A Fujitsu MI-alapú technológiával automatizálja az orvosi szövegek kódolását
A Fujitsu Laboratories of Europe bemutatta az elektronikus egészségügyi adatok (EHR) kezelését és a strukturálatlan (szabadszöveges) orvosi feljegyzések feldolgozását automatizáló megoldását. Az új MI-technológia a nagyobb pontosságának köszönhetően több mint 90%-kal mérsékli a folyamathoz szükséges időt.
A kötelező egészségügyi osztályozásoknak megfelelő, új automatikus kódolási megoldás jellemzően kevesebb mint 1 perc alatt kivonatolja a feljegyzéseket, szemben a manuális klinikai feldolgozás 15 perces időigényével. A korábbi megoldásokkal ellentétben a Fujitsu MI-alapú szövegbányászati technológiája a szemantikai tudást természetes nyelvfeldolgozással (Natural Language Processing, NLP) és mélytanulási képességekkel ötvözve elemzi az orvosi feljegyzéseket és kivonatolja a fontos adatokat.
A Fujitsu Laboratories of Europe több innovációs partnerrel – köztük Madrid vezető egészségügyi intézményével, a San Carlos klinikai kórházzal – bonyolított le sikeres klinikai projekteket az elmúlt 4 évben. A kórház orvosigazgatója, dr. Julio Mayol, szakmai szempontból így magyarázza a Fujitsu által alkalmazott „co-creation” szemlélet jelentőségét: „Folyamatosan keressük a klinikai döntéshozás továbbfejlesztésére alkalmas, új módszereket. A Fujitsu Laboratories of Europe-pal folytatott közös munka lehetővé teszi, hogy fontos fejlesztéseket vegyünk igénybe a hatékonyság javítására. A ma elérhető elektronikus egészségügyi adatfeldolgozó rendszerek többsége nem elégíti ki az orvos-beteg kapcsolat követelményeit. Sőt, az ilyen rendszerek használatát több vizsgálat is közvetlen összefüggésbe hozta a klinikai dolgozók kiégésének jelenségével. A Fujitsu új MI-alapú szövegbányászati technológiája segítségével közvetlenül tudjuk kezelni ezt a problémát, és kézzelfogható javulást érhetünk el a klinikai döntéshozási folyamat hatékonyságában.”
A Fujitsu Laboratories of Europe vezérigazgatója, dr. Adel Rouz, így folytatja: „A San Carlos klinikai kórházhoz hasonló partnerek esetében követett co-creation stratégia lehetővé tette, hogy betekintsünk az egészségügyi ágazat kihívásaiba, különös tekintettel a klinikai döntéshozás nehézségeire. Több olyan fontos innovációval is sikerült előállnunk, amelyek megváltoztatják az egészségügyi személyzet által követett munkafolyamatot. Ez újabb lépést jelent a klinikai adatok pontosságának növelése és digitalizálásuk automatizálása felé a kórházak, az egészségbiztosító társaságok és a kormányzati szervek számára. Úgy gondoljuk, hogy technológiánk szélesebb körben is alkalmazható, és más területek (pl. biztosítás, jog vagy megfelelés) hasonló kihívásainak legyőzésére is jól adaptálható.”
A strukturált információk kulcsszerepet játszanak az orvosi döntéshozásban és az egészségügyi ellátás színvonalának javításában. A klinikai szakembereknek azonban egyre kevesebb idejük van a betegekkel foglalkozni, és terhelésüket tovább fokozza, hogy az adatokat kötelesek azonnal bevinni az elektronikus adatkezelő rendszerekbe. A rugalmasabb adatbeviteli módszerek (pl. a betegekről készített jelentések szabadszöveges narratívája) csökkentik az időigényt, és hasznosabb, relevánsabb betegadatok rögzítését teszik lehetővé. A Fujitsu Laboratories és a Fujitsu Laboratories of Europe közös megoldásának bevált természetes nyelvfeldolgozási technikái közvetlenül reagálnak erre a szükségletre azzal, hogy automatikusan kivonatolják az adatfeldolgozó rendszerek számára szükséges strukturált információt a klinikai személyzet beszámolóiból. A szakemberek egyéni igényeire mélytanulási technikával felkészíthető megoldás a más kódoló rendszerek által alkalmazott komplex nyelvészeti szabályokhoz képest nagyobb rugalmasságot nyújt a szabad szöveg megfelelő kifejezéseinek azonosításához. Ebből eredően nagyfokú pontosságot biztosít, és a kezelés megfelelőségére vagy a beteg társadalmi hátterére vonatkozóan többféle kifejezést képes kivonatolni, mint ami a betegségek és az egészséggel kapcsolatos problémák nemzetközi statisztikai osztályozásában (ICD) szerepel.
A Fujitsu MI-alapú megoldása a szövegbányászatot mélytanulási technikákkal ötvözi az egészségügyi kódolási munkafolyamat konkrét lépései során, így nem igényel előre feldolgozott óriási adatsorokat a működéshez. A Fujitsu megoldásának két fő komponense:
- tudásbázis létrehozása: a rendszer tudásgráfot alakít ki az egészségügyi osztályozások leképezéséhez, amelyeket szemantikailag külső forrásokkal is kiegészít. A szemantikai kiegészítés további kontextust biztosít az egészségügyi osztályozásokhoz, ami a folyamat egymást követő szakaszai során jobb eredmények elérését teszi lehetővé. A szemantikai kiegészítés eszközei között ontológiák és szóbeágyazási technikák is szerepelnek.
- felismerés és hozzárendelés: az orvosi kifejezések mélytanulásra épülő felismerési folyamata, ami után a rendszer súlyozott pontszámok szerint rangsorolt képletek definiálásával kiszámítja a bevitt klinikai jegyzetek potenciális kódolását.
A Fujitsu automatikus kódolást támogató, MI-alapú egészségügyi szövegbányászati folyamata
A Fujitsu MI-technológiáját két angol nyelvű adatsoron értékelték. Ezek 200 anonimizált privát klinikai feljegyzést és 5000 zárójelentést tartalmaztak egy MIMIC-III forrásból kivonatolva . A Fujitsu technológiájának további előnye, hogy könnyen adaptálható bármilyen egészségügyi osztályozásra vagy más nyelvekre, és nem igényel óriási előre feldolgozott adatsorokat.
Az egészségügyi kódolási folyamat pontosságának javításával a Fujitsu technológiája hozzájárul az egységes eredmények eléréséhez, és időt takarít meg a szakemberek számára. A feldolgozott és kivonatolt információt a kormányzati szervek az egészségpolitika megtervezésére, a kutatók az orvosi kezelések hatékonyságának javítására, biztosítótársaságok a díjkalkuláció támogatására, a klinikusok pedig diagnosztikai és kezelési célokra használhatják. A Fujitsu új megoldását 2019 során a San Carlos Innovációs Központtal folytatott együttműködő kutatási programban is alkalmazni fogják.
Kapcsolódó cikkek
- Fokozott igénybevételre tervezte új táblagépét a Fujitsu
- A compliance digitális átalakulása
- A technológia teszi olcsóbbá és hatékonyabbá a szállítmányozást
- Mesterséges intelligenciával felszerelt MR készüléket adtak át a Városmajorban
- Magyar szebészeti világújdonság
- A Fujitsu nyerte a NetApp EMEA-régióbeli „Az év nemzetközi partnere” díját
- A Fujitsu bemutatja, hogyan tágítja tovább a mélytanulás és a mesterséges intelligencia határait
- A Fujitsu mérsékli a hajók által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét
- Európai autógyártók az IBM mesterséges intelligencia és felhőalapú megoldásait választották
- Kreatív videózási lehetőségeket kínál a Huawei P30 legújabb frissítése
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.