Nemzetközi kampányt indít a Telekom a STEM területen dolgozó nők láthatóságáért a képalkotó AI-ban

forrás: Prím Online, 2023. május 17. 11:32

A technológiai, műszaki, természettudományokkal foglalkozó szektor női szereplőit szólítja meg a Telekom új, nemzetközi kezdeményezése, melynek célja, hogy adatokkal segítse a mesterséges intelligencia tanulását. A Dataset for Equality kezdeményezés azzal az ambícióval indult, hogy elősegítse az iparágban dolgozó nők láthatóságát, a virtuális térben egyaránt.

A tudattalan előítéletek gyakran befolyásolják az emberi döntéshozatalt, de vajon mentes-e az előítéletektől a mesterséges intelligencia? Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a gépek tévedhetetlenek, azonban hamar kiderül, hogy a mesterséges intelligencia is képes torzítani, melynek egyik lehetséges eredője épp az emberre és társadalmi sajátosságainkra vezethető vissza. Az AI rendszerek működésének alapjai a beléjük táplált hatalmas mennyiségű adat, melyekben a gépi tanulás segítségével képesek szabályszerűségeket keresni, majd a felismert minták segítségével később ismeretlen adatokról is döntést hozni. A több évtizedes társadalmi berendezkedés lenyomata az adatokból nem törölhető – ennek egyik eredménye például, hogy ma a legtöbb képalkotó algoritmus elsőre egy férfi fotóját generálja, ha IT vezető képét kérjük tőlük.

 

Az elmúlt évszázadban a nők forradalmi változásokat értek el a munkaerőpiacon, azonban a fenti jelenség is rámutat arra, hogy a STEM (természettudomány, technológia, műszaki tudományok és matematika) területen még mindig van mit tenni a láthatóság, elismertség érdekében.

 

Ezt a problémát felismerve indította el a Telekom Dataset for Equality kezdeményezését, megszólítva a STEM területen dolgozó női vezetőket, adataik megosztását kérve tőlük annak érdekében, hogy közös összefogással segítsék a mesterséges intelligenciák tanulását, megváltoztatva az általuk festett képet és hozzájárulva az iparágban dolgozó nők elismertségéhez. 

 

 

“Bár a nők a technológiai ipar 26%-át* teszik ki, a képgeneráló AI kizárólag férfiakat érzékel a szakmában. Ez nemcsak a jelen munkaerőpiacra gyakorol káros hatást, de a jövő generációinak pályaválasztási döntéseit is negatívan befolyásolja, hiszen a fiatal tehetségek azt látják, a tech nem nőknek való.” – nyilatkozta Urbán Ida, data scientist, a Dataset for Equality kampány nagykövete. 

 

„A szerepmodellek, példaképek hiánya az egyik olyan akadály, mely a lányok elé gördül pályaválasztáskor. Különösen igaz ez a STEM területekre, holott, a jó példák bemutatása elősegítheti a pályaválasztás előtt álló fiatal nők döntését, hogy kutatói, tudományos, műszaki pályára lépnek-e vagy sem. Lányok Napján közel 50 középiskolás lányt fogadtunk székházunkban és olyan programot szerveztünk számukra, ahol kapcsolódni tudtak IT, műszaki, technológiai területen dolgozó női kollégáinkhoz, hogy első kézből tapasztalhassák meg a technológiai világ szépségeit. Ezen az eseményen indítottuk el Dataset for Equality kezdeményezésünket, mely szintén a példamutatást és a STEM területen dolgozó nők láthatóságát, elismerését segíti elő. Azért dolgozunk munkatársaimmal közösen, hogy a digitalizációval a társadalmunkat fejlesszük és ehhez elengedhetetlen, hogy mindenki megfelelő lehetőséget és reprezentációt kapjon.” – tette hozzá Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief People Officere.

 

 

„A Dataset for Equality egy olyan, szektoron átívelő, nemzetközi összefogással megvalósuló kezdeményezés, ami nemcsak ráirányítja a figyelmet a problémára, de az érintett 26% bevonásával aktívan is tesz annak felszámolásáért.” – vezet be a projekt hátterébe Balogh Zsolt, a DDB vezető kreatívigazgatója. „A projekt kommunikációs erejét a szokatlan, látszólag hatékonytalan adatgyűjtés adja. Egy furcsa kérdéssel fordulunk a tech iparban dolgozó nők felé: arra kérjük őket, hogy ajánljanak fel egy darabot személyes, szakmai adataikból. Ezekből létrehozhatunk egy olyan készletet, ami szabadon felhasználható a képalkotó mesterséges intelligencia modellek újratanítására.”

 

A Telekom által létrehozott, dedikált oldalon keresztül van lehetőség csatlakozni a mozgalomhoz mindazoknak, akik tevőlegesen is szeretnének hozzájárulni a változáshoz. A www.datasetforequality.com oldalon egy egyszerű, LinkedIn-bejelentkezés után a tech területen dolgozó nők titulusuk és fényképük beküldésével tudnak hozzájárulni a kezdeményezéshez. Az így beérkezett adatok transzparens és anonim módon kerülnek feldolgozásra, amikből egy etikailag és jogilag is tiszta adatkészlet készül. A Telekom a projektben a vizuális szintetikus médiapiac egyik úttörőjével, a vAIsual csapatával működik együtt, hogy valóban hasznos tréninganyag születhessen az AI képalkotók számára, amit ingyenesen elérhetővé tesznek az AI területein működő cégeknek.

 

____________________

*Az AnitaB.org Institute által 2020-ban készített felmérés adatai szerint.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Facility managementben erősít az ICON

Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.

2024. április 17. 18:09

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09