Mesterséges intelligencia a tömegközlekedésben
Nemzetközi szinten is egyedülálló adatgyűjtő és- elemző egységet fejleszt a buszok üzemeltetéséhez és gyártásához a Debreceni Egyetem Informatikai Kara és az INTER TAN-KER Zrt. A most induló, három éves program részleteit hétfőn mutatták be a kar és a vállalat vezetői az egyetem Kassai úti campusán.
Az Informatikai Kar és az INTER TAN-KER Zrt. közös hardvere és szolgáltatása összegyűjti az autóbuszokban mért információkat és helyben, valós idejű, mesterségesintelligencia-alapú adatfeldolgozást végez. Ezáltal a járművek üzemeltetője és a gyártó számára is folyamatosan elérhetők lesznek a legfontosabb műszaki adatok a buszok működéséről, műszaki állapotáról.
Az ITK Production Operation, Training & Support System egy járműbe szerelt telemetriai adatgyűjtő és -elemző egység lesz, melynek működése a folyamatos ellenőrzés és karbantartás miatt kulcsfontosságú. A tervek szerint a műszert már a buszok gyártása során beépítik a járművek alvázába, így a szolgáltatás során nemcsak a valós idejű adatok, hanem a gyártási sajátosságok is megjelenhetnek.
Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar dékánja a projekt szakmai vezetőjeként tartott hétfői tájékoztatón elmondta: az adatorientált megközelítés lehetővé teszi a korszerű tervezést.
"Az elmúlt években az adattudomány és a hozzá kapcsolódó mesterséges intelligencia számos ponton megjelent és markáns részévé vált a kar oktatási és kutatási tevékenységének. Ehhez hozzájárul, hogy a Kassai úti campuson elérhető szuperszámítógépek jelentősen segítik a nagy mennyiségű adat feldolgozását, valamint az IK ipari együttműködései is támogatják a szakmai munkát. Az új fejlesztéshez kapcsolódó elemzések során számos tudományterület megjelenhet majd, a mesterséges intelligencia és az adattudomány hasznos eszközöket biztosít ehhez. Olyan adatokat is tudunk majd gyűjteni, amik az országban máshol is használhatók lehetnek" – ismertette a kari vezető.
Horváth Zoltán, az INTER TAN-KER Zrt. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fejlesztés célja, hogy a járműveket jó költséghatékonysággal és magas színvonalon üzemeltessék.
"Az autóbuszokból már most is rengeteg adatot ki lehet nyerni, ennek továbbfejlesztése történik meg a program során. Olyan adatokra van szükségünk, amelyek többletinformációt jelenthetnek a karbantartás, a javítás során, pontosabban meg lehet például határozni a jármű meghibásodását, előre lehetne jelezni a szervizelést, ezzel a beavatkozás is költséghatékonyabbá válhat" – tette hozzá.
A tervek szerint az eszköz számos telemetriai adatot gyűjt és elemez majd: egyebek mellett a kormányszögállást, a gázpedál használatát, az üzemanyag felhasználását, a motor terhelését és a fordulatszámot, a GPS-információkat, a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az útburkolat állapotát is figyeli majd, valamint a sofőrképzést is modernebb irányba lehet terelni általa.
A jelenlegi járműpark összetétele miatt első körben a dízelmeghajtású járművek bevonásával indul a fejlesztés.
"Az elemző modul és integrált szenzorok révén a környezeti és a járműértékelés egymást kiegészítve történik. Az a technológiai know-how, amelyet az önvezető járműveknél már a gyakorlatban is alkalmazunk, nagymértékben megegyezik azzal, amit az adatgyűjtésnél használunk majd. A mesterségesintelligencia-modulok adatokat gyűjtenek, elemeznek és értékelnek. Mivel már a gyártás során beépíthetők a szenzorok, hozzájárulhatnak a buszok élettartamának növeléséhez. Az is célunk, hogy különböző, változó adatokat tudjunk mérni közlekedési dugóban, valamint zavartalan körülmények között" – sorolta Kovács László, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar adjunktusa, a projekt szakmai megvalósítója.
A mintegy 756 millió forintos fejlesztéshez 469,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Regionális Fejlesztési Alapból az INTER TAN-KER Zrt. és a Debreceni Egyetem közös konzorciuma.
Az együttműködés a GINOP PLUSZ-2.1.1-21 „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című felhíváson belül a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00136 azonosító számú projekt keretében valósul meg.
Forrás: hirek.unideb.hu
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.