Huszonöt éve szolgálja a magyar járműipart a MAGE
Tíz autóipari vállalat alapította még szövetségként, mára hatvankilenc tagot számláló egyesület a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE). A szervezet tagjai már az alapításkor is jelentős részt képviseltek a magyar GDP-ben, azóta ez az arány tovább emelkedett, miközben a nagy OEM-ek mellett a kisebb Tier-1, Tier-2-es beszállítóknak is jutott hely.
Huszonöt évvel ezelőtt, 1998-ban tíz autóipari vállalat alapította a MAGE elődjét, a Magyar Gépjárműipari Szövetséget. Az alapító vállalatok akkor a magyar GDP 6,6 százalékát adták, a magyar export 14,8 százalékát és az ipari termelés 25 százalékát képviselték. Az alapítótagok közül az Audi Hungaria Zrt., a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., a Magyar Suzuki Zrt., az Opel Szentgotthárd Kft., a Rába Járműipari Holding, a Hanon System Kft. (akkor még Ford Hungária) és a Nemak (korábban VAW Alumíniumtechnika) ma is a MAGE tagja. Az alapítók között volt még a Nabi, a Prec-Cast és a Lear elődjeként a United Technologies Automotive Hungary. Az MGSZ 1999-től az OICA, 2002 óta pedig az ACEA tagja.
A MAGE taglétszáma az első közel másfél évtizedben nem változott jelentősen, majd a 2012-2013-as új szervezeti stratégia keretében a minőségi növekedésre került erőteljesebb hangsúly. 2012-ben még 16 gyártó cég alkotta a szövetséget, mely 2014-ben Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) néven egyesületté alakult. A MAGE 2018 elejére már több mint 50 tagvállalatot képviselt, jelenleg pedig 69 tagvállalattal rendelkezik. Ez a 70 vállalat a magyar feldolgozó ipari termelés 27 százalékát adja, egyben a magyar autóipari export 93 százalékáért a MAGE-tagvállalatok felelnek.
Az MGSZ kezdeti célkitűzések a következők voltak:
- az ipari érdekek képviselete az országban és a nemzetközi kapcsolatokban,
- az együttműködés fejlesztése a kormányzattal,
- koordináló szerep az importálók és a beszállítók számára.
Az elektromobilitás küszöbén az európai autóipar
Az alapcélok huszonöt év alatt sem változtak, azonban a kor kihívásainak megfelelően alakultak. Ma az elektromos átállás, a digitalizáció és a munkaerő költségeinek növekedése okozza a legnagyobb kihívást a járműiparban, a MAGE pedig hatvankilenc tagvállalatával ezekre keresi a választ, ad útmutatást és lobbizik a döntéshozóknál. A közös nehézségek hatékony kezelése érdekében a szervezeten belül szakmai fórumok is alakultak HR, Fenntarthatósági és Versenyképességi vonalon, melyekben a tagvállalatok az egyes területekre fókuszáltan javaslatokat dolgoznak ki és folytatnak lobbitevékenységet.
A MAGE egyik kiemelt területe a beszállítófejlesztés, melyre a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) közösen több programot is szerveznek.
Krisztián Róbert, a MAGE Elnöke a jeles évforduló kapcsán kifejtette: „Nagy örömünkre szolgál, hogy a Magyar Gépjárműipari Egyesület már negyedévszázada fogja össze és képviseli hatékonyan a hazai járműipari szereplőket. Az elmúlt pár év korábban sosem tapasztalt kihívások elé állította az autóipari vállalatokat. A COVID, az ellátási-láncokban tapasztalt fennakadások, az orosz-ukrán háború mind-mind újfajta problémákkal szembesítette a piaci szereplőket, azonban ezekből a nehézségekből a hazai vállalatok megerősödve kerültek ki. Jelenleg ismét kihívás előtt áll az európai járműipar, hiszen a kibocsátási kvótáknak való megfelelés és az elektromos forradalom miatt egy izgalmas időszak elé nézünk paradigmaváltásokkal, hiszen egy 100 éves technológiát kell lecserélni, amire mindenkinek fel kell készülnie. A MAGE keretein belül mindent megteszünk annak érdekében, hogy tagvállalataink és a beszállítók sikerrel vegyék az akadályokat. A jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetünk a magyar beszállítóipar fejlesztésére, és célunk, hogy az ipar és az akadémiai szféra között szorosabb kapcsolat alakuljon ki a magasabb hozzáadott érték előállítása érdekében.”
A MAGE jelenlegi tagvállalatai
Allison Transmission Hungary Kft., ACPS Automotive Kft., Aptiv Connection Systems Hungary Kft., AUDI Hungaria Zrt., Autoliv Kft., Bálind Kft., Bosch Csoport Magyarország, BPW Hungária Kft., Bridgestone Tatabánya Termelő Kft., Chervon Autó Kft., CIE Salgglas Zrt., Continental Csoport Magyarország, Dana Hungary Gyártó Kft., Deloitte Zrt., Denso Gyártó Magyarország Kft., Duvenbeck IMMO Logisztikai Kft., ElringKlinger Hungary Kft., Emerson Automation FCP Kft., Emika Elektromechanikai Zrt., Federal Mogul Hungary Kft., Flextronics International Kft., F. Segura Hungária Kft., Gedia Hungary Kft., Hajdu Autotechnika Ipari Zrt., Hanon Systems Hungary Kft., Harman Becker Gépkocsirendszer Gyártó Kft., HRT Spedition Kft., HTCM KFT., Hungexpo Vásár és Reklám Zrt., Hydro Extrusion Hungary Kft., Iron-Tech Kft., Jaguar Land Rover Hungary Kft., Joyson Safety Systems Hungary Kft., Kirchhoff Hungária Kft., Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Le Bélier Magyarország Formaöntöde Zrt., Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Magyarmet Finomöntöde Kft., Magyar SUZUKI Zrt., Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., MBH Bank Nyrt., Nefab Packaging Hungary Kft., Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft., NI Hungary Kft., NIO POWER Europe Kft., NOERR és Társai Iroda, Opel Szentgotthárd Kft., Pannonjob Humán Szolgáltató és Tanácsadó Kft., PATA Kft., PEMÜ-Műanyagipari Zrt., PROVERTHA Electronic Components Ipari Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt., PwC Magyarország Kft., Rába Járműipari Holding Nyrt., REHAU-Automotive Kft., Rigó Kft., Salgglas Zrt., Schaeffler Savaria Kft., Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft., Shinwa Magyarország Precíziós Kft., Siemens Zrt., Simon Plastics Kft., Sisecam Automotive Hungary Kft., SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt., Starters E-Components Generators Automotive Hungary Kft., thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft, thyssenkrupp Materials Hungary Zrt., Titán'94 Kft., TOM-Ferr Zrt., ZF Hungária Kft.