Mesterséges intelligencia segíti a cégeket a szabálykövetésben
Az év végéhez közeledve nem csak az üzletek forgalma pörög fel, hanem a jogalkotás is dömpinghez érkezik. Az elmúlt évek trendjeit figyelve várhatóan idén is több, mint ezer jogszabály módosul az év utolsó pár hetében – jelezte előre a JOXA.hu fejlesztőcsapata.
A jogszabályok módosítását minden vállalkozás számára egy kínszenvedés követni. Nem csak azért, mert sok van belőlük, és dömpingszerűen változnak, hanem egy tipikus jelenség miatt: ez az úgynevezett salátajogszabály. Ilyenkor egy rendelkezés akár több száz másikat is módosít, és a legtöbb esetben a címből sem derül ki egyértelműen, hogy melyeket.
Évekkel ezelőtt felfigyelt erre a problémára egy kis magyar fejlesztőcsapat, akik a mesterséges intelligenciát is segítségül hívva fejlesztettek megoldást a cégek számára. Ma a legkisebb 1-2 személyes vállalkozásoktól a többezer fős multikig terjed az előfizetők köre. Ez a probléma ugyanis mindenkit érint.
Tű a szénakazalban
Mint Ferencz Mónika, a Blumenthal Consulting Kft. ügyvezetője elmondta, a leggyakoribb eset, hogy egy váratlan bírság vagy elmarasztalás után lesz JOXA előfizető egy cég, mert belátja, hogy a jogszabályváltozásokat emberi erővel követni szinte lehetetlen. Az elmúlt évek trendje alapján évente általában 1000-1500 törvény- és csaknem 2000 rendeletmódosítás jelenik meg a Magyar Közlönyben.
Hogy még nehezebb legyen a helyzet, a Magyar Közlönyben éppúgy megjelennek azok a jogszabályok, amelyek egy cég teljes működését átírják, mint azok, amelyekben pl. átneveznek egy minisztériumot, vagyis az, hogy egy jogszabály mennyire fontos az adott cég működése szempontjából, az nagyon eltérő. A Magyar Közlönyben megjelenő változások elsöprő többsége nem érinti a cégek hétköznapi működését, de minden évben van jópár, ami viszont nagyonis.
Évente kb. 100-120 változás érint minket, melyből maximum 20% ami igazán fontos számunkra, tehát az összes változás állandó nyomonkövetésével valójában időnk nagy része feleslegesen megy el. A JOXA egyik legnagyobb kényelmi funkciója, hogy kiemeli a többezer módosításból azt a lényeges 20-at, ami valóban fontos, és foglalkoznunk kell vele.
A fontos és nem fontos változások elkülönítése már csak azért is nagy probléma, mert nagyon unalmas, és hatalmas a hibázás lehetősége. A cégek általában egy vagy több belsős vagy külsős munkatársat bíznak meg ezzel.
Annak eldöntését, hogy egy jogszabályváltozás fontos-e vagy nem, mi sem bízzuk a mesterséges intelligenciára: az előfizetők az értesítéssel együtt szakemberek (jogászok, ill. a téma szakértői) által írt rövid összefoglalókat is kapnak, ami alapján eldönthetik, hogy egyáltalán szükséges-e foglalkozniuk a változással.
Például nyilvánvaló, hogy a Munka Törvénykönyvének változását a felmondás szabályairól mindenki fontosnak tartja, míg mondjuk egy megye átnevezése kapcsán megjelenő jogtechnikai szabályokat nem.
A JOXA intelligens Robotja ezeket teljesen a cégre szabott módon tudja figyelni, ami azért jó, mert így egy másik fájdalmas jelenséget is el lehet kerülni: a nem pontosan cégreszabott pl. általános vagy tematikus jogszabályfigyelők mindenféle jogszabály változását jelzik, amivel valójában nem takarítanak meg időt, mert senkinek sincs türelme kiválogatni, hogy mi vonatkozik rá, és mi nem.
Automatizált megoldások
Ma, amikor egy jó munkavállaló megtartása komoly nehézséget jelent, különösen fontos, hogy ne kelljen olyan feladatokkal megbízni őket, amit egy megfelelően megírt szoftver precízebben és persze sokkal gyorsabban el tud végezni. A JOXA készítői elmondták, hogy a legtöbb cég próbál jogszabálylistákat karbantartani, például azért, mert az anyacég elvárja, vagy a cég ISO irányítási rendszere megköveteli, esetleg pusztán a normakövetés szándékával. Ez cég felmérései szerint legalább havi 5-20 munkaórát igényel egy magasan képzett munkavállalótól.
A JOXA Robotjával ez pár perc. Nagyjából akkora váltás, mint a dézsa után az automata mosógép.
Mint Ferencz Mónika megjegyezte, több olyan céggel is találkoztak a Blumenthal Consulting általános tanácsadói tevékenysége kapcsán, ahol a jogszabályok változásainak figyelésére egyszerűen nem maradt erőforrás: a nehézséget az jelenti elsősorban, hogy pl. a termelőcégeket érintő technikai, munkavédelmi, környezetvédelmi stb. jogszabályok változását a jogi osztályok nem, vagy nagyon nehezen vállalják, a termelésben dolgozó mérnökök pedig nem szívesen olvasnak minden másnap egy Magyar Közlönyt, ami akár többszáz oldalas is lehet, és minden évben 200-nál is több jelenik meg belőlük.
Idén már csaknem 8500 oldalnyi Magyar Közlöny jelent meg. A magyar fejlesztői csapat úgy gondolja, hogy ennek a mennyiségnek az adatbázisszintű feldolgozásával az előfizetőik számára összességében többezer munkaórát takarítottak meg, és minden bizonnyal jelentősebb bírságokat és sok stresszt lehetett elkerülni azzal, hogy a folyamatot egy robotnak szervezték ki.
Kapcsolódó cikkek
- Okos hívásrögzítéssel a kiemelkedő ügyfélélményért
- Kell tartani a munkavállalóknak a mesterséges intelligenciától?
- Mesterséges intelligencia: mi használjuk és mi szabunk határt neki
- Új eljárás a kiberbiztonságban
- A mesterséges intelligencia megtanulja, mi kell nekünk
- A HONOR vonzóbbá és elérhetőbbé tenné a kultúrát a metaverzum korában
- „Miben segíthetek?” – kérdezi a digitális asszisztens
- Mesterséges intelligencia segíti az uszoda szellőztetését
- Az LG és a SoundHound megoldásával akár beszélgethetünk is majd az autónkkal
- A Continental digitális megoldást fejlesztett a raktér kiszámításához
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.