Ez segítheti a parkolóházakat az e-autó tüzek ellen
Világszerte jelenleg több mint 30 millió elektromos jármű (EV) közlekedik az utakon, és ez a szám 2030-ra már 350 millió is lehet. Az akkumulátoraik tűzvédelme azonban egy új kihívást jelent, különösen, ha a tűz esetleg egy nagy méretű parkolóházban üti fel a fejét. Az ilyen károk kockázatát – megfelelő oltási technikákkal párosítva – lehet csökkenteni előrelátó tűzbiztonsági tervezéssel, valamint hatékony észlelési, riasztási eszközök használatával – mutat rá egy frissen megjelent összeállítás.
Speciális tűzbiztonsági megfontolások
Az elektromos járművek kigyulladásának kockázatát általában túlbecsülik, pedig valójában többször fordulnak elő hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek. Jelentős különbség azonban, hogy az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért is jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben.
Az EV-k által is használt garázsokban egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például a túlfeszültség, a túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.
Füstérzékelés, téves riasztások nélkül
A parkolóházakban jellemzően szorosan egymás mellett álló autók között a tűz gyorsan tovább tud terjedni. Így kiemelt cél a tűz minél korábbi észlelése, érzékelése, – természetesen a megelőzés és a hatékony oltástechnológia választása mellett. Ezt megnehezíti azonban a garázsokban jellemző fokozott koncentrációjú kipufogógáz-kibocsátás és a légszennyezés, amelyek gyakran téves riasztáshoz, ezáltal fölösleges leállásokhoz és épület-kiürítésekhez vezetnek.
A Siemens ASA (Advanced Signal Analysis) technológiájával készült pontszerű füstérzékelők beállításait pontosan az ilyen megtévesztő jelenségek kiszűrésére tervezték, hogy valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek. A parkolóházakhoz hasonló nagy, nyitott területek és akár 6700 m2 lefedésére szabták emellett a cég ASD (Aspirating Smoke Detector) technológiát használó megoldásait. Ez a közvetlenül a tűzvédelmi rendszerbe integrált füstérzékelő a védelmet igénylő területen elhelyezett csőhálózat lyukaiból folyamatosan levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ez a technológia használható az e-töltőállomások belsejében is, az infrastruktúra védelme érdekében.
Vizuális tűzérzékelés
Nem csak a levegő összetétele, hanem vizuális érzékelés alapján is idejekorán észlelhetőek az esetleges tűzesetek. A Siemens FireCatcher kamera egy olyan videós tűzérzékelő, ami nem hőképpel, hanem egy speciálisan a kamerába épített képtartalom-elemzésen keresztül, optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítja a füst- és lángforrásokat. A kamera képes különbséget tenni a valódi tüzek és a megtévesztő jelenségek (mint például a por) között, így akár már a parázsló tűz és a legkisebb mennyiségű füst is érzékelhető.
Ezek a tűzbiztonsági megoldások mind integrálhatóak az átfogó épületfelügyeleti rendszerekbe. Ily módon az üzemeltetők akár távolról felügyelhetik az épület biztonságát: a beléptetést, az energiagazdálkodást, valamint a tűzvédelemi, világítási és klímavezérlési rendszereket.
Kapcsolódó cikkek
- Kvantumszámítógép-vezérlők fejlesztésébe száll be a Siemens
- Felvásárolta a Siemens a Helioxot
- Átfogó mobilitási csomag és elektromos céges autók – ez lehet a jövő a cégvezetők szerint
- Mobiliti elektromos-töltőkkel bővül a hazai McDonald’s hálózata
- A Sony térhatású tartalomkészítő rendszer fejlesztésén dolgozik
- Együttműködik a Siemens és az Intel
- Késleltetéssel és támogatással védené az EU az elektromos autóipart
- Automata raktárral erősít a Daniella Kft.
- Tovább süvít a hazai gőzmozdonygyártás
- Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.