszen gyakran olcsóbb, egyszerűbb és hatékonyabb megoldás, mint a beruházás. Persze sokan ebből megállnak a látszólag kedvező árnál, holott van még pár igen jelentős összetevő, amit figyelembe kell venni.
Az elmúlt évek lízingpiaci növekedése figyelemre méltó Európában és hazánkban is. Szakértők szerint ez a tendencia folytatódik a következő években is. Ezért érdemes áttekinteni, hogy mik a lízingcég választás buktatói és lehetőségei az elsőre vonzónak tűnő ajánlatok és a konstrukciók hibáinak elkerülése érdekében. Elvégre a biztosítások esetében is körültekintően választunk partnert, miért lenne más a helyzet ebben az esetben? Egy nem túl alaposan átgondolt opció lassú jóváhagyást, a bérbeadó teljesítési képtelenségét, rejtett díjakat vagy rosszabb bérleti feltételeket eredményezhet. A legjobb bérleti megállapodás biztosítása érdekében tehát elő kell minősítenünk az ajánlattévő lízingcégeket. Amikor lízingről beszélünk, akkor most elsősorban az operatív lízinget (tartós bérlet) értjük alatta, de az összehasonlításban érintőlegesen megjelenik a többi konstrukció szerepe is, hiszen az első lépés az, hogy eldöntsük, a hagyományos vagy az operatív lízing előnyösebb cégünknek.
Az igényeinkből ne adjunk le!
Mik lehetnek azok az alapelvek, amelyeket érdemes figyelembe vennünk? Az első szempont mindenképpen a rugalmasság. Míg a nagy, jellemzően bankok, vagy pénzügyi és iparvállalatok kezében lévő lízingcégek kétségkívül nagy szakértelemmel és olcsóbban dolgoznak, mint a kkv-k ellátására specializálódott társaságok, azonban ezzel egyidejűleg nem rajonganak a túlzottan egyedi elképzelésekért, igényekért. Igaz ez akár egy nagyobb értékű, egyedi konfigurációval bíró személyautóra, de egy olyan kisebb értékű gyártó- vagy informatikai eszközre is, ami csak az adott felhasználó számára jelent értéket, ezért később a lízingcégnek is nehezebb lesz értékesíteni. Fontos tehát megtalálni azokat a speciális lízingcégeket, akik akár egyedi eszközre, adott beruházás méretre, adott ügyféltípusra vagy szegmensre specializálódtak.
Mérlegelni kell!
“A fentieket csak megerősíteni tudom, ugyanis gyakran találkozom egyedi kérésekkel, igényekkel a lízingkonstrukciók során” – mondta el Székely Balázs, a Rentasystem ügyvezető igazgatója. Szerinte ilyenkor az ügyfélnek azt kell megértenie, hogy bár a refinanszírozás miatt egy nagyobb lízingcég lehet, hogy egy-két százalékkal alacsonyabb kamaton tud dolgozni, de egy kkv-kre specializált vállalat teljes folyamata akár sokkal gyorsabb is lehet az elbírálástól a tranzakció lebonyolításáig. Ezek a cégek akár teljesen egyedi autó vagy gép beszerzését is tudják kezelni, és az árkülönbség akár csak néhány tízezer forint lesz. A saját bőrünkön tapasztaljuk, mekkora értéket jelentenek ezek a tényezők az ügyfeleink számára.
A megfelelő lízingcég kiválasztása megéri az erőfeszítést. A helyes folyamattal nem pazaroljuk el az időnket a számunkra nem megfelelő partnerekre. Nézzük is meg, melyek a legfontosabb szempontok a lízingcég választás során, és csak utána kötelezzük el magunkat.
1. Klasszikus lízing vagy operatív (tartós bérlet) - a pénzügyi lízingnél a lízingelt eszköz a mérlegben szerepel, az operatív lízing a mérlegen kívüli finanszírozást teszi lehetővé. Az eszközök ilyenkor nem hosszú lejáratú kötelezettségként szerepelnek, és ez javítja az adósságszolgálati mutatót. Emellett nem terheli a hitelképességet, és ÁFA visszaigénylés is lehetséges. Ezért is tör gyorsan előre a tartós bérlet.
2. Egyedi igények - amit szeretnénk, az egy itthon nem elérhető, egyedi beszerzést igénylő jármű vagy pedig tömegigényt elégít ki, és akciós járművekből válogassunk. Előbbi esetben egy rugalmas kkv-finanszírozó cég a jó választás, utóbbi esetben már szélesebb a cégpaletta, de itt is érdemes megnézni, hogy milyen az adott cég szolgáltatási palettája, milyen extrákat nyújt, amire szükségünk lehet egyszer.
3. Hosszú távú potenciál - csak egy szakterület (pl. autók) vagy akár komplexebb igények (autó, IT, gépek) is szerepelhetnek cégünk jövőbeni tervei között. Ha csak egy termékkör érdekes, az leegyszerűsíti a keresést, mert sok cég kínál például autó operatív lízing szolgáltatást. A cégek többsége általában egy vagy esetenként két termékkört finanszíroz. Ezért, ha a jövőben várható, hogy IT-eszközöket, gépeket, berendezéseket és autót is be kíván szerezni a cég, vagy akár energetikai fejlesztéseket valósítana meg, akkor már eléggé leszűkül azok köre, akik ezt tartós bérletben is nyújtani képesek, így érdemes ezeket a cégeket választani, hiszen ezzel hosszabb távú partnerség és jobb árak is járhatnak.
4. A cég reputációja, értékelése, ügyfelek véleménye, arculatának minősége - aki ad magára, az az üzletére is ad majd. Nézzük meg azt is, milyen értékeléseket kapott a közösségi médiában vagy akár a Google-on. Ha ennek értéke 4 alatt található, akkor többször is érdemes meggondolni, hogy kihez forduljunk. Ha 4,4-4-5 körül alakul ez az érték, akkor egyfajta garanciánk van rá, hogy nagy baj nem történhet velünk.
5. A válaszadás gyorsasága, a folyamatok olajozottsága - Fontos mérőszám, hogy a kapcsolatfelvételi folyamat milyen, milyen gyorsan veszik fel a telefont, milyen gyorsan reagálnak egy-egy levélre vagy visszahívás kérésre, milyen gyorsan érkezik az ajánlat, az hogy néz ki, érthető és esztétikus-e. Érződik, hogy profi a szervezet és sok ügyletet lebonyolított már avagy sem.
6. Ár/érték arány - És természetesen ez a végső mérce. Megérhet-e egy kicsit több pénzt egy profi és rugalmas szolgáltató, vagy az a havi pár ezer forint is számít? Kivel és kikkel kell majd kapcsolatban lennem a bérleti folyamat közben a következő 3-4-5 évben? Lehet-e még bérleti szándékom más termékkörben? Létezik majd az adott cég 3 év múlva is? Van-e olyan egyedi igényem, ami azért megér egy kis felárat nekem (pl teljesen egyedi autó beszerzése).
Ha mindezek alapján se tudjuk eldönteni, akkor meg hallgassunk a megérzésünkre :).
Kapcsolódó cikkek
- Erős éve lesz az informatikai szektornak
- Merre tart a hazai lízingpiac?
- 20% feletti autóflotta növekedés és magas ügyfélelégedettség a Business Lease-nél
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- Az 50 000. gépjármű forgalomba helyezése alkalmából a koraszülöttmentést támogatta a LeasePlan
- Többet költenek a cégek IT eszközökre?
- Összeolvadás a lízing piacon
- Vásárlás helyett licenc bérbe: 2016-os ICT trendelőrejelzés
- 5+2 érv az autóbérlés mellett
- Autóbérlés gyorsan és egyszerűen webáruházból
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.