Havi 1 milliárd forint a magyar vállalatoknak
Több, mint 420 portfóliócégével nem csak regionálisan, de európai szinten is kimagaslóan aktív tőkefinanszírozói piaci szereplőnek számít a Hiventures. A közel 22 milliárd forintos tavalyi összbefektetéssel az MFB Csoporthoz tartozó tőkealap-kezelő 2021-ben egyszerre szárnyalta túl éves céljait és döntötte meg saját korábbi rekordját. A társaság a 2017 eleji indulás óta eltelt 60 hónapban közel 60 milliárd forintot, átlagosan havonta 1 milliárdot fektetett be hazai vállalkozásokba.
Immár 5 éve tölt be egyedülálló szerepet a kockázati tőkepiacon a Hiventures, amely állami tőkebefektetőként azzal a céllal jött létre, hogy felhelyezze az országot a nemzetközi innovációs és startup térképre, majd 2019-től kezdődően finanszírozási programjait kiterjesztette először a kis- és középvállalkozásokra, majd a nagyvállalatokra is.
Megduplázta árbevételét a portfólió
A Hiventures portfóliójába tartozó 423 társaság 2021 végén összesen 2740 főt foglalkoztatott. Az elmúlt évet is beárnyékoló pandémia, valamint a szállítási láncok folytatódó akadozása ellenére 2020-hoz képest megduplázta összesített árbevételét a portfólió, 102 cég esetében ennek a bevételnek egy jelentős, több mint 21 milliárd forintot kitevő része külföldi piacokról folyt be. Az exportból származó összbevétel az egy évvel korábbihoz képest másfélszeresére növekedett. „A minden várakozást felülmúló eredményben az egyre jobban teljesítő startupjaink mellett az is közrejátszott, hogy tavaly már jóval nagyobb teret nyertek a portfóliónkban a közép- és nagyvállalatok: 2019 óta összesen 23 érett hazai vállalat sikeréhez járultunk hozzá befektetéseinkkel” – szögezte le Katona Bence, a Hiventures vezérigazgatója.
A teljes magyar vállalkozói ökoszisztémát lefedik
A startupok finanszírozása mellett olyan dinamikusan nőtt a hagyományos vállalatoknak nyújtott tőkebefektetések volumene, hogy 2021-ben már a rekordösszegű, közel 22 milliárd forintos kihelyezések megközelítőleg a fele KKV-kba és nagyvállalatokba áramlott. Ebben nagy szerepet tölt be, hogy a piaci szereplők között a Hiventures hozamelvárása a legalacsonyabb, mivel a gazdaság teljesítményének ösztönzésén van a hangsúly a profitmaximalizálás helyett. A nyereség és a növekedés legnagyobb része így a vállalkozásnál maradhat. „Mostanra világosan látszik, hogy nem csak startup területen van szükség ránk” – vélte Katona Bence. „Azzal, hogy tőkeerőssé tesszük a magyar vállalkozásokat, hozzájárulunk sok kis- és közepes cég növekedéséhez, piacbővítéséhez és gyakran ahhoz is, hogy az érintett cégek továbbra is magyar tulajdonban maradhassanak, biztosítva a sikeres generációváltást. A közép- és nagyvállalatok esetében több, a hazai gazdasági teljesítmény egészét nagyban befolyásoló bővüléshez és felvásárláshoz nyújtottunk finanszírozást” – tette hozzá a vezérigazgató.
Akár 1 milliárd forint a legígéretesebb startupoknak
Sikeresen töltötte be a Hiventures 2017-es indulásával az a finanszírozási űrt, ami a startup ökoszisztémát jellemezte és ami komoly korlátot jelentett a startupok fejlődésében. Az indulás óta eltelt öt évben összesen 1308 startup alapító fiatal kapott lehetőséget sikeres vállalkozás felépítésére. Annak érdekében, hogy ez a szám a jövőben is tovább növekedhessen, a tőkealap-kezelő folyamatosan alakítja, fejleszti a számukra kínált feltételrendszert. „Egyszerűsödtek például az inkubáció belépési feltételei: nem kell felmondani a munkahelyen, feladni az egyéni vállalkozói létet, valamint még egyszerűbbé tettük a befektetési folyamatot, hogy a legfiatalabb vállalkozások még gyorsabban juthassanak hozzá a befektetési összeghez” – avat be a részletekbe a vezérigazgató. A legígéretesebb startupok, illetve scaleup (növekedési) fázisban lévő vállalkozások pedig a tavalyi évtől kezdődően akár 3 millió euró, azaz 1 milliárd forint összegű tőkefinanszírozást is kaphatnak. Egyre érettebbé válik a startup portfólió, így a kiszállásoknak is eljön az ideje. „Mostanra túl vagyunk az első sikeres, nagy exiteken, valamint előkészítés alatt áll több nagy nemzetközi felvásárlás is.” – teszi hozzá Katona Bence.
A mentőtermékek is jól teljesítenek
A világjárvány megjelenésekor, 2020. áprilisában gyorsan elérhető mentőprogramot hozott létre a Hiventures a bajba jutott startupok és KKV-k számára. A Startup Mentőprogram – amelyet a múlt év végén zárt le a társaság - keretein belül 3,5 milliárd forint folyósított összeget kapott 30 bajba jutott startup, így azok nem mentek csődbe, megtartották tudásintenzív, innovatív fókuszukat.
A nehézségekkel küzdő kis- és középvállalkozások számára idén június 30-ig még biztosan nyitva áll a lehetőség, hogy igénybe vegyék a Hiventures KKV Mentő termékét, amely kedvező feltételek mellett biztosít finanszírozást.
Kapcsolódó cikkek
- Ingatlanpiaci fókusszal indít startup programot a Hiventures és a ProptechZoom
- A magyar startupok is szívesen használják ugródeszkának Bécset
- Budapestről a Szilícium-völgyig jutott az új siker-startup
- A jövő autóipari innovációját fejleszti a Széchenyi István Egyetemről indult startup
- Nagy szükség van a női vállalkozókra az egészségügyi innovációban
- 1 milliós dolláros fődíj a budapesti startup versenyen
- Minden kezdet nehéz: a TOP 5 leggyakoribb akadály, amivel a kezdő vállalkozások szembesülnek
- 700 milliós befektetést kapott a Chameleon Smart Home a Hiventurestől
- Startupok a klímasemlegességért
- Feltörekvő startupok arattak diadalt az EIT Jumpstarter döntőjében
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.