Matematikai módszer segít a döntéshozásban
Idén először adták át a fenntartó alapítvány Publikációs-díját azoknak az egyetemi szakembereknek, akik olyan kutatási eredményeket publikáltak neves nemzetközi platformokon, melyekkel hozzájárultak az intézmény tudományos megítélésének javításához. A díjazottak között volt a Debreceni Egyetem Informatikai Kar Alkalmazott Matematika és Valószínűségszámítás Tanszékének adjunktusa, Rácz Anett is Vegyes egészértékű tört-lineráis model és lineáris analógja páros-összehasonlítási mátrixok inkonzisztencia csökkentésére elnevezésű tudományos munkájának közzétételéért. A kutatást ismertető tanulmány az Information Sciences című lapban jelent meg.
Az Informatikai Kar kutatója olyan algoritmust dolgozott ki, mely segít megfejteni a következetlen vagy éppen kevésbé hatékony döntési értékelések mögött rejlő anomáliákat.
– A döntési folyamatok során az alternatívák, azaz a választási lehetőségek közötti kiválasztásra számos módszer létezik. A döntéshozó szempontjából az egyik legkényelmesebb és leghatékonyabb eljárás, amikor egyszerre csak egy elempárral kell foglalkozni és ezt a két opciót kell összevetni egymással ahelyett, hogy egy kalap alatt próbálnánk értékelni az egész halmazt. Ezt a módszert hívjuk páros-összehasonlításnak. A módszer a párok összevetéséből, matematikai módszerek segítségével rangsorolja az alternatívákat, a rangsorolást azonban megnehezíti a döntéshozó bizonyos mértékű következetlensége, figyelmetlensége, adatrögzítési pontatlansága. Ezek felderítésére és javítására szolgáló módszerek kidolgozásával foglalkoztam – magyarázta a hirek.unideb.hu érdeklődésére az egyetemi adjunktus.
A cél az volt, hogy a kidolgozott módszer olyan összehasonlítási értékeket javasoljon, melyek közel állnak a döntéshozó által megfogalmazott véleményhez, ugyanakkor kevésbé következetlenek, ezáltal a döntéshozatali folyamat további része is lényegesen pontosabb lesz.
Rácz Anett elmondta: egy néhány évvel korábbi doktori disszertáció inspirálta arra, hogy belekezdjen a kutatásba, régóta foglalkozik döntéselmélettel. Hozzátette, hogy a kutatási eredményeit széles körben, így például a döntéstámogatáshoz használt szoftverek kidolgozásánál, algoritmusok megalkotásánál, ipari döntéshozatalnál, az orvostudományban és a pszichológiában is alkalmazhatják majd, hiszen ezeken a területeken egyaránt kiemelt figyelmet kap a döntéselmélet.
– Bárhol, ahol döntést kell hozni, alkalmazható a módszer, melynek az a feladata, hogy segítsen a következetes értékelések, vélemények kialakításában a döntési folyamatok során. Ezeknél az eseteknél ugyanis bőven jelen van a hibázás lehetősége is. Ilyenkor felvetődik a kérdés, hogy mennyire tudunk következetesek lenni abban a pillanatban, amikor valamilyen zavaró tényező hat ránk. Az a célunk, hogy segítsük a döntéshozó munkáját, azonnali javaslatokat tárjunk elé a kritikus alternatíva összehasonlítások helyett, amelyeket alkalmazva megtalálhatóak majd a döntéshozó véleményét legjobban tükröző rangsorolási értékek – tette hozzá Rácz Anett.
A teljes publikáció ide kattintva érhető el.
Kapcsolódó cikkek
- Díjnyertes oktatóprogram segít a matekban most már az általános iskolásoknak is
- A Komondor fűtheti a Debreceni Sportuszodát
- Debreceni Egyetem: Üzleti képzés az Informatikai Karon
- Épül a Járműlabor – újabb mérföldkő a DE science parkjában
- Táncosok a virtuális térben
- Microsoft: példaértékű együttműködés az IK-val
- Komondor beköltözött a Debreceni Egyetemre
- Telt ház volt a DExpón
- Ébredezik Komondor, az ország legerősebb szuperszámítógépe
- Mesterséges intelligencia a tömegközlekedésben
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.