Már általános iskolában bevezetnék a drónképzést
Az FPV (azaz First Person View, vagyis első személyű, azaz belső nézetű) drónok csak néhány éve kezdtek el szélesebb körben ismertté válni és történelmük sem nyúlik hosszú évtizedekig vissza. Egy friss kutatás azonban azt mutatja, hogy egyre népszerűbbek a lakosság körében és egyre többen tervezik, hogy vásárolnak ilyet. Nem csoda hát, hogy a meghatározó hazai gyártó és forgalmazó cégben felmerült a széles körű oktatás gondolata is.
Az FPV drónokat az orosz-ukrán háborúról szóló hírekben hallhatjuk gyakran. Ezek a szerkezetek azonban nem csak a harcászatban, de számos egyéb felhasználási területen is egyre népszerűbbek. Elég, ha csak a filmforgatásokra, koncertekre, vagy épp a sportversenyek rögzítésére gondolunk. Az FPV drónok azonban a lakosság körében is egyre szélesebb körben terjednek. Ezt mutatja az a friss kutatás is, amelyet a meghatározó hazai FPV drón gyártó és forgalmazó cég, az FPV Garage készített. A kutatásból kiderül, hogy a világszerte már komoly rajongótáborral rendelkező szerkezetek itthon milyen ismertségnek örvendenek, illetve a lakosság mekkora része rendelkezik ilyen drónnal. A kutatást nem csak a szerkezet egyre nagyobb ismertsége inspirálta, de az is, hogy az FPV drónsport nemzetközi szinten egyre nagyobb népszerűségnek örvend és itthon is évről évre többen érdeklődnek a drónsportok, illetve a drónpilóta-oktatás iránt.
A kutatásból kiderült, hogy a magyar lakosság körében közismertnek számítanak a drónok – a válaszadók több, mint 80 százaléka hallott már róluk –, míg ezen belül az FPV drónokról csupán a drónokat ismerők 20 százaléka tud. A felmérés egy másik érdekes adata, hogy a lakosság közel negyede (24,5%) már birtokol, vagy tervez beszerezni drónt. Ez a szám mintegy 2-2,4 millió embert jelent Magyarországon.
„Tudtuk, hogy ez egy népszerű terület, de azt nem, hogy ilyen hatalmas mértékű az érdeklődés. Ugyanakkor voltak olyan eredmények is, amik merőben új irányokra hívták fel a figyelmünket. Felmértük azt is, hogy az FPV pilóták egyedül, vagy társaságban repülnek-e. Amikor ezt a felmérést megnéztük korosztályi eloszlásban, meglepetésünkre az jött ki, hogy az iskolás korúak közt a legalacsonyabb a társaságban repülők aránya. Körülbelül a fiatal pilóták negyede az, akinek van FPV-s közössége. Ez pedig azt a hosszú távú tervünket, hogy eljuttassuk az általános- közép- és szakképző iskolákba a valós drón és FPV drón képzést hihetetlenül felerősítette. Így a közösségépítési modellünkben teljesen átszabtuk az ütemeket” – magyarázta Szász Léna drónszakértő, az FPV Garage ügyvezető igazgatója.
Komoly tudás játékba csomagolva
A szakértő szerint az általános- és középiskolai drónpilóta-oktatás igényét az is megalapozza, hogy a cég az elmúlt egy évben egy roadshow keretében mutatta be az ország számos pontján a drónjait, köztük iskolákban is.
„A kutatás számunkra egyértelművé tette, hogy az FPV drónozást, mint játékos formában tanulást minél hatékonyabban és hamarabb el kell juttatni a fiatalsághoz. Az elmúlt két félévben a Drónia Roadshow keretében bejártuk az ország iskoláit. Mindenhol nagyszabású, tornatermeket betöltő bemutatókat tartottunk az FPV drónok világáról. Az országjárásunk hatalmas siker lett. Több mint 4000 gyerek és pedagógus vett részt ezeken a rendezvényeken. Már az ő visszajelzésük is erős adalék volt, ám ez a meglepő kutatási eredmény véglegesen arra irányította a figyelmünket, hogy a felnövekvő nemzedék számára elérhetővé kell tennünk az FPV drónozást” – fogalmazott Szász Léna.
Az iskolai oktatás bevezetése azért is előnyös lehet, mert egyre nagyobb szükség mutatkozik a modern technika ismeretére és magabiztos kezelésére. Az FPV drónok világa a műszaki ismeretek egészen alap szintjétől a mérnöki magaslatokig nyújt betekintést a technika világába. Míg a konzumer, nagyáruházak polcairól levett drónokat hazavisszük, és kicsit repülgetünk velük, addig az FPV drónok használata elindíthatja az ifjú pilótát abba az irányba, hogy minél mélyebbre menjen a technológiában és egy olyan gépet hozzon össze magának, amit teljesen testre szabhat. Ez mechanikai szerelést, az elektronika működésének megértését, módosítását, és egyben számítógépes konfigurálást is jelent.
„Egy FPV drónnal játékba csomagolhatjuk a komoly tudás megszerzését. A gyerekek szinte ránőttek a telefonjukra, tabletjükre vagy számítógépükre és egész nap játszanak. A játék eredményeként pedig sok szülő úgy látja, hogy a gyerekük teljesen eltűnik a közösségből és egy idegen, virtuális világba kerül. Az FPV drónok világa a gyerekeknek azt az élményt adja, mint a videójátékok világa, hiszen a játékkonzol hasonlít a távirányítóra, a monitornál jobban beleélhető világot kapnak az FPV szemüvegtől, és egy első szemszögű világban játszódik minden, vagy arra készít fel. Az FPV drón pilótává válás útjának első lépései pedig a számítógépes szimulátorokon vezetnek keresztül. Azonban az ifjú pilóták alig várják, hogy néhány 10 óra szimulátorozás után igazi FPV drónt vezethessenek, ahol a gravitáció és a szél nem egy-egy paraméter csupán, hanem a való élet fizikai összetevői. És ráadásul mindezt nem a számítógép magányában, hanem társaságban, a természetes, vagy épített környezetünk valóságos tereiben” – tette hozzá a drónszakértő.
A drónoktatás iránt már most több iskola nagy érdeklődést tanúsít, sőt volt, ahol jelezték, hogy a pedagógusok is nyitottak lennének az oktatásra szakkörök formájában, miután maguk is részt vettek egy képzésen.
Kapcsolódó cikkek
- Növényvédelmi drónpilótaképzést indít a Széchenyi-egyetem, az ABZ Drone és a CloudIA
- Elképesztő! Így üldözi Max Verstappent a világ leggyorsabb drónkamerája
- A karácsonyi raktár-őrület ellen is bevetheti lelkes drónpilótáit ez a magyar startup
- Itthon is egyre több területen hódít a dróntechnológia
- A Huawei innovatív füst- és tűzérzékelő megoldása képes előre észlelni az erdőtüzet
- Technológia és képzés: együttműködik a Széchenyi-egyetem és a Rotors & Cams Zrt.
- Az ABB drónjaival Bilbaóban bemutatott fényjáték az innováció és az együttműködés erejét demonstrálta
- Drónok harca a Széchenyi István Egyetemen
- Először indul a Dunántúlon növényvédelmi drónpilótaképzés
- Sikeres vizsgát tettek az első növényvédelmi drónpilóták Szarvason
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.