Továbbra is lendületben a családi vállalkozások
A globális gazdaságnál is gyorsabban növekednek a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb családi hátterű cégének listáján számos, Magyarországon is közismert márka található, mint például a német BMW, a svájci Roche, a francia L'Oréal, az olasz Prada vagy az osztrák SPAR. Számos társaságnál már elindult a vezetői generációváltás.
A világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele mára meghaladta a 8 billió dollárt, és a társaságok együttesen majdnem 25 millió embert alkalmaznak. A rangsorolt vállalkozások 2021-hez képest összességében 10 százalékos növekedést értek el, amivel megelőzik a globális gazdaság bővülését. A listán jegyzett cégek háromnegyede legalább 50 éve működik, közel harmada pedig évszázados múltra tekint vissza. Az index első helyén továbbra is az amerikai Walton család tulajdonában lévő, közel 573 milliárd dollár bevételű Wal-Mart áll.
Az EY elemzése kitér rá, hogy a családtagok továbbra is aktív szerepet játszanak a vállalkozások vezetésében és menedzsmentjében. A TOP500 közel felében a családból töltik be a vezérigazgatói posztot, míg az igazgatósági helyek 23%-át adják rokonok.
„A legnagyobb családi vállalkozások vezetőségének átlagéletkora 62 év, azonban kevesebb mint a cégek 20 százalékánál készülnek tudatosan a generációváltásra azzal, hogy a döntéshozatalban részt vesz egy 40 évnél is fiatalabb családtag” – hívta fel rá a figyelmet Paulovits Márton, az EY felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója. „Persze a méretekben vannak különbségek, de a cégeket érintő kihívások jelentős része Magyarországon is ugyanaz. A példánál maradva ráadásul, egy 100 éves családi vállalkozás már túl lehet 3-4 generációváltáson is. Ezzel szemben itthon még jórészt az alapítók vannak az élen, és most vagy a közeljövőben, tapasztalat hiányában szembesülnek azzal a kérdéssel, hogy mi lesz a vállalkozás jövője.”
A szakértő hozzátette, hogy érdemes jó előre, tudatosan, külső tanácsadóval közösen tervezni az átadást, hiszen szinte elkerülhetetlen, hogy az utódlással kapcsolatos üzleti döntéseket ne befolyásolják a személyes motivációk.
A rangsorban szereplő vállalkozásoknak közel a fele Európából, negyede pedig Észak-Amerikából került ki. Ausztrián kívül a kelet-közép európai régió országaiból egyetlen vállalkozásnak sem sikerült felkerülni a listára. Az ötszáz legnagyobb családi cég között számos, idehaza is ismerősen csengő márka tűnik fel, mint amilyen a Ford, a Bosch, a Dell, a Red Bull, az ALDI, a Henkel vagy a H&M.
A teljes lista a következő linken érthető el: EY and University of St.Gallen Global Family Business Index
Kapcsolódó cikkek
- Külön tantárgyként tanulnának a klímaváltozásról a magyar diákok
- Recessziós kockázatok és a hekkerek miatt aggódhatnak leginkább a bankvezetők
- 4 éven belül átveszik a vezetést az elektromos járművek Európában
- A világgazdaság lassulására készülnek fel a vállalatvezetők
- Folytatja a bővülést az EY GDS Magyarországon
- Cégfelvásárlásokkal kerülnék el a recessziót a vállalatvezetők
- Hamarosan érkezhet az uniós karbonvám
- Most érzi meg igazán az energiaválságot a hazai autóipar
- Európa egyre jobban felkészül az elektromos autózásra
- Ésik Róbert az EY partnereként segíti tovább a vállalatokat
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.