Újabb robotikai ágazat van feltörekvőben
A termelővállalatok belső logisztikája az automatizáció sikertörténetének ígérkezik, méghozzá várhatóan már a közeli jövőben. A technológiai áttörést az autonóm mobil robotok (AMR) jelentik, amelyek emberi beavatkozás nélkül el tudják látni a feladataikat. Eközben az AMR-ek képességeinek maximális kiaknázását célzó mobil robotikai kiegészítők (MRE) – például különféle kocsik és görgős felépítmények – fejlesztése a robotikai szektor önálló és sikeres szegmensévé vált. A dán ROEQ a piac vezető szereplője, világszerte népszerű termékeit Magyarországon, a TE Connectivity passzív elektromos csatlakozókat előállító esztergomi gyárában is használják.
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) mindössze néhány év alatt forradalmasították az intralogisztikát, lehetővé téve a termelő cégek számára, hogy hatékonyan és biztonságosan automatizálják a termelőüzemeken belül a nyersanyagok és a késztermékek mozgatását. Növekvő népszerűségüket bizonyítja, hogy az ABI Research kutatásai szerint az AMR-ek világpiaca a 2020-as 800 millió dollárról 2030-ra 49 millárd dollárra fog bővülni. Az AMR-ek két legfontosabb előnye egyrészről a könnyű programozhatóság, másrészről pedig a megfelelő mobil robotikai kiegészítők (MRE) – például különféle kocsik és görgős felépítmények – révén a rendkívül sokoldalú alkalmazhatóság.
Az MRE-k nélkülözhetetlenek a robotok képességeinek megfelelő kiaknázásához. A kiegészítőket egyszerű és biztonságos mechanizmusokkal lehet a robotokhoz csatlakoztatni és használatukkal pedig kiterjeszthetők az alkalmazás lehetőségei. A felépítmények sokszínűek a rövid távú, szintbeni továbbítást segítő görgős polcoktól a rekeszek, ládák, raklapok szállítására alkalmas kocsikig és emelőkig. A megfelelő MRE-k segítségével a robotok képesek akár egy tonnányi, árut mozgatni vagy az automatizált gyártósorokkal közvetlenül kommunikáló, szállítószalagos logisztikai rendszert létehozni. Ráadásul gyakorlatilag bármilyen iparágban bevethetőek, ahol áruk és nyersanyagok mozgatására van szükség.
A mobil robotikai kiegészítők piacának vezető szereplője a dániai központú ROEQ. Az alapító mérnökök 2017-ben meglátták a forradalmi lehetőséget a Mobile Industrial Robots (MiR) piacvezető robotjaiban, ezért célirányosan ezen gyártó típusaihoz illeszkedő felépítmények tervezésébe fogtak. Ennek eredményekképpen a ROEQ sztenderdizált megoldásai minden tekintetben – hardveresen és szoftveresen – kompatibilisek a MiR robotjaival, ami komoly versenyelőnyt jelent a felhasználók számára. A ROEQ kiegészítők könnyűszerrel csatlakoztathatók az AMR-ekhez, a ROEQ Assist nevű szoftver pedig teljesen belesimul a robotok flottavezérlő programjába, így a kezelő munkatársaknak csak egy felület használatát kell megtanulni. Ez felgyorsítja a bevezetés folyamatát.
A fenti szempontok jelentős súllyal estek latba az északnyugat-magyarországi Esztergomban működő TE Connectivity számára, amikor megoldást kerestek intralogisztikai kihívásaikra. A fröccsöntött műanyagból az autóipar részére passzív elektromos csatlakozók és csatlakozóházak gyártásával és automata szerelésével foglalkozó cég anyagmozgatási rendszerei alacsony hatásfokkal működtek. Egy flexibilis, könnyen variálható és kiterjeszthető, de egyszerűen üzemeltethető rendszerre volt szükségük. Fontos szempontként szerepelt a biztonság, mert a gyárban szűkek a közlekedési utak, sűrűn változik a belső elrendezés és a feladatok, továbbá folyamatos az alapanyagok, a késztermékek és az emberek mozgása, keresztezve a robotok útvonalát.
A gyárban többféle megoldást teszteltek, míg végül a ROEQ robotikai kiegészítőkkel szerelt AMR-ek mellett tették le a voksukat. A hat MiR200-asból álló flotta félautomata üzemben dolgozik: a munkatársak hívják a missziókat és mozgatják a robotokra csatlakozó kocsikat a termelési területen és a raktárban. Ezért lényeges volt az egyszerű dokkolás és a könnyű kezelhetőség.
A cég jelenleg három ROEQ TMC300 top modult, 15 ROEQ 300E Easy-Pull-Out kocsit és 10 easy locking megoldású dokkolót használ. A kocsik szabadalmaztatott rögzítőmechanizmusa pontos és biztonságos csatlakozást tesz lehetővé mind a robothoz, mind a dokkolóhoz. A szoftver egyúttal folyamatos nyomon követést biztosít: bármikor ellenőrizhető, hogy az adott kocsi melyik robothoz vagy dokkolóhoz kapcsolódik. A missziók végpontjain – a termelési területen és a raktárban – a munkatársak könnyen le tudják oldani a kocsikat a robotokról és kézi erővel mozgatni.
A tapasztalatok szerint a ROEQ kocsik rendkívül stabilak és biztonságosak. A TE Connectivity üzemében egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy a robotok balesetet okoztak vagy anyagi kárt csináltak volna. Használatukkal ráadásul megnövelhető az AMR-rek hasznos teherbírása, növelve az anyagmozgatás hatékonyságát. Az eszközök látványosan felgyorsították az intralogisztika tempóját, tették mindezt kedvező megtérülési mutatók mellett.
Nem elhanyagolható előny az üzembiztonság. A TE Connectivity tapasztalatai szerint a ROEQ eszközök gyakorlatilag nem igényelnek javítást vagy karbantartást. A beüzemelésben és az esetleges problémák megoldásában pedig a vállalat magyarországi partnere, a VFP Systems nyújt gyors segítséget. A TE a kedvező eredmények hatására épülő új gyártócsarnokát már a ROEQ felépítményekkel szerelt mobil robotok képességeire optimalizálva tervezte meg.
Kapcsolódó cikkek
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- Robotizáció – válasz a pandémia által okozott kihívásokra
- Nagyteljesítményű autonóm mobil robotokat dob piacra a Mi
- Mobil munkapaddá váltak a robotok egy olaszországi üzemben
- Az ABB felvásárolja az ASTI Mobile Robotics Group-ot
- Automatizált belső szállítás
- Magas termelékenység, alacsony költségek
- Globális stratégiai együttműködésre lép a MiR és a Koch Industries
- Repülőrajtot vett 2021-ben a MiR
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.