Hogyan működhet jól egy vállalat, ha mindenki távmunkában dolgozik?
A távmunkának sok előnye van. Az egyedüllét például növeli a kreativitást, teret enged a produktivitásnak, és jobb egyensúlyt teremthet munka és magánélet között. Persze a megoldásnak vannak korlátai is, de ha ezeket jól kezeli a vállalat és a munkavállalók, akkor még úgy is lehet sikeres egy cég és működhet tökéletes hatékonysággal, hogy akár minden munkavállalója távmunkában dolgozik. Legalábbis ebben hisz Eyal Zucker, az Exadel globális informatikai fejlesztő vállalat hazai központjának vezetője.
A távmunka akkor lehet igazán hasznos és sikeres megoldás, ha a résztvevők – a munkáltató és munkavállaló – ismerik és jól is kezelik ezt a ma már széles körben elterjedt, de azért még mindig sok szempontból új helyzetet.
„A távmunka lehetőséget adhat tulajdonképpen arra is, hogy mi döntsük el, hol szeretnénk élni, ne pedig a munkahelyünk határozza meg azt. Eközben lebontva a térbeli korlátokat segíthet a munkáltatóknak megtalálni a legalkalmasabb jelölteket, és lehetővé teszi, hogy sokszínű csapatot építsenek a világ minden tájáról érkező kollégákkal” – emelte ki Eyal Zucker, az Exadel globális informatikai fejlesztő vállalat budapesti központjának vezetője, aki hozzátette, természetesen mindez csak akkor működhet jól, ha a vállalatok tisztában vannak a megoldás minden oldalával, és jól tudják kezelni az esetleges hátrányokat is.
Szeretünk otthonról dolgozni, vagy mégsem?
A cégvezető szerint érdemes nagyon figyelni a távmunkában dolgozók érzelmi, lelki egészségére. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek legtöbbször igen nehezen tudják meghatározni, hogy mi teszi őket boldoggá. Habár a távmunkában lévők azt állítják, hogy boldogabbak, ha otthonról dolgozhatnak, mégis nagyobb arányban beszélnek olyan negatív érzelmekről, mint a szorongás, az elszigeteltség és a depresszió” – mondja Eyal Zucker.
A Gallup kutató cég adatai szerint a távmunkában dolgozók kevesebb örömről számolnak be és sokkal többet tapasztalják a munkahelyi unalmat és szomorúságot, mint a rendszeresen irodában dolgozók. Egy másik tavalyi kutatás szerint a folyamatos távmunka számos mentális probléma – például depresszió, szorongás, alvási nehézségek, magány – súlyosbodásával járhat együtt. Sőt, olyan felmérés is van, amely szerint az otthonról dolgozók közel kétharmada legalább néha, 20 százalékuk pedig állandóan elszigeteltnek vagy magányosnak érzi magát. A ScienceDirect szerint a távmunkások között széles körben tapasztalható társadalmi elszigeteltség fokozott agressziót és félelmet okoz – ezek aligha a megnövekedett boldogság következményei.
„A helyzet egyértelmű, a távmunkára berendezkedett vállalatoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a távmunkás pozíciók esetében kiküszöböljék a társadalmi elszigeteltséget. Ehhez olyan vállalati kultúrát kell felépíteni, amely barátságos, szociális és elősegíti a személyes kapcsolatok kialakítását még az online térben is. Ez segíthet csökkenteni a magányt, elősegítheti a munkahelyi elégedettség érzését a munka kapcsán” – fejti ki Eyal Zucker. A szakember szerint a vezetőknek nem amiatt kellene aggódniuk, hogy a munkavállalóik eleget dolgoznak-e otthonról, hanem inkább arra kellene koncentrálni, hogy segíthetnek nekik abban, hogy a legfontosabb feladataikra összpontosítsanak és megteremtsék az érzelmi szempontból is ideális munkakörnyezetet.
Az Exadel budapesti irodájának vezetője szerint éppen ezért érdemes nagyobb figyelmet fordítani arra is, hogy konkrét tanácsokkal lássák el a csapatvezetőket és a beosztottakat is a távmunka hátrányainak elkerülésére vonatkozóan.
A 3 fontos pont a távmunka hátrányainak leküzdésére:
1. Fontos rendszeresen időt szánni a kollégákkal arra, hogy a munkán kívül másról is beszélgessenek a csapattagok. Esetleg beiktatható hetente egy félórás kávészünet, amikor kötetlenül beszélgetnek hétköznapi, a munkán kívüli ügyekről is a kollégák.
2. Érdemes tudatosan ismerkedni olyan munkatársakkal is, akikkel nem dolgozik közvetlenül együtt egy kolléga. Esetleg a negyedéves célok között is szerepelhet, hogy személyesen találkozzon mindenki legalább három, nem közvetlen kollégájával. Ez jó lehetőséget teremthet arra is, hogy egy kolléga saját mentort találjon, miközben a vállalat működését is jobban megismerheti.
3. Fontos, hogy legyen rendszer arra, hogy a kollégákra személyes figyelem is jusson, például mindig, mindenki időben és hatékony módon kapjon tájékoztatást a cégnél zajló eseményekről, történésekről.
A kapcsolatépítés, a fejlődés és a tanulás biztosítása kulcskérdések
„Az Exadel Magyarországnál arra törekszünk, hogy könnyebbé tegyük a személyes ismerkedést, támogatjuk a munkatársakat a csapategység és a kapcsolatok építésében, újjáépítésében a virtuális keretek között is. Ennek érdekében olyan digitális munkavállalói élményt alakítunk ki, amely segít, hogy a kollégák folyamatosan kapcsolatban lehessenek egymással, a vezetőséggel, a vállalati kultúrával, függetlenül attól, hogy honnan dolgoznak. Irodánkat hibrid munkavégzésre terveztük, és egy olyan digitális közösség létrehozásán dolgozunk, amely a legmodernebb kommunikációs eszközök segítségével ösztönözi a kapcsolatépítést, beszélgetéseket, miközben összekapcsoljuk a vezetőséget a beosztottakkal, és a kollégákat is egymással” – összegezte Eyal Zucker.
A szakember hozzátetette: „A tanulás és a fejlődés a munkavállalói élmény emelésének legalapvetőbb forrásai. Ez a távmunka esetén is igaz. Éppen ezért is építettük be a tanulás és fejlődés lehetőségét a napi munkába. Pontosan tudjuk, hogy az emberek nem csupán előléptetésre vágynak, hanem szakmai előbbre lépésre, készségeik, tudásuk bővítésére is szeretnének folyamatosan lehetőséget kapni. Ezért minden erőnkkel azon vagyunk, hogy segítsük a kollégáinkat abban, hogy a karrierjükre ne egy meredek létraként, hanem „mászófalként” tekintsenek, ahol könnyen összeegyeztethetik egyéni céljaikat a szervezet célkitűzéseivel, és azon, hogy mindehhez a távmunka mellett is minden körülmény adott legyen.”
Kapcsolódó cikkek
- Kidurranhat az IT lufi? Amerikában már elkezdődtek a leépítések…
- Tömegesen dolgoznának itthonról külföldre a magyar informatikusok
- K&H: a hatékony távmunka érdekében fejleszt a legtöbb cég
- Digitális arcfelismerő technológiában erős vállalat bővít Budapesten
- Új lehetőségeket teremt Magyarországon az Exadel
- Így gondolkodunk a távmunkáról
- A kiberkockázat és a vállalati visszaélések a távmunka-boom árnyoldalai
- A terjedő távmunkavégzés egy lépés a globális munkaerőpiac felé
- Módosulni fog a munka törvénykönyve a távmunka szabályai miatt
- Microsoft Envision Hungary: hibrid munkavégzés a gyakorlatban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.