NMHH: Három év alatt megnégyszereződött a mobilinternet-szolgáltatás adatforgalma
Első alkalommal tette közzé a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a mobil M2M-szolgáltatások főbb mennyiségi mutatóinak alakulását bemutató, megújult mobilpiaci jelentését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
A három évet átfogó dokumentumból kitűnik, hogy a mobilinternet-szolgáltatás igénybe vevőinek a száma 37%-kal nőtt, a felhasználók által bonyolított adatforgalom pedig több mint négyszeresére ugrott. Az időszak végére a mobil adatforgalom fő kiszolgálóivá a 4G hálózatok váltak, az uniós roamingdíjfelárak 2017 közepi eltörlésének köszönhetően pedig a mobiltelefont egyre bátrabban használjuk külföldön.
Az NMHH a mobilpiaci jelentést a három saját hálózatos szolgáltató, valamint további kilenc olyan szolgáltató kötelező, negyedévente esedékes adatszolgáltatása alapján állította össze, amely a szolgáltatást saját hálózatos szolgáltatóval kötött szerződés alapján nyújtja. A jelentést félévente fogja frissíteni a hatóság. A teljes jelentés elolvasható az NMHH honlapján.
A mobiltelefon-szolgáltatás piaca telített; a feltöltőkártyás előfizetések szerepe tovább csökken
A jelentés alapján a mobiltelefon-szolgáltatást igénybe vevő felhasználók 11 milliós száma érdemben nem változott 2015 és 2018 év vége között, és az indított hívásforgalom is csak kis mértékben – 11,9 százalékkal – bővült. A feltöltőkártyás (pre paid) előfizetések piaci szerepe egyre kisebb: míg az időszak elején még az előfizetések 43%-a tartozott ehhez az előfizetési típushoz, addig az időszak végére az arányuk 36%-ra csökkent. A feltöltőkártyás szegmens forgalomból való részesedése még ennél is jóval kisebb (5% körül), aminek a hátterében az áll, hogy a feltöltőkártyás felhasználók átlagosan jóval kisebb forgalmat bonyolítanak, mint az utólag fizető, számlás (post paid) előfizetők: az egy előfizetésre jutó átlagos havi forgalmakban meglévő különbség tízszeres a két előfizetési típus között.
A mobilinternet-szolgáltatás piaca jelentősen bővült, ami döntően az okostelefonos szegmensnek köszönhető
Az internetforgalmat bonyolított SIM-kártyák száma 37%-kal nőtt 2015 és 2018 év vége között, a felhasználók által bonyolított adatforgalom pedig ugyanebben az időszakban több mint négyszeresére ugrott.
A piac okostelefonos szegmensébe tartozó kártyáinak száma 2015 és 2018 év vége között 40%-kal nőtt, meghaladva a 6 millió kártyát, ami mára az összes mobilinternet-kártya több mint 90 százalékát alkotja. A piac nagyképernyős szegmensébe – ahol az előfizetők a mobilinternet-szolgáltatást jellemzően számítógépen, tableten keresztül veszik igénybe – a három év alatt végig stabilan mintegy félmillió SIM-kártya tartozott. A nagyképernyős szegmensben az egy SIM-kártyára jutó havi internetforgalom 2018 végén 19,37 GByte volt, az okostelefonos szegmens felhasználói viszont csupán átlagosan nyolcadannyi, 2,41 GByte forgalmat bonyolítottak havonta. A forgalmi különbségek miatt a nagyképernyős szegmens részesedése a teljes adatforgalomból még az időszak végén is 37 százalék körül alakult.
A hangforgalom döntően 3G, az adatforgalom 4G hálózaton zajlik
A belföldön indított hívásforgalom döntő részét – a hívások négyötödét – a mobilszolgáltatók 3G hálózatokon keresztül továbbítják, kisebb részét 2G, illetve 4G hálózatokon. Az adatforgalom lebonyolításában a 4G hálózatok szerepe az időszak végére dominánssá vált: míg 2015 végén a mobilinternet-forgalomnak még csak kevéssel több mint fele zajlott 4G hálózaton, addig 2018 végére a 4G hálózatok adatforgalomból való részesedése 90 százalék fölé nőtt. A trendeket jól előrejelezte az NMHH hírközlési piaccal foglalkozó tavalyi kutatása is.
Népszerűbb lett a roaming
Az uniós roamingdíjfelárak 2017. június közepétől élő eltörlésének köszönhetően mind a külföldön használt SIM-kártyák száma, mind a rajtuk lebonyolított hívás- és adatforgalom növekedési üteme jelentősen megugrott a korábbi évekhez képest. Különösen látványos, hogy a 2017 harmadik negyedéve utáni időszakban a külföldön adatforgalmat bonyolító kártyák száma hozzávetőleg duplájára, a forgalom pedig négyszeresére nőtt.
Nincs jelentős változás a piaci részesedésekben
A hívásforgalmat, illetve az internetforgalmat bonyolított SIM-kártyák száma alapján mért piaci részesedések nem változtak érdemben az elmúlt három évben. A Magyar Telekom mind a mobiltelefon-, mind a mobilinternet-szolgáltatás piacán vezet (45% körüli részesedéssel), míg a piaci második és harmadik szolgáltató (Telenor, Vodafone) részesedései minimálisan térnek csak el egymástól. A saját hálózattal nem rendelkező szolgáltatók együtt sem érték el az egy százalékot.
Terjed az M2M
Az M2M – tehát az emberi beavatkozás nélkül megvalósított, eszközök közötti kommunikációhoz kapcsolódó – SIM-kártyák száma évi 10-15 százalék körüli növekedéssel az időszak végére 1 millió darab fölé emelkedett.
Kapcsolódó cikkek
- Négy sávban fog idén új, széles sávú frekvenciahasználati lehetőségeket értékesíteni az NMHH
- NMHH Médiatanács: Továbbra is kevesen használják a tévés és internetes gyerekzárakat
- NMHH Médiatanács: Több mint 246 millió forint támogatás animációs sorozatok folytatására
- Pályázható az országos digitális földfelszíni televíziós hálózatok lejáró használati jogosultsága
- Kilenc új magyar online sorozat készítését és filmfesztiválok nyerteseit támogatja a Médiatanács
- Negyedjére díjazta a közeljövő szakembereit az NMHH Médiatudományi Intézete
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- NMHH-s oktatóanyagok készültek az álhírekről
- Médiatanács: félmilliárd forint pályázható idén helyi és körzeti televíziós műsorok gyártására
- NMHH: 110,1 milliárd forintból készültek filmek Magyarországon 2018-ban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.