Magyar Lízingszövetség: Szinte példátlan helyzetben indult az év
Hamarabb kell lépnie az autóvásárlást tervező cégeknek, magánszemélyeknek a korábbi időszakhoz képest - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely szerint nem csak az autógyártást hátráltató chiphiány miatt emelkedő árakat, hanem az összes fenntartási kiadást számba kell venniük a vásárlásnál. Az lízingpiac számára az autópiaci megtorpanás kedvezőtlen, de a vállalkozások eszközbeszerzési kedve derűlátásra adhat okot.
Szinte példátlan, hiánygazdasági helyzetben indult el az év az autók piacán, miközben a finanszírozás rendelkezésre áll, a kereslet is adott, de megtorpant az autópiac az akadozó chipellátás miatt - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely bemutatja, milyen szempontokat érdemes figyelembe venniük az autóvásárlást tervező cégeknek és magánszemélyeknek. Valamint ismerteti azt is, hogy a vállalkozások beruházási kedve egyelőre derűlátásra adhat okot.
Mit érdemes ilyenkor tenni?
„A múlt évben kezdett helyreállni a koronavírus-járvány okozta sokkból az autó- és az autófinanszírozási piac, ám a pandémiához köthető chiphiány nyomán megtorpant a globális autógyártás, egyszerűen nincs elég autó, amire egyébként adott a kereslet” - mondta Dr. Tóth Zoltán, a jármű-, ezen belül az autófinanszírozásban kulcsszerepet betöltő lízingvállalatokat tömörítő Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátette: „A jelentős méretű flottákat működtető cégeknél előfordul, hogy meghosszabbítják az eredeti futamidőt, amely lejárt volna, mert az autóhiány miatt nem tudják a soron következő cserét végrehajtani. Elsősorban a magánszemélyeknél érezhető az elbizonytalanodás vagy akár a használt autók felé fordulás is a magasabb árak vagy a hosszú szállítási határidő miatt aki viszont vásárolni szeretne, annak érdemes sokkal hamarabb lépnie.”
A szakember szerint nemcsak a mostani helyzetben, hanem általánosságban is lényeges, hogy minden autóvásárlást tervező pontosan határozza meg a vásárlás előtt, hogy pontosan mire fogja használni a kocsit. „Városon belüli kis távolságra alternatíva lehet az elektromos autó, de napi hosszabb távú - például nagyvárosok közötti autópályás - utak megtételére az alacsonyabb fogyasztású kocsik, köztük a hibridek jelenthetik az alternatívát. Ami még finanszírozási szempontból mindegyik fél számára fontos, hogy meg kell nézni az adott autó használatának komplett költségeit. Vagyis nemcsak a vételárát és értékvesztését, hanem a fenntartási kiadásokat, amely magában foglalja a szerviz-, biztosítási-, gumiköltségek mellett az üzemanyagköltségeket is. A pontos kalkulációban pedig a lízingcégek, flottakezelők és az autókereskedők szakértői hathatós segítséget tudnak nyújtani” - fogalmazott a szakember.
A beruházási kedvvel egyelőre nincs baj
Dr. Tóth Zoltán a Magyar Lízingszövetség adatait idézve azt mondta, „a 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó számok alapján növekedésben volt a lízingpiac, de ez elsősorban az eszközök, azon belül a járművek, autók drágulásával magyarázható. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ugyanis az említett időszakban 512 milliárd forintot helyeztek ki, ez több mint 20 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ehhez képest az új lízingszerződések száma csak 9 százalékkal nőtt, az eltérés pedig az eszközök drágulásával magyarázható. A 2021-es év utolsó negyedévére vonatkozó becslések is hasonló képet mutatnak.” Arra egyelőre korai előrejelzést adni, mikor állhat helyre a rend a járművek és az autók piacán. Fontos azonban látni, hogy a 2021-es év alapján van ok azért az optimizmusra. A lízingvállalatok fejlődése szempontjából a beruházások, eszközbeszerzési kedv alakulása az egyik leglényegesebb tényező és rengeteg cég számára a lízingcégek nyújtják a finanszírozást a korszerűbb, hatékonyabb termelőeszközhöz.
Dr. Tóth Zoltán a felgyorsuló infláció és az inflációs várakozások letörése érdekében jegybanki kamatemeléseket értékelve azt mondta: Az emelkedő kamatkörnyezet miatt drágulhat a finanszírozás, ám a lízingcégek közötti verseny ezt a hatást valamelyest kompenzálja. Fontos továbbá, hogy vannak államilag támogatott programok, amelyek kedvező kamatozással igénybe vehetőek. A lízingpiacnak az utóbbi években támaszt nyújtó jegybanki Növekedési Hitelprogramja ugyan kifutott, de a koronavírus-járvány okozta nehéz helyzetből való kilábalást segítő újraindulási konstrukcióknak, így a Széchenyi Program Go-nak és az Exim konstrukcióinak van “lízingpiaci” lába. Azaz kedvezményes kamatozással igényelhetnek lízingfinanszírozást a vállalkozások.
Kapcsolódó cikkek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Harmadik negyedéves árbevételével a Xiaomi túlszárnyalta a piaci várakozásokat
A Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül, bejelentette a 2024. szeptember 30. napján lezárult három hónapos periódusra („2024 Q3,” vagy „az Időszak”) vonatkozó nem auditált, konszolidált eredményét.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.