Magyar Lízingszövetség: Szinte példátlan helyzetben indult az év

forrás: Prím Online, 2022. január 30. 10:09

Hamarabb kell lépnie az autóvásárlást tervező cégeknek, magánszemélyeknek a korábbi időszakhoz képest - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely szerint nem csak az autógyártást hátráltató chiphiány miatt emelkedő árakat, hanem az összes fenntartási kiadást számba kell venniük a vásárlásnál. Az lízingpiac számára az autópiaci megtorpanás kedvezőtlen, de a vállalkozások eszközbeszerzési kedve derűlátásra adhat okot.

Szinte példátlan, hiánygazdasági helyzetben indult el az év az autók piacán, miközben a finanszírozás rendelkezésre áll, a kereslet is adott, de megtorpant az autópiac az akadozó  chipellátás miatt - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely bemutatja, milyen szempontokat érdemes figyelembe venniük az autóvásárlást tervező cégeknek és magánszemélyeknek. Valamint ismerteti azt is, hogy a vállalkozások beruházási kedve egyelőre derűlátásra adhat okot. 

 

lizingszovetseg.hu
 

 

Mit érdemes ilyenkor tenni? 

„A múlt évben kezdett helyreállni a koronavírus-járvány okozta sokkból az autó- és az autófinanszírozási piac, ám a pandémiához köthető chiphiány nyomán megtorpant a globális autógyártás, egyszerűen nincs elég autó, amire egyébként adott a kereslet” - mondta Dr. Tóth Zoltán, a jármű-, ezen belül az autófinanszírozásban kulcsszerepet betöltő lízingvállalatokat tömörítő Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátette: „A jelentős méretű flottákat működtető cégeknél előfordul, hogy meghosszabbítják az eredeti futamidőt, amely lejárt volna, mert az autóhiány miatt nem tudják a soron következő cserét végrehajtani. Elsősorban a magánszemélyeknél érezhető az elbizonytalanodás vagy akár a használt autók felé fordulás is a magasabb árak vagy a hosszú szállítási határidő miatt aki viszont vásárolni szeretne, annak érdemes sokkal hamarabb lépnie.”

 

A szakember szerint nemcsak a mostani helyzetben, hanem általánosságban is lényeges, hogy minden autóvásárlást tervező pontosan határozza meg a vásárlás előtt, hogy pontosan mire fogja használni a kocsit. „Városon belüli kis távolságra alternatíva lehet az elektromos autó, de napi hosszabb távú - például nagyvárosok közötti autópályás - utak megtételére az alacsonyabb fogyasztású kocsik, köztük a hibridek jelenthetik az alternatívát. Ami még finanszírozási szempontból mindegyik fél számára fontos, hogy meg kell nézni az adott autó használatának komplett költségeit. Vagyis nemcsak a vételárát és értékvesztését, hanem a fenntartási kiadásokat, amely magában foglalja a szerviz-, biztosítási-, gumiköltségek mellett az üzemanyagköltségeket is. A pontos kalkulációban pedig a lízingcégek, flottakezelők és az autókereskedők szakértői hathatós segítséget tudnak nyújtani” - fogalmazott a szakember. 

 

A beruházási kedvvel egyelőre nincs baj

Dr. Tóth Zoltán a Magyar Lízingszövetség adatait idézve azt mondta, a 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó számok alapján növekedésben volt a lízingpiac, de ez elsősorban az eszközök, azon belül a járművek, autók drágulásával magyarázható. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ugyanis az említett időszakban 512 milliárd forintot helyeztek ki, ez több mint 20 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ehhez képest az új lízingszerződések száma csak 9 százalékkal nőtt, az eltérés pedig az eszközök drágulásával magyarázható. A 2021-es év utolsó negyedévére vonatkozó becslések is hasonló képet mutatnak.” Arra egyelőre korai előrejelzést adni, mikor állhat helyre a rend a járművek és az autók piacán. Fontos azonban látni, hogy a 2021-es év alapján van ok azért az optimizmusra. A lízingvállalatok fejlődése szempontjából a beruházások, eszközbeszerzési kedv alakulása az egyik leglényegesebb tényező és rengeteg cég számára a lízingcégek nyújtják a finanszírozást a korszerűbb, hatékonyabb termelőeszközhöz. 

 

Dr. Tóth Zoltán a felgyorsuló infláció és az inflációs várakozások letörése érdekében jegybanki kamatemeléseket értékelve azt mondta: Az emelkedő kamatkörnyezet miatt drágulhat a finanszírozás, ám a lízingcégek közötti verseny ezt a hatást valamelyest kompenzálja. Fontos továbbá, hogy vannak államilag támogatott programok, amelyek kedvező kamatozással igénybe vehetőek. A lízingpiacnak az utóbbi években támaszt nyújtó jegybanki Növekedési Hitelprogramja ugyan kifutott, de a koronavírus-járvány okozta nehéz helyzetből való kilábalást segítő újraindulási konstrukcióknak, így a Széchenyi Program Go-nak és az Exim konstrukcióinak van “lízingpiaci” lába. Azaz kedvezményes kamatozással igényelhetnek lízingfinanszírozást a vállalkozások. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

K&H: Adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz

Egyre több cég alkalmazza a mesterséges intelligenciát, de kevesen mondhatják el, hogy tisztában vannak azzal, hogy milyen hazai és nemzetközi, pénzügyi, felügyeleti és adatvédelmi szabályokat szükséges betartaniuk és hogyan alakíthatnak ki egy biztonságos, felkészült környezetet egy AI projekt megvalósulásakor. 

2024. június 17. 09:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kiberbűnözők piszkos játéka: 9+1 kibertámadás a sport világából

2024. június 12. 11:43

Elstartolt a Startup Safari Budapest 2024

2024. június 10. 11:40

Marad-e az AI homály a vállalkozások körében?

2024. június 3. 13:02

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30