Milánó elektromos buszhálózatának fejlesztéséhez az ABB adja a hajtóerőt
Az ABB Terra 124 típusú töltőberendezéseit Milánóban telepítették, mivel ez a hatalmas ipari metropolisz 2030-ig 1200 dízelüzemű autóbuszát cseréli le vadonatúj, teljesen elektromos hajtású buszokra.
• Az ABB töltőállomásai költséghatékony éjszakai töltést és hálózati csatlakozást biztosítanak az ATM e-buszflottája számára.
• A Terra 124 típusú töltőberendezések egyszerre két busz gyors feltöltésére alkalmasak.
• A buszpályaudvar töltőinfrastruktúrája rekordidő alatt épült ki, az energia tárolását szolgáló eszközöket is beleértve, ami hozzájárul az e-buszok akkumulátorainak későbbi újrafelhasználásához.
Az e-mobilitás technológiájának piacvezető globális beszállítójaként az ABB Milánó város tömegközlekedési vállalatával (Azienda Trasporti Milanesi) együttműködve kulcsrakész megoldást épített ki a cég San Donato nevű buszpályaudvarán. Ez az első a városba tervezett négy, teljesen elektromos buszpályaudvar közül, s egyben az innovatív új töltési megoldások kísérleti helyszíne is.
Az ATM a fenntarthatóságot és a hosszú élettartamot szem előtt tartva megtervezett San Donatói létesítmény segítségével kívánja valóra váltani azt a tervét, hogy 2030-ig évente 30 millió literrel csökkenti a felhasznált dízelolaj, illetve 75 000 tonnával a kibocsátott CO2 mennyiségét.
Az ABB Terra 124 töltőket a buszpályaudvar parkolójában helyezték el. A kiépítés költségeinek optimalizálása, valamint a környezetterhelő hatás minimalizálása érdekében egy töltőberendezéssel egyszerre két jármű gyorstöltésére van lehetőség. Az e-buszokat a tervek szerint éjszaka fogják feltölteni, amikor ez a legköltséghatékonyabb módon oldható meg. Az ekkor felvett elektromos energia normál körülmények között 180 km megtételére elegendő, ami azt jelenti, hogy az e-buszok egész nap üzemben lehetnek, anélkül, hogy napközben pótlólagos töltésre szorulnának.
Az ATM kísérleti helyszínéül felhasznált buszpályaudvar töltőinfrastruktúrájának kiépítését célzó projekt megvalósítása mindössze három hónapot vett igénybe. Ez magában foglalta az elektromos infrastruktúra (benne a kis- és középfeszültségű kapcsolóberendezések) megtervezését és kivitelezését, valamint a töltőrendszer csatlakoztatását az ATM alállomására.
Mivel a kísérleti töltőhely kiépítésének célja a leginnovatívabb és leginkább energiahatékony megoldások alkalmazása volt, ezért az ABB által leszállított csomag egy 324 kWh-s energiatároló megoldást (ESS) is magában foglalt. Az ESS lehetővé teszi az ATM számára, hogy csökkentse hálózati áramfogyasztását. Arról is tapasztalatokat lehet majd szerezni, hogy milyen az, amikor az ESS megoldást a töltőinfrastruktúrával együtt használják a buszok akkumulátor-telepeinek esetleges jövőbeli másodlagos felhasználásának szimulálására.
A telepítés befejezéséhez egy ABB EV Site Solution (EVSS) vezérlő üzembe helyezésére is sor került. Ez a vezérlő optimalizálja az ESS újratöltési folyamatot, miközben a teljes csúcsfogyasztás valós időben történő szabályozásával minimalizálja az energiaigényt és csökkenti a működési költségeket.
A digitális megoldások ABB Ability Connected Services Portfólióját – mely lehetővé teszi a töltők távdiagnosztikáját és távkezelését – ugyancsak alkalmazták a működés fejlesztése és az üzemi élettartam meghosszabbítása érdekében. Az ABB, mindezek mellett, innovatív AirPlus szigetelőgázzal feltöltött középfeszültségű UniSec légszigetelésű kapcsolóberendezését is leszállította a helyszínre. A világ legnagyobb felmelegedési potenciáljával rendelkező üvegházhatású gázát, az SF6-ot kiváltó AirPlus közel 100%-kal csökkentheti a globális felmelegedést okozó hatást.
A projekt kapcsán Frank Muehlon, az ABB E-mobility Divíziójának elnöke a következőket mondta: „Mivel a közlekedési vállalatok komoly energetikai kihívásokkal néznek szembe flottáik teljes villamosítása kapcsán, ezért olyan holisztikus megoldásokra van szükségük, amelyek az energiagazdálkodás új lehetőségeivel ruházzák fel őket, és hozzájárulnak elektromos buszaik akkumulátor-telepeinek potenciális jövőbeli másodlagos felhasználásához. Pontosan ez az, amit a maga területén piacvezető ATM számára biztosítani tudunk.”
A leállások időtartamának és a helyszíni fennakadások hatásának csökkentése érdekében az ABB egy plug-and-play opció számára előre megtervezte és összeállította az ATM-nek leszállított energiaellátó berendezéseket, hogy az opció gyorsan és könnyen csatlakoztatható, illetve üzembe helyezhető legyen a buszpályaudvaron. Az ABB kompakt megoldása mindössze egyetlen parkolóhelyet vett el az értékes területből.
Frank Muehlon a következőkkel egészítette még ki mondandóját: „Az ABB teljes, körű végponttól végpontig terjedő töltőinfrastruktúra-megoldással látta el az ATM-et, ami Ipar 4.0-s technológiák teljes konnektivitással és felhőalapú számítástechnikával történő alkalmazását teszi lehetővé, továbbá a hasonló megoldások jövőbeli bevezetése kapcsán vonzó példát mutat a fenntarthatóbb működést megvalósítani kívánó tömegközlekedési cégek számára.”
Az ABB páratlan szakértelemmel rendelkezik a fenntartható közlekedési megoldások fejlesztésében, aminek a magán- és tömegközlekedés, a vállalati járműflották, a haszon- és nehézgépjárművek, valamint a tengerhajózás egyaránt célterülete lehet. Az ABB még 2010-ben lépett be az e-mobilitás piacára, és mára már 680 000-nél is több elektromos járműtöltő berendezést értékesített a világ több mint 85 piacán, ezen belül több mint 30 000 DC gyorstöltőt és 650 000 AC töltőberendezést adott el, a Chargedot-n keresztül értékesített berendezéseket is beleértve.
Kapcsolódó cikkek
- Már a Mikulás is elektromos hajtású járművel közlekedik!
- Gyors és felhasználóbarát töltés az ABB megoldásával
- Már minden huszadik eladott autó elektromos vagy tölthető hibrid Magyarországon
- Bázel az ABB töltési technológiáját választja e-buszflottájának üzemeltetéséhez
- Megjelent az ABB Decoded podcast legújabb epizódja
- Magyar fejlesztésű elektromos buszokat mutattak be
- Az ABB elsőként kívánja megszerezni a CharIN CCS tanúsítványt a DC töltőállomásaihoz
- Az ABB töltőberendezéseket szállít a GRIDSERVE elektromos járműtöltő hálózat számára
- Az ABB töltőire épül Katar legnagyobb elektromos buszinfrastruktúra-projektje
- Az ABB a Formula-E világbajnokság New York-i versenyén mutatja be az e-mobilitás jövőjét
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.