A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?
Az egyik legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy a nyelvi modellek, különösen a ChatGPT, milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálásra (SEO) és a digitális marketing stratégiákra. Jelenleg a Google bevételeinek nagy része a PPC hirdetésekből származik, a cégek pedig a PPC kampányok mellett a keresőoptimalizálásra építik a jelenlétüket. Az algoritmusok és a kulcsszavak dominálták – és dominálják még jelenleg is - a tartalomstratégiákat, hiszen a jó helyezés a keresési találatok között növeli a láthatóságot és a kattintási arányokat. A nyelvi modellek megjelenése és térhódítása azonban új irányokat vázol fel.
Bliszkó Gábor, digitális marketing specialista szerint az elmúlt időszakban jelentős eltolódás figyelhető meg a felhasználói szokásokban.
„Mostanra kikristályosodott, hogy a nyelvi modelleket, mint a ChatGPT vagy a Google Gemini, leginkább információszerzésre használják. Receptötleteket, divattippeket kérnek leginkább a felhasználók és általános kérdésekre keresik a választ, de a konkrét termék- vagy szolgáltatáskeresések esetében a nyelvi modellek egyelőre kevésbé hatékonyak” – magyarázta a szakértő, hozzátéve, hogy habár egy egyszerű beszélgetés során már adnak termék vagy üzlet javaslatokat a nyelvi modellek, a Google keresőhirdetéseket ez egyelőre nem fogja befolyásolni, továbbra is érdemes a cégeknek erre hangsúlyt fektetni.
A ChatGPT 2025-re ráadásul saját keresőmotort is bevezet, ami újabb bizonytalansági tényezőt jelent. Most ugyanis még megjósolhatatlan, hogy ez a lépés hogyan befolyásolja majd a digitális marketing világát és az online keresési szokásokat.
„A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy hogyan igazítsák marketing- és hirdetési stratégiáikat ezekhez a változásokhoz. A tartalmi SEO szerepe lassan háttérbe szorulhat, ami nagy változást hozhat a piacon” – magyarázta Bliszkó Gábor.
A szakértő szerint a SEO-zott tartalmak jelentősége egyre csökkenni fog, különösen azoké, amelyek inkább általános kérdéseket (a klasszikus „How to...” tartalmakat) céloznak meg. A nyelvi modellek elterjedésével ugyanis egyre több felhasználó választja majd az AI-alapú kereséseket, amelyek nem a hagyományos keresési eredményeket sorolják fel, hanem azonnali válaszokat kínálnak. „Ez a változás elkerülhetetlenül átrendezi majd az online piacot, és a cégeknek érdemes már most átgondolniuk a SEO stratégiájukat” – tanácsolja Bliszkó Gábor, a BeOnWeb marketing ügynökség ügyvezetője.
Hogyan reagáljanak a vállalkozások?
A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak nem érdemes a továbbiakban kizárólag a SEO-ra építeni a stratégiáikat. „Most van itt az ideje annak, hogy cégek más platformokra is hangsúlyt fektessenek, mint például a hírlevelek, közösségi média felületek és a videómegosztók, hogy több lábon álljanak.”
Bliszkó Gábor kiemelte, hogy a „hogyan készül” típusú tartalmak helyett érdemes a tranzakciós keresésekre, konkrét termékekre és szolgáltatásokra koncentrálni a Google keresőjében. „A felhasználók ma már egyre inkább a specifikusabb, konkrét termékekre vonatkozó kérdéseket teszik fel a Google-keresésekben, és erre kell a cégeknek is reagálniuk. Ahelyett, hogy a jövőben keresőoptimalizált cikkekkel próbálnák elérni a felhasználókat, inkább a termék- és szolgáltatásalapú tartalmakat kell előtérbe helyezniük” – tanácsolta a szakértő.
Noha jelenleg sok a bizonytalanság, a szakember azt tanácsolja, hogy a cégeknek érdemes figyelemmel kísérni a nyelvi modellek, a keresők fejlődését és a felhasználói szokásokat. Egyelőre ugyanis még azt sem lehet tudni, hogy lesznek-e és ha igen, hogyan jelennek majd meg a hirdetések a nyelvi modellekben. Vannak már AI beszélgetések, ahol már most is megjelennek termék vagy áruház ajánlások a nyelvi modell részéről, de ez még nem tekinthető hirdetésnek, és több kérdést is felvet a nyelvi modellel kapcsolatban. A kulcs azonban a változások követésében rejlik. „Fontos, hogy a vállalatok munkatársai is tisztában legyenek ezekkel a változásokkal. Érdemes buzdítani őket arra, hogy rendszeresen használják a nyelvi modelleket és a keresőket, és osszák meg a tapasztalataikat. Így a cégek is jobban tudnak alkalmazkodni az új trendekhez” – magyarázta a marketing specialista.
Bliszkó Gábor szerint a jövő ugyan bizonytalan, ám aki időben reagál, előnybe kerülhet. A cégeknek folyamatosan monitorozniuk kell a változásokat, és az eddigi keresőoptimalizálási stratégiáikat rugalmasan kell alakítaniuk, hogy lépést tartsanak a technológia gyors fejlődésével.
Kapcsolódó cikkek
- SEO PowerSuite: a legjobb asztali SEO eszköz!
- Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban
- Nem féltik az állásukat a ChatGPT-től a magyar újság- és szövegírók
- Az MI-vezérelt egyemberes vállalkozásoké a jövő? – izgalmas beszélgetés a Széchenyi István Egyetemen
- A mesterséges intelligencia problémáit az MI és a fiatalok oldják meg
- Corvinus-kutatás: a fejlődő országok szegényei nem érdeklik a mesterséges intelligenciát
- Minden, amit a munkavállalóknak tudniuk kell, mielőtt használni kezdik a ChatGPT-t
- Felveheti a versenyt a nagyokkal szemben egy kisebb elektronikai webáruház?
- Magyarországon is elkezdték blokkolni az AI robotok hozzáférését a weboldalak
- Ezreket spórolhatunk az iskolakezdésnél a könyveken, ha jól használjuk a keresőt
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.