Az AI és a digitalizáció térhódítása a hazai vállalati pénzügyekben

forrás: Prím Online, 2024. október 26. 15:31

Kiválthatja-e a mesterséges intelligencia egy pénzügyi szakember munkáját? A hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI, hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy a mesterséges intelligencia teret hódítson a magyar vállalkozások életében. 

 

A mesterséges intelligencia helye a pénzügyi világban

 

Érdemes picit távolabbról indulni, ezért egyből kétféle mesterséges intelligenciát különböztessünk meg: 

• Az egyik a Prediktív, melyek a régóta ismert, pénzügyekben is használatos módszerek, mint például a digitalizáció, a folyamat automatizáció (üzleti döntés támogatásra szolgál). A cél ezzel a megoldással a nagy adatfeldolgozás pontossá, gyorsabbá tétele. 

• A másik a Generatív AI – ez az új megoldás, amely a piacot most lázban tartja, folyamatok automatizálására, tartalmak készítésre használják jelenleg. Erőforrás pótlására alkalmazható, de nem helyettesíti a szaktudást, az intuíciót, és a tapasztalatot. 

 

Cikkünkben most a vállalati hatékonyságot támogató rendszerről fogunk beszélni. Ez egy olyan megoldás, amely nagyon komplex algoritmusokat tud végrehajtani nagy adatmennyiségen, azaz feldolgozza, elemzi, és a kívánt formában megmutatja azokat. Célja, hogy olyan feladatokat oldjon meg, ami humán erőforrás igénybevételével nagyon hosszú ideig tartana, azaz sok munkaórát emésztene fel, vagy komoly ellenőrzési folyamatot igényelne. 

 

 

A pénzügyek mely területén, mire tudjuk használni?

• nagy tömegű adatok ellenőrzésére, 

• adatfeldolgozás automatizálására (prediktív automatizálás),

• generatív AI által naprakész, pontos és ügyfélkompatibilis tartalmak, riportok elkészítésére (havi jelentések, éves beszámoló, szöveges értékelés akár több nyelven is). 

 

Az MI a KKV-k pénzügyi gyakorlatában főleg a kontrolling, elemzési és riportolási folyamatok, szabályzatok elkészítését teheti hatékonyabbá, vagy az éves beszámolók összeállításánál lehet a jövőben nagy segítségére a pénzügyi szegmensnek.

 

Amire viszont figyelni kell: 

• adatbiztonság, adattisztaság

• szakmailag adekvát kérdések feltevése az MI-nek

 

Pénzügyi szempontból, azaz szakmailag releváns kérdéseket szükséges feltenni az AI-nak ahhoz, hogy ne helytelen választ kapjuk. Különösen fontos, hogy alkalmazóként ne kövessük el a Ian Mitroff által megfogalmazott harmadik fajú hibát, amikor rosszul megfogalmazott problémára dolgoztatunk ki az MI-vel „helyes” választ.

 

Emellett az a sok éves üzleti és szakmai tapasztalat, intuíció, amely komoly döntési folyamatokon alapul (elég csak a pszichológiai döntésekről szóló tanulmányaira gondolnunk) nem kiváltható egy kizárólag racionális géppel.

 

„Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy az MI szakavatott kezekben rendkívül hatékonyan képes támogatni egy pénzügyi szakember munkáját, amelyet aztán ő a megbízóinál kamatoztathat, de az jól látható, hogy a mesterséges intelligencia kiváltani nem képes a munkáját” – mondja Kelemen Kálmán, az iFinance Kft. alapítótulajdonosa.

 

Hozzáteszi: „Jelenleg még az is nagyon komoly ellenőrzést igényel, hogy az AI által készített anyag valóban megfelel-e az általunk elvártnak és a döntéshozók számára átadható-e, értelmezhető-e.”

 

A szakember szerint hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI, hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy átugorjunk majd arra a szintre, hogy a mesterséges intelligencia készíti el például az üzleti tervet és a tényadatokat összehasonlító részletes vezetői riportot. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01