Változott a Cégtörvény – itt az online alapított cég
A Cégtörvény* 2022. augusztus 1-től hatályos módosítása új fogalmat vezet be a magyar cégjogba, ez az „online alapított cég”. A változás hátterében egy uniós irányelv** áll, amely alapján minden EU-tagállamnak lehetővé kell tennie, hogy kizárólag online módon, személyes megjelenés és papíron készült iratok nélkül is céget alapíthassunk. Az irányelv azt is előírja, hogy az ilyen módon alapított cégek bejegyzési kérelmét az illetékes hatóságoknak rövidebb határidő alatt kell elbírálni, ezzel is ösztönözve a cégalapítókat a tisztán digitális ügymenetre.
15 éve, 2007-ben Magyarország az elsők között vezette be az unión belül az elektronikus cégeljárást, azóta van meg a jogszabályi lehetőség, hogy kizárólag elektronikusan aláírt okiratok alapján történjen meg egy cég bejegyzése. Az új szabályozás most annyiban egészíti ki az eddigieket, hogy amennyiben az ügyvéd előtti azonosítás is online módon történik, a cégbejegyzéshez eljárási kedvezmények (rövidebb határidők) kapcsolódnak és a teljes folyamat „papírmentesen”, a digitális térben marad. Mindez azt jelenti, hogy személyes találkozók nélkül alapíthatunk céget. Így például azokon településeken élők is könnyedén alapíthatnak céget, ahol például nincs ügyvédi iroda, hiszen az interneten keresztül a cégalapításhoz szükséges minden ügyintézést el tudnak végezni. Mindez természetesen kényelmesebbé, gyorsabbá, rugalmasabbá és olcsóbbá teszi a nagyvárosi környezetben is az ügymenetet, mert nincs szükség utazásra, személyes érintkezésre vagy papír használatára, nyomtatásra, postázásra sem.
E-aláírással minden elintézhető egyszerűen online
„Ha online szeretnénk céget alapítani, a legegyszerűbb megoldás elektronikus aláíró tanúsítvány igénylése lehet. Ez szintén megoldható már személyesen megjelenés nélkül, hiszen videoazonosítás útján, teljesen online igénylési folyamat keretében igényelhető az e-aláíráshoz szükséges tanúsítvány, melynek segítségével bárhol és bármikor, akár mobiltelefonon is tudunk majd e-aláírni. Így például az új cégünk alapító okiratát is hitelesíthetjük. Természetesen az elektronikus aláírást nem csak a cégeljárások során, hanem az üzleti élet számos területén alkalmazhatjuk, akár szerződések, teljesítési igazolások, munkaügyi dokumentumok aláírásakor, de ugyanígy digitális folyamatok hitelesítésében, jóváhagyásában, gyakorlatilag bármikor, amikor egyébként papíron írnánk alá.” – foglalta össze Hegedüs Márton a digitális hitelesítésre és e-aláírásokra specializálódott Microsec igazgatósági tagja.
Így alapíthatunk kft-t online
A Cégtörvény új 9/G. paragrafusa alapján, ezen feltételek mentén alapíthatunk korlátolt felelősségű társaságot online:
1. A cégalapításhoz szükséges dokumentumok aláíróinak (tehát elsősorban az alapítóknak) rendelkezniük kell elektronikus aláírási képességgel (pl. minősített e-aláíró tanúsítvánnyal), így nem szükséges az eljáró ügyvéd személyesen megjelenni az alapításhoz.
2. Az alapítókat az eljáró ügyvéd online azonosítja (cégalapításkor az alapítók személyazonosságát az eljáró ügyvéd ellenőrizni köteles a pénzmosás megakadályozása érdekében, ez azonban történhet a Magyar Ügyvédi Kamara által engedélyezett elektronikus csatornákon keresztül is például Skype-on vagy Zoom-on***).
3. A cégbejegyzési kérelemhez csatolt összes irat eleve elektronikus formában jön létre, azokat például minősített elektronikus aláírással láthatják el a felek, nem nyomtatnak ki semmit.
4. A kft. jegyzett tőkéje kizárólag pénzbeli vagyoni hozzájárulásból állhat
5. Mindez gyorsított eljárásban kerül a cégbíróság elé.
„Az online cégalapítás fő feltétele, hogy minden aláírásra kerülő dokumentum elektronikus okiratként jöjjön létre. Azaz nem lehetséges, hogy az ügyvéd a papíron létrejött dokumentumot később átalakítja elektronikussá, tehát beszkenneli és az így keletkezett pdf-et utólag hitelesíti, elektronikusan aláírja. Ha egyetlen ilyen iratot is csatol a cégbejegyzési kérelemhez, az már nem minősül online alapított cégnek. Utóbbi feltételből nyilvánvalóan következik, hogy az online alapított cég létesítő okirata – társasági szerződése, egyszemélyes kft. esetén alapító okirata – elektronikus ellenjegyzéssel kell, hogy létrejöjjön, amelyet az alapítók és az ügyvéd is elektronikusan írnak alá.” – emelte ki Hegedüs Márton. „Nagyon örülünk annak, hogy ebben az digitális előre lépésben a Microsec is aktív szerepet játszhatott és segíthettünk a cégbíróságok munkáját az informatikai rendszerének felkészítésével, melynek üzemeltetésért és folyamatos fejlesztéséért is mi felelünk.” – tette hozzá a szakember.
Napokkal lerövidülő határidők
Amennyiben az online cégalapítás fenti feltételei teljesülnek és a cégalapítási kérelem benyújtásakor erről az ügyvéd nyilatkozik (erre tekintettel a cégbejegyzési formanyomtatvány is módosításra került), akkor az alábbi rövidebb eljárási határidők irányadók:
1. Ha a cégbíróság a kérelmet valamilyen formai hiba miatt hiánypótlás nélkül elutasítaná, normál esetben 3 munkanapon belül küld értesítést az eljáró ügyvédnek, míg az online alapított cég esetén ezt a végzést a cégbíróság már a kérelem beérkezését követő munkanapon kiadja.
2. A hiánypótlásra felhívó végzéseket a cégbíróság normál esetben 8 munkanapon belül adja ki, online alapított cég esetén legkésőbb már a kérelem beérkezését követő 5. munkanapon.
3. Az általános elbírálási határidő (ami alatt be kell jegyezni a céget, ha nincs hiánypótlás vagy azonnali elutasítás) pedig 15 munkanapról 10 munkanapra csökken online alapított cégek esetén.
_________________
* 2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról
** Az EU 2019/1151 irányelve, amely az EU 2017/1132 irányelvét módosítja a digitális eszközök és folyamatok társasági jog terén történő használata tekintetében
*** Az igénybe vehető elektronikus azonosítási lehetőségeket az 1/2019. (VII. 31.) MÜK elnöki határozat tartalmazza (az azonosítás során használható egyes elektronikus hírközlő eszközök auditációjáról), elérhető: https://www.mük.hu/elnoki-hatarozatok
Kapcsolódó cikkek
- Az állam lehet az egyik katalizátor a digitális ügyintézés terén
- Váratlan üzleti helyzetek kezelése a vakáció alatt
- Alapítsd meg a cégedet akár otthonról
- A német autópályákon a magyar IT biztonságban hisznek
- Minden kezdet nehéz: a TOP 5 leggyakoribb akadály, amivel a kezdő vállalkozások szembesülnek
- Ezentúl akár a tengerpartról is alapíthatunk céget
- Nem utópia: ügyfélszolgálat helyett e-aláírás mobilon
- A hűsítő medencéből is aláírhatók elektronikusan a határidős céges dokumentumok
- 10 éven belül eltűnhet a klasszikus ügyfélszolgálati irodák többsége
- Most ingyenesen biztosítja az e-aláírásokat magánszemélyeknek a NETLOCK
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Hogyan alakítja át az AI és az automatizáció az értékesítési folyamatokat?
Az AI és az automatizált megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy gyorsan és hatékonyan reagáljanak az ügyfelek igényeire, és adatvezérelt döntéseket hozzanak. Azonban a személyes kapcsolatok, a bizalom és az empatikus ügyfélkezelés továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a vállalatok kiemelkedjenek a versenytársak közül. Hogyan ötvözhetik a cégek a technológiai innovációkat és az emberi interakciókat, hogy új szintre emeljék a vásárlói élményt?