A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.
Az egyetem immár tizenötödik alkalommal rendezte meg a világnaphoz kapcsolódó konferenciát. Az idei rendezvény során a legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás volt a középpontban, de a kvantumkommunikáció korszakváltó lehetőségeit is bemutatták. A szakmai előadásokkal párhuzamosan egy kiállításon lehetett megismerni az ipar képviselői által végzett kutatási és fejlesztési tevékenységeket.
„Napjainkban a hírközlési szakma egyik legfontosabb kérdése, hogy hogyan kellene kezelni az adat iránt megnövekedett óriási igényt” – mondta a konferencián Dr. Lapsánszky András, az NMHH elnökhelyettese. „Ez számos területre kihat, többek között a kiberbiztonságra és az űrtávközlésre is. A műholdas távközlés szerepe jelentős mértékben nőtt, hiszen a földfelszíni szolgáltatások nem elegendők az igények kielégítésére. A kialakult helyzettel az Európai Unió és az egyes tagállamok is foglalkoznak. Egy másik fontos kérdés, hogy a megnövekedett fogyasztói igény miatt szükséges-e további szabályozási, igazgatási beavatkozás” – tette hozzá az elnökhelyettes.
Dr. Gschwindt Andrást és Petres Istvánt díjazták
A konferencián 2015 óta minden évben kiosztják a Dr. Magyari Endre-díjakat. Az elismerést az NMHH elnöke alapította a hírközlés területén végzett kiemelkedő munka elismerésére. Idén a két emlékérmet Dr. Gschwindt András, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa, és Petres István, az NMHH pécsi hatósági irodájának vezetője vehette át.
Dr. Gschwindt András többek között a VEGA és Rosetta űrszondák, valamint a MIR űrállomás fedélzetére kerülő egységek fejlesztését vezette. Ő irányította az első magyar műhold, a Masat-1 fejlesztését, majd vezérlőállomásának üzemeltetését. Meghatározó szerepet vállalt a SMOG-P, SMOG-1 és az ATL-1 elnevezésű pikoműholdak fejlesztésében is. Munkássága a kis műholdak tervezésében, űrbeli üzemeltetésükben ma is meghatározó.
Petres István 30 éve dolgozik az NMHH-nál, illetve annak jogelődjeinél. 2006-tól a hatóság Előfizetői Szerződések Felügyeleti Igazgatóságát vezette, 2010-ben a Szerződés-felügyeleti Kompetencia Központ vezetőjévé nevezték ki, 2013 óta pedig a pécsi hatósági irodát irányítja. Munkájában mindig a hírközlési piac szabályszerű működéséért és a fejlődés elősegítéséért dolgozott.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális gyermekvédelmi konferenciát szervezett az NMHH és az ELTE
- NMHH-kutatás: egyre többen választanak több streamingszolgáltatót
- Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban
- Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián
- Minden 5. gyereket érintheti az online bántalmazás
- Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban
- Európában csökkent, Magyarországon változatlan a tévénézésre fordított idő
- Több mint félmillió gyermekpornográf felvétel eltávolítását kezdeményezték tavaly világszerte
- Épül a Net-Coach-közösség
- A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.