Hazai digitalizáció: nagy lendület, kis hatásfok
A hazai kkv-szektor nagy része még épphogy csak belefogott a digitalizációba, bár minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart - derül ki a Digiméter 2020-as kutatási jelentéséből, melyet az Internet Hungary online konferencián mutattak be. Az adminisztrációs folyamatok terén egész jól állunk, de az értékesítés és marketing a legtöbb hazai cégnél még javarészt múlt századi eszközökkel folyik.
A Digiméter mintegy nyolcszáz hazai kkv körében végzett felmérésének célja egy reprezentatív index, a Digitális Versenyképességi Mutató létrehozása, illetve annak hosszú távú, folyamatos mérése és publikálása. Az idén augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság. Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze. Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Legjobban digitális pénzügyek terén állunk (61 pont), a leggyengébben az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.
A tevékenységi körök szerint nézve a mezőnyt nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek vannak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33). A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10%-ból is, melynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig értékesít külföldre is.
“Nem mondjuk az eredményekre, hogy jók vagy rosszak, csak azt szeretnénk rögzíteni, most mi a helyzet, hogy erre alapozva mérni tudjuk a változásokat” - mondta el Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting szakmai vezetője, a Digiméter egyik kezdeményezője. “A digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá” - tette hozzá a szakember.
Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy cég, várhatóan annál előrébb tart a digitalizációban - ami egyúttal azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég a digitalizációban, annál nagyobbra tud nőni! A 20 főnél nagyobb szervezetek átlagosan 48, míg az ennél kisebb cégek, mérettől függően, 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei vállalkozások majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.
“A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” - emelte ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.
“Az elemzésből rögtön kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer, vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” - mondta Ángyán Balázs, a Digimétert főtámogatóként segítő Számlázz.hu ügyvezetője.
A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a Digimeter.hu weboldalon lesznek elérhetőek az érdeklődők számára. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni a Digiméter indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést. A Digiméter idén nyár elején már felmérte egy egyszeri kutatásban a koronavírus rövid távú digitalizációs hatásait a hazai vállalkozásokra, amiből kiderült, milyen szervezeti és ügyfélkezelési kihívásokat okozott a kényszer-digitalizáció. Az ezzel kapcsolatos kutatási összefoglaló szintén megtalálható a Digiméter oldalán.
Kapcsolódó cikkek
- A kkv-k digitalizációja segíti a válságból való kilábalást
- Együttműködési szándéknyilatkozott kötött a DJP és az EFISZ
- Innovatív magyar cégeket köt össze a világpiaccal a KPMG
- Digitalizációval biztosíthatják a cégek az üzletmenet folytonosságot
- A digitális felkészültség lehet a vállalatok igazi vakcinája a pandémia ellen
- Itt az ideje megtanulni úszni az online „mélyvízben”!
- Stratégiai együttműködést köt a MOL és az SAP
- 3000 szerződés 2 hónap alatt - a jogi digitalizáció nem egy trend, hanem bevett gyakorlat
- Az Allianz digitális megoldásai gyors és hatékony ügyintézést kínálnak
- Sokkal kevesebbet nyomtatnak a magyarok
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.