Az AI és a digitalizáció térhódítása a hazai vállalati pénzügyekben
Kiválthatja-e a mesterséges intelligencia egy pénzügyi szakember munkáját? A hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI, hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy a mesterséges intelligencia teret hódítson a magyar vállalkozások életében.
A mesterséges intelligencia helye a pénzügyi világban
Érdemes picit távolabbról indulni, ezért egyből kétféle mesterséges intelligenciát különböztessünk meg:
• Az egyik a Prediktív, melyek a régóta ismert, pénzügyekben is használatos módszerek, mint például a digitalizáció, a folyamat automatizáció (üzleti döntés támogatásra szolgál). A cél ezzel a megoldással a nagy adatfeldolgozás pontossá, gyorsabbá tétele.
• A másik a Generatív AI – ez az új megoldás, amely a piacot most lázban tartja, folyamatok automatizálására, tartalmak készítésre használják jelenleg. Erőforrás pótlására alkalmazható, de nem helyettesíti a szaktudást, az intuíciót, és a tapasztalatot.
Cikkünkben most a vállalati hatékonyságot támogató rendszerről fogunk beszélni. Ez egy olyan megoldás, amely nagyon komplex algoritmusokat tud végrehajtani nagy adatmennyiségen, azaz feldolgozza, elemzi, és a kívánt formában megmutatja azokat. Célja, hogy olyan feladatokat oldjon meg, ami humán erőforrás igénybevételével nagyon hosszú ideig tartana, azaz sok munkaórát emésztene fel, vagy komoly ellenőrzési folyamatot igényelne.
A pénzügyek mely területén, mire tudjuk használni?
• nagy tömegű adatok ellenőrzésére,
• adatfeldolgozás automatizálására (prediktív automatizálás),
• generatív AI által naprakész, pontos és ügyfélkompatibilis tartalmak, riportok elkészítésére (havi jelentések, éves beszámoló, szöveges értékelés akár több nyelven is).
Az MI a KKV-k pénzügyi gyakorlatában főleg a kontrolling, elemzési és riportolási folyamatok, szabályzatok elkészítését teheti hatékonyabbá, vagy az éves beszámolók összeállításánál lehet a jövőben nagy segítségére a pénzügyi szegmensnek.
Amire viszont figyelni kell:
• adatbiztonság, adattisztaság
• szakmailag adekvát kérdések feltevése az MI-nek
Pénzügyi szempontból, azaz szakmailag releváns kérdéseket szükséges feltenni az AI-nak ahhoz, hogy ne helytelen választ kapjuk. Különösen fontos, hogy alkalmazóként ne kövessük el a Ian Mitroff által megfogalmazott harmadik fajú hibát, amikor rosszul megfogalmazott problémára dolgoztatunk ki az MI-vel „helyes” választ.
Emellett az a sok éves üzleti és szakmai tapasztalat, intuíció, amely komoly döntési folyamatokon alapul (elég csak a pszichológiai döntésekről szóló tanulmányaira gondolnunk) nem kiváltható egy kizárólag racionális géppel.
„Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy az MI szakavatott kezekben rendkívül hatékonyan képes támogatni egy pénzügyi szakember munkáját, amelyet aztán ő a megbízóinál kamatoztathat, de az jól látható, hogy a mesterséges intelligencia kiváltani nem képes a munkáját” – mondja Kelemen Kálmán, az iFinance Kft. alapítótulajdonosa.
Hozzáteszi: „Jelenleg még az is nagyon komoly ellenőrzést igényel, hogy az AI által készített anyag valóban megfelel-e az általunk elvártnak és a döntéshozók számára átadható-e, értelmezhető-e.”
A szakember szerint hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI, hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy átugorjunk majd arra a szintre, hogy a mesterséges intelligencia készíti el például az üzleti tervet és a tényadatokat összehasonlító részletes vezetői riportot.
Kapcsolódó cikkek
- Lehet tökéletes jövőnk, de csak tudatos tervezéssel érhetjük el
- Egyre több cég fektet generatív mesterséges intelligenciába
- Személyre szabott oktatás az online térben? A mesterséges intelligenciával hamarosan ez is lehetséges
- Az ipar digitalizációját és intelligens fejlesztését célozza a Huawei MI-stratégiája
- Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?
- Világszerte elismert vezetőkkel indít úttörő mesterséges intelligencia szolgáltatást az EY Magyarország
- Adatvezérelt, AI-alapú ügyfélélmény és döntéshozatal: a GBS jövője
- Nem féltik az állásukat a ChatGPT-től a magyar újság- és szövegírók
- Kihirdették az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló rendeletét
- A Lenovo lett a PC piac legnagyobb nyertese 2024 első félévében
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.