Öt izgalmas, vízi sportokhoz köthető találmány
Hazánk élen jár a különböző vízi sportokban, ráadásul ezekhez és sok más vízparti tevékenységhez számtalan új találmány is kapcsolódik világszerte. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) összegyűjtötte az elmúlt évek legérdekesebb, vízi sportokhoz köthető találmányait itthonról és a nagyvilágból a hidroplán eBike kerékpártól a mentális és fizikális képességet fejlesztő vízi játékon át az okos vitorlásruháig.
A konditermek és gépek használata minden korosztályban népszerű, ám egy különleges magyar szabadalom segítségével egészen új szintre emelhetjük az edzést, méghozzá a vízben. Az Aquawallgym a világon egyedülálló mobil vízi kondigép, amelyet Pribélyi Péter aquafitnesz edző és vízi rehabilitációs szakember álmodott meg. A teljesen hazai gyártású eszköz bármely bel- és kültéri medencében használható: a tíznél is több kiegészítő termék, valamint a rögzítési pontok variációjával végtelen számú gyakorlat végezhető vele. Kifejezetten alkalmas izomerősítésre, a koordináció, az állóképesség és gyorsaság fejlesztésére.
Az egyéni edzésen túl, a csoportos vízi sportok területén is találhatunk izgalmas újdonságokat. A Water Skyball (WSB) egy védjegy oltalommal védett, magyar fejlesztésű, speciális szabályokkal rendelkező páros vízi sportág, amelyet a Fontanus Központ szakmai csapata hozott létre 2013-ban. A védjegy oltalom lehetővé teszi, hogy a water skyball szóösszetételt kizárólagosan alkalmazzák és így másoktól is megkülönböztessék magukat. A játék a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően néhány év alatt sportággá nőtte ki magát. A Water Skyballt derékig érő vízben játsszák a 2 fős csapatok egymás ellen egy egyedileg kifejlesztett és gyártott labdával. Cél a labda bedobása az ellenfél kapujába, azonban a kapu különböző részeibe dobott gólok más-más pontértékkel rendelkeznek. Az izgalmas sportág iránt már a görög úszóklub is érdeklődik, így a következő években a nemzetközi vizeket is meghódíthatja a WSB. A nemzetközi sikernek pedig alapfeltétele a megfelelő oltalmi portfolió, hogy a konkurencia ne tudja büntetlenül másolni az innovációjukat.
Nemzetközi vizekre „evezve” szintén találkozhatunk jó néhány innovatív, vízi sportokhoz köthető találmánnyal. Mit kapunk, ha ötvözünk egy elektromos kerékpárt, egy vízi járművet és a hidroplán hatékonyságát? A Hydrofoiler XE-1-et, a világ első hidroplán eBike kerékpárját – amely a vízen való kerékpározás élményét nyújtja – az új-zélandi Manta5 startup hozta létre. Az egyedülálló járműre 2022-ben a vállalat formatervezésiminta-oltalmat jegyeztetett be, ezáltal ők lehetnek az egyetlenek, akik gyárthatják ezt az eBike-ot és védve vannak a bitorlás, a másolatok és hamisítványok ellen is. A Hydrofoiler XE-1 alumínium vázra épül, szénszálas hidroprofilokkal és propellerrel van ellátva, amelyek a sebesség növelésével kiemelik a járművet a vízből. Saját fejlesztésű sebességváltót is használ, amely hibrid lánc- és tengelyhajtási rendszerhez csatlakozik: célja, hogy a jármű csendes és áramvonalas maradjon.
Egy másik innovatív vízi jármű a svájci WoKart. A világ első szabadalmaztatott, középre szerelt külső motorral ellátott vízi járműve, amit úgy képzelhetünk el, mintha a vízen gokartoznánk. Ez az egyedi eszköz a motorozás (gokart), a csónakázás és egyedülálló innovációk révén – mint a középre szerelt motor, amely kategóriájában vezető, nagy sebességű, 90 fokos fordulókat tesz lehetővé – gyors, érzékeny, mozgékony és szórakoztató is egyben. A szabadalmaztatott WoKart Dr. Albert Nazarov által létrehozott, egyedülálló aszimmetrikus katamarán elrendezéssel rendelkezik a fokozott teljesítmény érdekében. A WoKart a vizet utakká alakítja át, és a vízen való vezetés érzését adja, még olyan területeken is, ahol a sugárhajtású vízi járművek már nem engedélyezettek.
Az egyik legnépszerűbb vízi közlekedési és sportolási forma, a vitorlázás szerelmeseinek segít egy szintén magyar innováció, a világ első okos vitorlásruhája. A 878Co márka egy fashion-tech és innovációs brand, amit a cég a tudatos márkaépítés érdekében szóvédjegyetként jegyezett be. A márka hazai tervezésű, innovatív fejlesztésű és gyártású terméke a professzionális vitorlázás problémáira kínál megoldást. A vitorlásruhákban a fenntarthatóság, a digitális megoldások, a sokéves termékfejlesztés és gyártástechnológia találkozik az anyaginnovációval. A termékek a szintén szabadalmaztatott grafén nevű anyagból készülnek, amely egy ultrakönnyű, rugalmas, teljesen vízálló és szuper erős anyag (előállításáért a Manchesteri Egyetem fizikusai 2010-ben fizikai Nobel-díjat kaptak és 2015 óta „eljárás grafén előállítására, grafit elektródák elektrokémiai eróziójával” megnevezéssel rendelkezik hatályosított európai szabadalommal is). Az anyaginnováció mellett a digitális megoldásokból sincs hiány, hiszen a ruhák 3D-s testszkennelés segítségével teljesen egyénre szabhatók, amely jelentősen képes növelni a sportolói teljesítményt.
Kapcsolódó cikkek
- 127 éve az innovációk szolgálatában
- Újságíró Akadémiát indít az SZTNH
- Csaknem 30 százalékkal nőtt a használatiminta-oltalom bejelentések száma világszerte
- Díjmentes IP Scan szolgáltatás a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalában
- A K+F minősítés milliókat jelenthet a vállalkozásoknak
- A hazai oltalomszerzés éllovasai a legsikeresebb magyar cégek között
- Elkezdődött a Budapest Design Week
- Októberben indul a 18. Budapest Design Week
- Várják a jelentkezéseket a Budapest Design Weekre
- Jobban védi a felhasználók érdekeit az új szerzői jogi törvény
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.