Hogyan érdemes optimalizálni az agrárvállalatok energiafelhasználását?
Nemcsak a takarmányra igaz, hogy az a legolcsóbb, amit mi magunk termelünk meg, ugyanez érvényes a villamos energia előállítására is. A napelem-beruházás az agrárszektorban rövid távon megtérül, főként hogy a jövőben pályázati forrásokkal is lehet majd számolni, amelyekre már most érdemes felkészülni.
Az energiaárak jelentősen emelkedtek az utóbbi években, s mivel ez a folyamat a jövőben várhatóan tovább erősödik, a rezsiköltségek kitermelése egyre nagyobb terhet ró a vállalkozásokra. Különösen igaz ez az olyan energiaigényes ágazatokra, mint a mezőgazdaság, az állattenyésztés, de ez a tendencia érinti szinte az egész agrárszektor valamennyi szereplőjét.
„Jó hír, hogy az alternatív energiaforrásokkal, ezen belül is napelemes rendszerek telepítésével optimalizálhatjuk az energiafelhasználást, jelentősen csökkenthetjük a költségeinket” – mondta Szenyán Endre, az A1 Solar ügyvezető igazgatója. Szavai szerint érdemes olyan szolgáltatót keresni, amelyre – egy egykapus rendszerben – a pályázatfigyeléstől és pályázatírástól kezdve a projektmenedzsmenten át a generál kivitelezésig teljesen rábízhatják magukat az ügyfelek.
A napelemek kiépítéséhez a mezőgazdasági vállalkozások általában rendelkeznek elegendő területtel, de akár egy nagyobb épület teteje is alkalmas erre a célra. A földre telepített napelem-parkok olyan tartószerkezettel is felszerelhetők, amelyek alatt a legeltetés, a földművelés folytatható, a kivitelezők igény szerint az adott növénykultúrák mellé kiválasztják a megfelelő napelemes rendszereket.
Ha olyan erőművet szeretnénk építeni, amivel a saját fogyasztásunkat szeretnénk kiváltani – s amely a hálózatra nem termel vissza – akkor erre a jelenlegi szabályok szerint 200 kW-os teljesítményig van lehetőségünk. Ebben az esetben nem kell energiatároló berendezést sem kiépíteni, ami jelentősen megspórolja a bekerülési költségeket, illetve nem kötelező a MAVIR Zrt. által előírt aFRR szabályozhatóság sem. Amennyiben korábban egy vállalkozás például negyven forintért vásárolta az áramot, akkor esetében egy ilyen rendszerrel havonta körülbelül hét-nyolcszázezer forintnyi villanyszámla kiváltására elegendő energiát termelhet meg a vállalkozása számára. Iparági számítások szerint a most érvényben lévő áramárak mellett néhány éven belül megtérülhet a befektetés.
Az előregondolkodás és felkészülés meggyorsíthatja a beruházás elkezdését. Az energiahatékonysági fejlesztéseket célzó pályázatokat a tervek szerint már 2023 első negyedévétől kiírják, s ezek keretében az agrárvállalkozások is megtalálják a számukra legkedvezőbb támogatási formákat. Érdemes időben meghatározni a beruházási igényeinket, előkészíteni a szükséges dokumentumokat, és konzultálni olyan napelemes rendszereket telepítő cégekkel, amelyek a teljes pályáztatási folyamatra rálátnak, így azonnal értesítenek, ha megnyílik egy ilyen lehetőség.
Fotó: KRQ
Kapcsolódó cikkek
- Felgyorsítja a napelem beruházásokat Európa az EIT InnoEnergy vezetésével
- Magyar megoldás született a rezsicsökkentésre házi napelemekkel
- Új trend a napelemeknél: felértékelődött az energiatárolás
- Bázisállomásai napelemes energiaellátását teszteli a CETIN
- Csak a legszemfülesebbek kapnak támogatást a napelemes pályázat második ütemében
- Évi 25 ezer forintnyi áramot is spórolhat nekünk egy modern hűtő
- Villanyfűtés gáz helyett? – Gondosan megtervezve jó megoldás lehet
- Gázpara: egyre többen érdeklődnek a klímák fűtési funkcióiról
- Zöld megoldásokkal segíti az afrikai áramellátást a Schneider Electric
- Titkos fegyver a rezsicsökkentésben: a LED izzó
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.