Változtak a munkakörülményekkel kapcsolatos elvárások a járvány hatására
A Skanska felmérése szerint a közép-kelet-európai országokban ma már a munkavállalók csaknem fele naponta bemegy az irodába, valamint az is látszik, hogy az irodai dolgozóknak pontos elvárásaik vannak a munkahelyükkel kapcsolatban. A régióban élőket leginkább a nyugodt munkavégzéshez elengedhetetlen csendes tér és a magas színvonalú irodai szolgáltatások (pl. biztonság, pihenés, szabadban való munkavégzés) igénybevételének lehetősége motiválja az irodahasználatra.
A Skanska felmérést készített négy közép-és kelet-európai ország – Magyarország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság és Románia – munkavállalóinak részvételével. A kutatás célja az volt többek között, hogy adatokat gyűjtsön a válaszadók munkahelyi körülményeire vonatkozó elvárásaikról és ezekből következtetéseket vonjon le az irodahelyiségek jövőjére vonatkozóan.
Az irodai munkavégzés továbbra is előnyben
A válaszok alapján a közép-és kelet-európai munkavállalók szemében a home office nem a legtökéletesebb megoldás – többségben vannak azok, akik az irodát részesítik előnyben. Jelenleg a munkavállalók közel fele jár be nap mint nap az irodába (48%). A régió az irodai munka dominanciájával egy hibrid modell felé halad – a megkérdezettek többsége (51%) azt állítja, hogy az lenne számára az ideális, ha legalább heti 3-4 napot az irodában dolgozhatna.
Az irodáknak többet kell nyújtaniuk, mint korábban
Az otthoni munkavégzésre történő kényszer-átállás természetesen rengeteg embernek változtatta meg a mindennapi rutinját. A felmérésbe bevont munkavállalók 51%-a úgy nyilatkozott, hogy az otthoni munkavégzésnek köszönhetően jobban meg tudja szervezni a családi életet. A második legfontosabb tényező, amelyet a közép- és kelet-európai válaszadók a távmunkában értékelnek, azok a jó otthoni munkakörülmények (48%), valamint az ingázás kiiktatásával megspórolt idő (45%).
“A világjárvány bizonyos értelemben körvonalazta az irodahelyiségek jövőjét és a munkavállalók változó igényeit. Láthatjuk, hogy az emberek még mindig az irodákat részesítik előnyben, hiszen a válaszadók több mint fele állítja, hogy szinte teljes időben az irodában szeretne dolgozni. A járvány utáni korszakban azonban az irodáknak többet kell majd nyújtaniuk, mint korábban – jobbnak, kényelmesebbnek és érdekesebbnek kell lenniük, mint amilyenek az otthonaink” – mondja Arkadiusz Rudzki, a Skanska közép-kelet-európai kereskedelmi fejlesztési üzletágának bérbeadásért és értékesítésért felelős ügyvezető alelnöke.
Az álomiroda összetevői: kényelem, biztonság és kiváló informatikai felszereltség
A magyarországi válaszok alapján az irodai munkavégzés legerősebb ösztönzője a csendes, koncentrációt lehetővé tevő munkatér. Egy másik vonzó tényező a magyarok számára a munkáltató által biztosított étkezés és a jól felszerelt konyha. A magyar irodai dolgozók nagyra értékelik az ingyenes parkolási lehetőséget, a megkérdezett nemzetek közül ezt a témát a hazai válaszadók említették a leggyakrabban. A magyarok 40 százaléka a hosszú ingázást tartja a legerősebb akadálynak, ha az irodai munkavégzésről van szó. Az utazással kapcsolatos költségek csökkentése vagy az alternatív közlekedési módok támogatása valószínűleg Magyarországon is sokat lendíthet az irodahasználati hajlandóságon. A vizsgált közép- és kelet-európai országokban az ideális iroda négy legfontosabb jellemzője a nagyon jó informatikai felszereltség (34%), a megfelelő világítás (32%), a minőségi ételeket kínáló étkeztetés (29%) és a különálló egyéni helyiségek a munkavégzéshez az irodában (28%).
„Ezek az elvárások átalakítják az irodaházak működtetésének eddigi megközelítését, és egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a vendéglátásra. A maximális rugalmassággal rendelkező, magas színvonalú terek felé mozdulunk el, hiszen csak a legkiválóbb épületek lesznek képesek magukhoz vonzani a vállalatokat és kielégíteni a megváltozott igényeket. Az elvárások között szerepel a különböző típusú terek – pl. csendes szoba a koncentrációt igénylő feladatokhoz, a kreatív munkákhoz vagy a csapatmunkához igazított helyiségek – elérhetősége, továbbá az épületben levő szolgáltatások (pl. kávézók, jóga vagy éppen pilates órák) rendelkezésre állása. Mi több, megfigyelhetjük majd olyan kiegészítő megoldások, mint például a concierge szolgáltatások növekvő jelentőségét – ami néhány évvel ezelőtt még újdonságnak és erős megkülönböztető jellemzőnek számított a piacon, hamarosan sztenderddé válik” – teszi hozzá Arkadiusz Rudzki.
„Az alkalmazottak több mint fele legalább heti 3 napot szeretne az irodában tölteni. Ezt az igényt elsősorban a nyugodt és csendes munkavégzés lehetősége táplálja. Ha minden irodai alkalmazottnak lehetősége lenne rá, hogy magas sztenderdek szerint kialakított épületben dolgozhasson, akkor a munkavállalók a jó minőségű informatikai berendezéseket, a szemet kímélő professzionális világítást és az egészséges éttermek közelségét becsülnék meg leginkább. Az ideális iroda jellemzői között a dolgozók egyaránt említették az egyéni munkavégzésre szolgáló helyiségeket, valamint a munkát és a pihenést is lehetővé tevő, az irodákat körülölelő zöld területeket is” – mondja Małgorzata Głos, a felmérést kivitelező Zymetria kutató és elemző cég partnere.
A felmérés a biztonsággal kapcsolatos kérdések jelentőségét is alátámasztja, bár az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok csupán 23 százaléka aggódik amiatt, hogy megfertőződik a munkahelyén. Az egész közép-és kelet-európai régiót tekintve azonban az iroda mindennapos fertőtlenítése (41%), az egy térben dolgozók alacsonyabb száma (37%) és az érintésmentes megoldások (37%) azok a tényezők, melyek pozitívan hatnak a munkavállalók biztonságérzetére az irodákban. Annak érdekében, hogy megoldást nyújtson az épületeket használó emberek aggodalmaira, és emellett támogassa a bérlőket, a Skanska bevezette a Care For Life Office Concept ajánlatot. Kialakítása során az irodák használóinak mai igényeit – mind a kényelem, mind a biztonság tekintetében - vették figyelembe. Külön hangsúlyt kap a levegő minősége, az érintés nélküli megoldások, a tértervezési tanácsadás és az újra gondolt létesítménykezelési eljárások. Ennek köszönhetően a Skanska épületeinek használói biztonságos és inspiráló környezetbe térhetnek vissza.
A felmérésről:
A felmérést a Skanska, Európa legnagyobb irodafejlesztője megbízásából a Zymetria kutatási- és elemző cég készítette. A CAWI-módszerrel végzett kvantitatív online felmérés keretében négy ország - Magyarország, Lengyelország, Románia és a Cseh Köztársaság - nagyvárosaiban élő 2000 irodai dolgozótól gyűjtöttek válaszokat.
Kapcsolódó cikkek
- A dokumentumok kezelése mindennapos frusztráció az irodában
- A Skanska újabb egészséges épületet hoz létre Budapesten
- Így gondozd az irodád COVID idején
- A Skanska egy dedikált alkalmazáson keresztül mutatja be új irodaprojektjét
- Közösségi irodateret nyitott a Westend
- Így dolgozunk majd a jövőben?
- Véget vet az irodai időpazarlásnak egy új magyar applikáció
- Elindult a Skanska legújabb budapesti projektje
- Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
- Izgalmas átalakulás - a home office hatása az irodapiacra
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.