Állja a sarat a hazai cégautópiac

forrás: Prím Online, 2021. május 7. 17:24

A koronavírus-járvány hatására a magyar cégvezetők harmada várakozó álláspontra helyezkedett a céges flotta bővítését illetően és elhalasztotta az autóvásárlást, 12 százalékuk viszont a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául, hiszen a vírushelyzet miatt a munkavállaóik körében is körülbelül ugyanekkora arányban növekedett az igény a céges autóhasználatra. A bővítést tervezők szinte kizárólag (79%) új autók beszerzésén gondolkodnak, közel 40 százalékuk prémium kategóriás autó vásárlását tervezi – derül ki a Wallis Motor és a Share Now közös kutatásából. 

Az elmúlt évtizedben a céges járműlízing egyre növekvő népszerűségre tett szert Európában. Miközben a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, addig 2018-ban a flottaértékesítések már a kontinens újautóeladásainak 56%-át tették ki 8,35 millió járművel. De vajon milyen hatással volt a koronavírus a magyar a piacra? Hogyan alakultak a céges autóbeszerzések, és mit tartanak legfontosabbnak a hazai vállalatok az új járműflotta kiválasztásakor?

 

Többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a Wallis Motor és a Share Now ügyfeleik körében végzett online kérdőíves kutatása, melyet a járvány 3. hulláma idején, 2021. márciusában készítettek. 

 

 

A maximum 10 darabos vállalati autóflotta a leginkább jellemző

A gazdaság szinte minden területén aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15%) az építőiparban (13%), illetőleg IT-területeken (10%) tevékenykednek. A válaszadók nagyjából fele-fele arányban rendelkeznek gépjárműflottával, körükben az 1-10 darabos flotta a leginkább jellemző (70,6%), de magas arányban képviselték magukat a nagyobb flottás vállalkozások is, az 51-200, illetve 200+ kategória összaránya 11% volt a válaszadók között. A megkérdezett vállalatok közel 2/3-a (64,3%) országos, vagy multinacionális lefedettséggel működik.

 

A válaszadók teljes körében a járvány kitörését megelőzően a vállalati flotta legjellemzőbb formája a dedikált cégautó volt egyéni beszerzéssel (51%), ezt követte a dedikált cégautó flottaüzemeltetéssel (18%), és a vegyes rendszer alkalmazása (cégautó és kulcsos autók egyszerre). A felmérés arra is rámutatott, hogy a vállalati autók beszerzési formája erős összefüggést mutat a vállalkozás létszámával, illetve méretével: a létszám növekedésével természetszerűleg növekszik a flottaüzemeltetés, illetve a vegyes rendszer (flotta+pool) aránya. 

 

A darabszám nem változott, az igények igen 

A magyar vállalatok nagy többségénél a koronavírus-válság alatt a cégautók darabszáma változatlan maradt (85%), mindössze 15%-nál volt pozitív vagy negatív irányú változás. Azon cégek körében, ahol valamilyen irányú változás történt, ez többnyire nem volt hatással a flotta összetételére (36,6%). 

 

Arra a kérdésre, hogy - akár a vírushelyzet hatására - a vállalatnál dolgozó kollégák körében nőtt-e az igény a céges autók használatára az elmúlt fél évben 12%-uk nyilatkozott úgy, hogy kimondottan a vírushelyzet miatt, további 9 %-uk szerint pedig egyéb okok miatt, de nőtt az igény a vállalaton belül céges autók iránt. 

 

 

Ha már vesznek, akkor inkább újat és minőségit 

A munkaadókra ugyanakkor alapjában véve az óvatosság volt jellemző: a válság hatására több mint felük befagyasztotta az új autók beszerzését, harmaduk (31%) csupán elhalasztotta a céges flotta bővítését, 12 százalékuk viszont meghallgatta a munkavállalói igényeket és a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául. 

 

További érdekesség, hogy azok, akik az új beszerzések mellett döntöttek szinte kizárólag új autóban gondolkodnak: 42 százalékuk új normál kategóriás, míg 38 százalékuk szintén nullkilóméteres prémium kategóriás autók vásárlását tervezi. Használt cégesautót mindössze a válaszadók 20 százaléka tervez venni, közülük is inkább a használt, de prémium a jellemző. 

 

Mi alapján választanak most flottát a cégek?

A Wallis Motor és a Share Now ügyfelei körében a cégesflotta bővítésekor a legfontosabb szempont a kutatás eredményei szerint az adott autó megbízhatósága, és szervizigénye, valamint a biztonság, míg a fogyasztása, az autó márkája és a kínált mennyiségi kedvezmény szintén fontos, de nem döntő tényezőnek számítanak. 

 

A márkakereskedések kiválasztásánál a szervízhálózat fejlettsége, a finanszírozás és az alkatrészek raktárkészlete emelkedik ki.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Közzétette 2020-as fenntarthatósági jelentését a Raben Group

„Drive to Sustainability” címmel jelentette meg legújabb jelentését a Raben. Ez az eddigi legátfogóbb és legrészletesebb, a teljes cégcsoportot reprezentáló összefoglaló, amely számos mérőszám mellett több mint ezer érdekelt fél véleményét is tükrözi. A 2020-as jelentés a vállalatirányítási, környezeti, társadalmi és gazdasági hatásokra összpontosítva azt is bemutatja, hogy a cég miként járul hozzá az ENSZ globális céljaihoz.

2021. június 14. 16:55

Alapjaiban változtatják meg a bankolást a digitális ügyfélélmény és új generációs elvárások

A pénzügyi szolgáltató szektor bizonyos szerkezeti sajátosságok miatt az új belépőkkel szemben a már piacon lévő vállalatoknak kedvez: a magas működési költségek, a viszonylag alacsony profitráták, a bonyolult törvényi szabályozás, és a bizalom nagy szerepe mind megnehezíti a kihívók helyzetét, mivel egyfajta természetes versenykorlátozó tényezőként hat. Azonban a digitális forradalom ezt a szektort is elérte, és komoly kihívások elé állítja az akár évszázados múlttal rendelkező, ügyfeleiket világszerte kiszolgáló bankokat. Ez a bankszertort saját működésében és ügyfélkommunikációban is érinti.

2021. június 14. 11:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?

2021. június 14. 09:53

Rekord összeget költenek a cégek IT-ra

2021. június 7. 17:38

Kihirdették az Év Gyára verseny nyerteseit

2021. május 31. 09:54

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40