A magyarok többsége nem tart a gépek forradalmától
A magyarok elsöprő többsége alapvetően pozitív hozzáállással fordul a technológiai fejlődés felé – derült ki a MediaMarkt legfrissebb, reprezentatív kutatásából. Bár olykor ránk tör a nyomás és a frusztráció, amiért folyamatosan lépést kell tartani a technikai vívmányokkal, összességében úgy gondoljuk, hogy azok megkönnyítik az életünket, és egyelőre nem tartunk tőle, hogy átveszik a gépek az irányítást.
A MediaMarkt aktuális kutatásával arra kereste a választ, hogy mennyire foglalkoztatnak minket az elektronikai trendek, mennyire figyeljük aggodalommal vagy inkább várakozással telve a legújabb innovációkat, mennyire használjuk őket és egyáltalán, mennyire vagyunk tisztában egy-egy gyakran hangoztatott okos funkció valódi jelentésével.
Bár sokszor adunk hangot a technikával és még inkább a mesterséges intelligencia fejlődésével, felhasználásával kapcsolatos félelmeinknek, úgy tűnik, hogy ezek a félelmek valójában egyelőre inkább csak elmélkedések, hiszen a kutatásban résztvevők mindössze hét százaléka gondolja úgy, hogy a technológiai újdonságok inkább károsak, míg több mint kétharmaduk teljes mértékben, vagy inkább támogatja az újításokat. A legtöbb válaszadó szerint a technológia megkönnyíti (64%) a mindennapokat és sokak szerint több szabadidőt biztosít (39%), ugyanakkor ezt mások úgy értékelték, hogy ezek az eszközök túlságosan is elkényelmesítenek (57%).
A háztartásokban egyértelműen jelen vannak az okos készülékek és egyre nagyobb teret nyernek a többfunkciós, illetve az egymással az interneten keresztül kommunikálni tudó, úgynevezett IoT (Internet of Things) eszközök. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy mit is jelent ez, milyen készülékeket, megoldásokat illethetünk ezzel a jelzővel, amit a mostani kutatás is igazolt: az IoT, azaz a – magyarul kissé esetlen – Dolgok internete kifejezést a válaszadók mindössze egyötöde (20%) ismerte, többségében férfiak.
Az innovatív eszközök használata kifejezetten jellemző az otthonokban, elsősorban a konyhai- ésháztartási gépek (64%) vonatkozásában veszik a legtöbben hasznát a technológiai újításoknak. A felhasználási területek között szinte minden kategóriában jelentős eltérés van a nemek között: a világítástechnikában a navigációban és a gaming területén a férfiak, a szépség-egészség, konyhai gépek vonalon a nők használnak több innovatív technológiát.
„Egyre többen keresik az okos technológiát a háztartási készülékekben, hiszen a smart funkciók és az applikációk megjelenésével kiszélesednek a készülékek lehetőségei és kényelmesebbé válik a használatuk, így az új, smart tulajdonságokkal igazán élménytelivé válhat egy-egy eszköz használata. A hűtőnk bevásárlási listát, a sütőnk recepteket, táplálkozási tervet biztosít, a mosógépünk esetében pedig akár több száz mosóprogram beállítására van lehetőségünk az energiatakarékosság vagy más igények figyelembevételével” – erősíti meg a kutatás eredményeit Szilágyi Gábor, a Media Markt Magyarország ügyvezető igazgatója.
A legtöbben az internetről, hírportálokról, tematikus oldalakról tájékozódnak a technológiai hírekről. A férfiakra (72%) még inkább jellemző a weboldalak, összehasonlító oldalak böngészése, mint a nőkre (59%), akik ezzel szemben szívesen fordulnak tanácsért a szakképzett eladókhoz az áruházakban. Összességében a tájékozódási pontok tekintetében a közösségi médiafelületek a második helyen végeztek, de itt fontos eltérés van már a korosztályok közt: a fiatalok közt egyértelműen a social média a legfrekventáltabb forrás, míg az idősek közt ez kifejezetten hátra szorult a listán.
Minden második válaszadó (58%) egyetértett abban, hogy az emberiség túlságosan függ a technológiától, mindössze 8% nem osztotta ezt a véleményt. A MediaMarkt kutatása arra is kíváncsi volt, hogy a folyamatos technikai fejlődés túlterhelést jelent-e és nyomást gyakorol-e a válaszadókra. A válaszadók 38%-a sosem találkozott ilyen nyomasztó érzéssel, míg a többségük (62%) érzett már frusztrációt amiatt, hogy nem tud lépést tartani.
A felmérésben résztvevők egyértelműen arra számítanak, hogy újabb területeken várható technológiai fejlődési ugrás az elkövetkező években: 53% úgy véli, hogy az érintésmentes fizetés és az e-kereskedelem lesz a legfontosabb innováció a következő 3 évben, a digitális egészségügy területén a válaszadók 58%-a, 50% pedig az online oktatásban számít erre az ugrásra. A Quick commerce-t, azaz az online rendelt termékek pár órás kiszállítás elterjedését is sokan, a megkérdezettek 38%-a jósolja.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: Budapesten versenyez az európai startup világ krémje
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Az innováció már-már tradíció a logisztikában
- Fókuszban a fenntarthatóság: sikeres hallgatói innovációs projektek a Széchenyi István Egyetemen
- Lejárt a rozoga síliftek ideje
- Mi hajtja az innovációt?
- Ebbe fektetnek a vállalatok 2023-ban
- Januártól a MediaMarkt áruházakban is megvásárolhatóak a Vodafone mobil előfizetései
- Már lehet jelentkezni a Magyar Ipari Célgép Nagydíjra
- Az LG vezérigazgatója szerint így teheti jobbá az emberek életét az innováció
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.