Itt az ideje a paradigmaváltásnak

forrás: Prím Online, 2020. október 22. 14:22

A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet megmutatta, milyen fontos szerepet játszanak a telekommunikációs hálózatok és az adatközpontok a mindennapi élet - az információáramlás, a közösségi média és a szórakoztató alkalmazások - működésében. Az adatközpontok piaca 2020-ban és az azt követő években valószínűleg minden nehézség ellenére is jelentősen fejlődni fog. 

Növekedést jósolnak az olyan nagy piaci szereplők számára, mint a Microsoft, az Amazon Web Services, a Google és az Apple, de az adatközpontok következő generációjának utat törő, kisebb DC-társaságok és új belépők is számíthatnak befektetésekre. E növekedés kapcsán azonban számos kérdés is felmerül: milyen hatással van mindez a környezetre? Mi szól mellette és mi ellene? Itt lenne az ideje egy új fajta megközelítésnek?

 

Becslések szerint a hálózatba kapcsolt eszközök száma 2022-re eléri a 28,5 milliárdot. Ezek az eszközök és a hozzájuk tartozó alkalmazások szükségessé teszik, hogy világszerte megsokszorozódjon az adatközpontok száma és kapacitása. A Syergy Research szerint további 132 hyperscale adatközpont van jelenleg a tervezés vagy a kivitelezés valamelyik fázisában, így ezek száma 430-ról 562-re növekszik. 

 

A hatékonyabb, ésszerűbb és költséghatékonyabb adatközpontok iránti kereslet is folyamatosan növekszik. 2019. szeptembere óta az adatközpontok felelősek a világszerte felhasznált villamosenergia 2%-áért. Több energiát fogyasztanak, mint az Egyesült Királyság összesen, és ez az arány 2030-ra 8%-ra emelkedhet. Az adatközpontok globális szinten az üvegházhatást okozó gázkibocsátás 2%-áért felelősek. 

 

Hatásuk a világ villamosenergia-szükségletére ma az egyik legtöbbször felmerülő kérdés az energiával kapcsolatos diskurzusban. A Microsoft nemrégiben bejelentette fenntarthatósági céljait, melyek bármely más tech-cég céljainál ambiciózusabbak. Nem csupán azt tűzik ki célul, hogy 2030-ra ”karbon-negatívak” lesznek, de azt is, hogy 2050-re ”eltüntetik” a vállalat által 1975-ös megalapítása óta kibocsátott szén-dioxid mennyiséget.

 

Az olyan vállalatok, mint az Apple, az Amazon, a Google vagy a Vodafone mindegyikének megvannak a maga környezetbarát energiafelhasználási és fenntarthatósági céljai. De mi a helyzet azzal a több ezer adatközponttal, amelyek nem rendelkeznek ekkora erőforrásokkal, ahhoz, hogy ilyen nagyarányú programokat indítsanak? Még ha minden adatközpont 100% -ban zöld energiával működne is, a tágabb értelemben vett energiakörnyezet kérdése még mindig fennállna. A villamos energia túlnyomó része a mai napig fosszilis alapú (olaj/szén/gáz).

 

 

Mit tehetnek az adatközpontok, a kis helyi adatközponttól a legnagyobb hypescale felhő adatközpontig?

 

A lényeg a hangsúly áthelyezésén van. Ahelyett, hogy az egyes adatközpontok ”kizöldítésén” fáradoznánk, hosszú távon fenntarthatóbbá kell tenni a komplett adatközponti iparágat azáltal, hogy elkezdünk az egész villamosenergia-hálózat ”kizöldítésén” gondolkodni.

 

Ez elég naiv vagy illuzórikus elképzelésnek tűnhet, de sokkal inkább és sokkal hamarabb megvalósítható, mint azt a legtöbb adatközpont-tervező vagy -üzemeltető gondolná.

 

Hálózati szinten a megújuló energia előállítási költsége drasztikusan lecsökkent. Ma a megújuló forrásból származó villamosenergia egységenkénti ára alacsonyabb, mint a szén- vagy az atomenergiáé. Az egyes országok hálózatai lassanként átállnak a megújuló energiaforrásokra, ami - ezek kiszámíthatatlansága és időjárás függősége miatt - számos kihívással jár. A hálózati instabilitás nem csak a hálózatüzemeltetők és ügyfeleik számára jelent problémát, de közvetlenül érinti az adatközpont-üzemeltetőket is. Ez ellen a potenciális instabilitás ellen megoldást jelenthetnek a másodlagos kiegészítő források és az ehhez társuló infrastruktúra. Ennek azonban költségakadályai lehetnek. 

 

A válasz? 

Hatalmas villamosenergia-tartalékok és infrastruktúra kapcsolódik az adatközpontok működéséhez. Az EnergyAware UPS használatával ezek a rendszerek arra is használhatók, hogy különböző szolgáltatásokkal hozzájáruljanak a hálózat stabilizálásához. Az egyes országok energiapiacai nyitnak arra, hogy lehetővé tegyék e szolgáltatások kereskedelmét (frekvenciamegtartás, frekvenciakiegyenlítés, demand-response kapacitás felajánlása a szolgáltató felé). Mindezeket a szolgáltatásokat az adatközpontok anélkül tudják nyújtani, hogy ez bármi hatással lenne a saját fogyasztóik áramellátására.

 

Ha az adatközpontok ezt megtennék, a hálózatok a jelenlegi korlátokat messze meghaladó mennyiségben fogadhatnának megújuló energiát. Ebből láthatjuk, hogyan járulhatnak hozzá az adatközpontok ahhoz, hogy a hálózatok által szolgáltatott villamosenergia nagyobb arányban származzon megújuló forrásból, azaz hogyan segíthetnek ”kizöldíteni a hálózatot” és hogyan csökkenthetik saját energiaellátásuk kockázatait. 

 

Erre gondolunk, amikor paradigmaváltásról beszélünk. 

 

Az adatközpontok e szolgáltatásaikért bevételre is szert tehetnek. Azaz mindkét fél jól jár: a hálózat ”kizöldül”, az adatközpont-üzemeltetők pedig pluszbevételhez jutnak, így csökkenthetik az infrastruktúra-költségeiket.

 

Az EnergyAware UPS rendelkezik azzal a technológiával, amely lehetővé teszi, hogy az UPS hálózati tartalékként is működhessen. Beépített technológiája lehetővé teszi a házirendalapon meghatározott, kétirányú energiaáramlást az adatközpont és a hálózat között. 

 

Paradigmaváltásra van tehát szükség ahhoz, hogy pozitív változásokat érjünk el.

 

Szerző: Ciaran Forde, az Eaton adatközpont és IT szegmensének EMEA régiós vezetője

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01