COBOL: modernizálni kell, ha nincs szakember

forrás: Prím Online, 2021. május 28. 09:51

Mit lehet tenni, ha régi az informatikai rendszer, de még jól működik? A bevált recepten alapvetően nem érdemes változtatni, különösen akkor, ha fontos szervezetek, köztük pénzintézetek és biztosítók kiemelt tranzakciói futnak rajtuk, mint ahogyan például a COBOL esetében. Naprakész szakértő munkaerő híján ugyanakkor problémák merülhetnek fel az üzemeltetéssel, amit a Micro Focus szakértői szerint megfelelő, dedikált megoldások segítségével lehet áthidalni, hogy a cégek modernizálni tudják ezeket a rendszereket.

A COBOL olyan megbízható és régóta használt programnyelv, amellyel kapcsolatban a következő mondás járja számos szervezetnél: „Ami nem romlik el, nem kell megjavítani. Csak néha venni kell alá másik gépet.” A programnyelv első változata 1959-ben indult útjára, és számos szervezetnél használják a magán- és az állami szférában is az üzleti, pénzügyi és adminisztratív rendszerekben. 

 

Mivel a COBOL megoldások a mai napig megbízhatóan és jól működnek, továbbra is széles körben alkalmazzák őket. A Reuters számai szerint például a banki rendszerek 43 százaléka COBOL-ra épül, és az ATM-tranzakciók 95 százalékánál is COBOL kódra támaszkodnak. Szinte nap mint nap végzünk tehát olyan műveleteket, amelyeknél ez a több évtizedes technológia működik a háttérben anélkül, hogy tudnánk róla. Ezekhez a kritikus fontosságú folyamatokhoz elengedhetetlen, hogy megfelelően működjenek, és mindig rendelkezésre álljanak. 

 

 

Szakembertelen körülmények

Sokszor merül fel azonban problémaként ezekkel a rendszerekkel kapcsolatban, hogy nehéz hozzáértő munkaerőt találni a működtetésükre. Azon szakemberek nagy része ugyanis, aki fénykorában foglalkozott a programnyelvvel, már nyugdíjba vonult. Az utánuk következő generáció pedig már kevéssé ért a technológiához. 

 

Ha csupán kis mennyiségű kódról van szó, akkor a programnyelvhez értő fejlesztő egyszerűen meg tudja keresni és javítani az esetleges, újonnan felmerülő hibákat. Több millió sorból álló kódok esetén azonban azt sem tudják, hol és hogyan álljanak neki. Az pedig túlságosan nagy munka, hogy a COBOL alkalmazásokat átültessék egy másik programnyelvre. Különösen azzal együtt jelent ez sok feladatot, hogy a programozással nincs még vége a folyamatnak. Tesztelni is kell, hogy valóban megfelelően működik-e minden funkció, hiszen rendkívül fontos és érzékeny tranzakciók futnak rajta.

 

Áthidaló megoldás

Néhány szervezetnél azt a megoldást választják, hogy valamilyen modernebb adatbázis-kezelő rendszert integrálnak a meglévő COBOL alkalmazásokkal. Ez azonban általában idő- és költségigényes, és jelentős mennyiségű változtatást igényel az alkalmazás kódbázisában. Ilyenkor jön jól egy olyan eszköz, mint amilyen például a Relativity, amely egyszerűen és gyorsan képez hidat a régi és az új között.

 

A Micro Focus megoldása segítségével a szervezetek gyakorlatilag bármilyen elemző vagy jelentéskészítő eszköz, köztük a Microsoft Excel számára is elérhetővé tehetik a COBOL rendszerek adatait. A szoftver a meglévő COBOL adatfájlokkal működik, így nem kell átalakítani az alkalmazás kódját. 

 

A Relativity tervezőeszközök segítségével a fejlesztők rendkívül egyszerűen kialakíthatják a kapcsolatot a régi és az új megoldások között. Miután ők létrehozták a relációs táblázatokat, már az üzleti felhasználók is azonnal össze tudják azokat kapcsolni a modern elemző vagy jelentéskészítő eszközökkel, amelyek ezután képesek a COBOL adatfájlokat ugyanúgy kezelni, mint bármilyen más adatforrást. A felhasználó ráadásul nem egy replikált másolatot kap az adatokból, hanem pontosan azt az információt látja valós időben, ami a COBOL alkalmazásban található. Ennek köszönhetően a szervezetek minimális idő- és energiabefektetéssel modernizálhatják akár több évtizedes rendszereiket is.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01