Már a svéd lengőhinta is ABB technológiát használ
A göteborgi Liseberg vidámpark Loke Gyro Swing nevű giroszkópikus hintája az ABB ipari frekvenciaváltójával működik. Az hinta biztonságosan és pontosan szimulálja az űrutazás fizikájának néhány elemét, ráadásul az energiatakarékosság figyelembevételével.
Az Európában az élvonalba tartozó, hajmeresztő utazást ígérő hatalmas lengőhinta egyszerre 40 bátor utasát röpíti a levegőbe egy hatalmas körív mentén. Az ingaként lengő, függőleges tengelye körül forgó hinta erős gravitációs erőt hoz létre, miközben utasai átélhetik az űrutazások során tapasztalható súlytalanság élményét. A 2 perc 20 másodpercig tartó, boldog visítozással kísért, feledhetetlen szórakozást az ABB innovatív technológiája teszi lehetővé.
Az ABB nagyteljesítményű villamos rendszere hajtja a Loke Gyro Swing néven ismert hintát, amely a svédországi Göteborg városában működő híres Liseberg vidámpark egyik fő attrakciója. Az ipari motor által szabályozott intenzív gyorsulás és lassulás lélegzetelállító izgalmakat vált ki a hinta utasaiban, míg a gondosan kalibrált vezérlései garantálják, hogy a hatalmas lengőkar pontosan, hatékonyan – s talán ami a legfontosabb! – biztonságosan üzemeljen. A rendszer a környezeti fenntarthatóság terén is figyelemreméltó, mivel a hinta fékezési energiájából áramot termel, amit visszatáplál a helyi villamoshálózatba.
A hintát a skandináv mitológia rettegett istenéről, Lokéról nevezték el, akit gyakran alakját változtató, a levegőben magasan szálló tréfacsinálóként írnak le. A 120 fokos körív mentén lengő hinta 100 km/óra sebességet ér el. Ahogy a kar kilép a lengés lefelé tartó szakaszából az utasok néhány pillanatig akár a 4G gravitációs erő hatását is átélhetik. Az arcvonásokat is eltorzítani képes 4G már közel áll ahhoz a megterheléshez, amelyet az űrbe tartó asztronautáknak is át kell élniük. Ezt követően, ahogy a pörgő, giroszkópos hinta megközelíti pályája 42 méteres legmagasabb pontját, az utasok rövid ideig átélhetik a súlytalanság élményét is. Ezek után nem meglepő, hogy a Kirmes&Park Revue szakfolyóirat a Lokét választotta a 2018-as év legjobb „élményhintájának”.
A pontosság és a biztonság szerves része a rendszernek
A meghibásodásbiztos vezérlőrendszereket gyártó Inautec GmbH az ABB innovatív ipari hajtását, az ACS880-17-et választotta a Gyro Swing üzemeltetéséhez. Az Intamin Amusement Rides Group-hoz tartozó Inautec világszerte vezető szerepet játszik a vidámparki eszközök piacán.
Az ACS880-17 az ABB innovatív motorvezérlési technológiájára épül, működését pedig az ABB Ability távfelügyeleti megoldása segíti. A Gyro Swing gondosan megkoreografált mozdulatainak sikeres végrehajtását a hajtás pontosan szabályozott sebesség- és nyomatékszintekkel, valamint pontosan vezérelt pozíciókkal garantálja. Mivel az ABB pozícióvezérelt hajtásai nagy teljesítményű villanymotorokon is alkalmazhatók, így a rendszer több motor és hajtómű alkalmazása helyett egyetlen motorral is kialakítható, aminek köszönhetően csökken a rendszer összetettsége, nő a megbízhatósága, csendesebbé és hatékonyabbá válik. Az ACS880-17 pontos vezérlési képességei nélkül a Gyro Swing tervezőinek öt különböző villanymotort kellett volna betervezniük a rendszerbe ahhoz, hogy megoldják a hinta hajtását.
Az egyéb előnyök mellett említést érdemel, hogy az ABB hajtása segítségével a lengőkar pontos pozícionálható, aminek köszönhetően a Gyro Swing minden „utazás” után pont a kívánt helyen áll meg. A rendszer pontossága javítja a hatékonyságot is, mivel az üzemeltetőknek nem kell minden kör után a hintát újra a megfelelő indulási helyzetbe állítani, így a hinta szinte folyamatosan üzemelhet, és zavartalanul képes kiszolgálni óránként 900 utasát. A hatékony működésnek köszönhetően az utasoknak rövidebb ideig kell várakozniuk, a több utas pedig nagyobb bevételt jelent a vidámpark tulajdonosai számára.
Nem elhanyagolható szempont, hogy az utasok és az üzemeltetők egyaránt számíthatnak a rendszer garantálta biztonságára és megbízhatóságra. A biztonság rendszerbe illesztése általában számos külső komponenst tesz szükségessé, amelyek a rendszert összetettebbé és költségesebbé teszik. Azonban az ABB ACS880-17 jelű hajtása beépített biztonsági megoldásokkal (mint például a maximális kúszósebességek szabályozása és a váratlan indulások kiküszöbölése) épül, és megfelel a világ legszigorúbb biztonsági követelményeinek is.
Az ACS880-17 jól tükrözi az ABB fenntarthatósági és innovációs szemléletét is. A visszatápláló hajtás visszanyeri a hintát lassító és megállító motor fékezési energiáját, azt villamos energiává alakítja, majd betáplálja a hálózatba. A hajtás a hinta minden egyes „utazási” ciklusa során megközelítőleg 1,4 kWh-t nyer vissza, ami egy klímaberendezés 1 órás üzemeltetéséhez elegendő.
Miben rejlik az ABB technológia varázsa? Leginkább abban, hogy láthatatlanul, teljes mértékben a „színfalak” mögött működik, így a vidámpark nagy számú vendége arra összpontosíthat, amiért felkeresik a Loke Gyro Swing-et: hogy önfeledten élvezhessék, ahogy testük kiszabadul a gravitáció fogságából, és néhány pillanatig súlytalanná válik.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: Budapesten versenyez az európai startup világ krémje
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Az ABB üzemeli be az első digitális alállomásokat Olaszországban
- Áttörést jelentő kísérlet az ABB távvezérelt személyszállító kompjának autonóm működtetésében
- ABB megoldás a világ óceánjaiban felhalmozódó műanyagszemét problémájára
- Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi fel Sanghajban
- ABB technológiával jön létre a világ legnagyobb digitális alállomása Fehéroroszországban
- Az ABB villámtöltői is hozzájárulnak Izland energetikai fenntarthatóságához
- Az ABB díjnyertes szolár invertere akár 65%-kal is csökkentheti a logisztikai és a telepítési költségeket
- A cseh burgonyakeményítő-gyár az ABB Ability alkalmazásával korszerűsíti termelését
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.