Stratégiaváltás az ügynökségeknél
Körkép az affiliate marketingről (II. rész)
A csatlakozó ügyfelek és partnerek számát tekintve az internet legnagyobb és leglátogatottabb affiliate marketingügynöksége, az amerikai Commission Junction (CJ) nyár közepén egy mindeddig egyedülálló kezdeményezéssel állt elő. A változások szükségességét tagjaihoz küldött körlevelében a következő szavakkal vezette be Lex Sisney vezérigazgató: "Mi az, amit az üzlet tulajdonosai partnereiktől várnak? Jól gondolja át, mielőtt válaszol! Mi átgondoltuk, és egyetlen következtetésre jutottunk: eredményeket. A teljesítményre alapozott üzletben az eredmények jelentik a közös siker egyetlen igazi mércéjét."
A Commission Junction e filozófiának megfelelően átalakult rendszerének lényege valóban az eredménycentrikusság. Ennek egyik jeleként július 1-jétől nyilvánosságra hozzák minden üzlettárs 3 hónapos, illetve 1 hetes intervallumra vonatkoztatott ún. EPC-értékét (lásd keretes írásunkat).
Megtoldva az eredményesség érdekében bevezetett radikális változtatásokat, a CJ.com augusztus 1-jétől rendszerében beszüntetett minden kattintás alapú reklámot, és az új, minimum 30 centes tranzakciós díj bevezetésével kiszűrte a pay-per-lead alapú hirdetések többségét is: a kosárban tehát szinte kizárólag az eladás után jutalékot fizető partnerprogramok maradtak. Itt többé hiába kattintgat hirdetéseire a webmester összes cimborája, vagy imitálja a forgalmat e célból ügyesen összeeszkábált rejtett szoftvere, potyajutalékot többé már nem fizetnek senkinek. A CJ nem titkolja, hogy bár minden eszközzel igyekezett küzdeni a rendszert kijátszó hamis klikkelések ellen, képtelen volt visszaszorítani a kattintás alapú hirdetésekkel való visszaéléseket. Végül az átkattintás alapján fizető reklámok teljes kitiltása mellett döntött.
BeFree
A CJ mögött talán a második legnépszerűbb affiliate ügynökség a BeFree. Itt is több száz üzlet között válogathatnak azok a website-tulajdonosok, akik hirdetési felületeiken valamilyen online forgalmazott terméket vagy szolgáltatást szeretnének reklámozni. A BeFree rendszerének gyengesége sokáig a fizetések áttekinthetetlensége volt: a CJ-vel ellentétben, ahol az ügynökség havonta postázza partnereinek az összesített jutalékról kiállított csekket, a BeFree-nél az egyes üzlettulajdonosok maguk gondoskodtak a kifizetésekről. Már ha gondoskodtak - ugyanis gyakoriak voltak a panaszok a késedelem és a fizetés elmaradása miatt.
A BeFree mostani fejlesztéseinek köszönhetően két új funkcióval gyarapodott: megjelent az összesítő gyorsstatisztika és a fizetési jelentés, amely megnyugtató módon, naprakészen informálja a website-tulajdonosokat aktuális keresményeikről. A csekkek kiállításának folyamata ezáltal ugyan hosszadalmasabb, de megbízhatóbb lett.
A BeFree slágerei voltak 2000-ben az ún. pay-per-search programok. Szolgáltatásának affiliate programon keresztüli népszerűsítésével szinte minden nagyobb kereső (Altavista, Google, Goto, Lycos, AskJeeves) élt az akkori nagy, keresőháborúként emlegetett pozícióharc idején. Minthogy egy keresőbox elvileg bármely témájú honlaphoz illeszthető, a lehetőséget kihasználó webmesterek ezrei integrálták a honlap témájához igazított kulcsszóra szabott HTML-kódokat, és jutottak ilyen módon könnyű reklámbevételekhez. A partneroldalakról kezdeményezett keresések után átlagosan 2-3 centet fizettek a keresők, legmagasabb az About.com és az Altavista átmenetileg élő 5 centes ajánlata volt.
LinkShare
A kevéssé népszerű ClickTrade után a második legrégebbi affiliate ügynökség a LinkShare, amelynek rendszerében kis- és nagyvállalatok százai építik partnerhálózatukat. Az elmúlt egy év során a LinkShare-rel való társulásról a legtöbb webmester lebeszélte társait, főképp a laza fizetési fegyelem miatt érték jogos vádak az ügynökséget. Senki nem lehetett biztos abban, hogy az online statisztikák szerint megtermelt jutalékot ki is fizeti a reklámozott cég. Mindehhez hozzájárult egy-két igen nagy port kavaró csődsztori is, ilyen volt a CyberRebates.com tönkremenetele, ami után hatalmas összegű jutalékok maradtak örökre kifizetetlenek.
ClickBank
Gyors, olcsó és pofonegyszerűen kiépíthető e-commerce megoldást nyújt a ClickBank rendszere mindazoknak, akik saját digitális terméküket vagy szolgáltatásukat szeretnék eladni a világhálón. Aki a baráti összegért (49,95 dollár) accountot nyit a ClickBank rendszerében, nemcsak online hitelkártya-elfogadási lehetőséget, de kész, személyre szabott affiliate programot is kap a csomaghoz. A ClickBank piacterén ennélfogva számtalan egyéni és kisvállalkozás hirdeti szolgáltatásait, illetve építi ügynöki hálózatát - határok nélkül. A weblaptulajdonosok szempontjából nézve a választék szemrevaló, aki website-ja közönségére szabható terméket keres, nagy valószínűséggel előbb-utóbb megtalálja a megfelelőt. Igaz, sokáig kell a "zavarosban halászni", mivel a piactéren az alacsony belépési díj miatt sok amatőr weblappal rendelkező "kishal" is úszkál. Az egyéni affiliate kód (ún. hoplink) kialakítása egyszerűen megy, de ami az online statisztikákat illeti, azok sajnos kevéssé kifinomultak. Kárpótlásképpen van viszont automatikus e-mail értesítés minden sikeresen közvetített tranzakció után.
Európai ügynökségek
Az amerikai ügynökségek mellett érdemes említést tenni néhány európai affiliate marketing piactérről is, ilyen a német nyelvű Affili.net vagy a francia és angol nyelvű Clickpartner.com. Ottjártunkkor szép számmal voltak még az adatbázisban pay-per-click, pay-per-lead és pay-per-sale alapon választható partnerprogramok is.
(Cikkünk következő részében a magyar internetes piacot és az épp piacra készülő partnerprogramokat mutatjuk be.)
EPC
Az EPC (average earnings per one hundred clicks) új fogalom az affiliate marketing zsargonjában, a 100 kattintásra eső eladás értékét jelenti, azaz megadja 100 közvetített potenciális vásárló pénzbeni értékét. Az üzlet oldalán azt méri, milyen hatékonysággal képes az adott internetes vállalkozás a partnerek által közvetített látogatókat vásárlásra ösztönözni - a weblaptulajdonos számára pedig az adott site-on közzétett reklámok által kitermelhető jutalék mértékére vonatkozóan ad támpontot.
Az EPC-értékek közzététele által egyrészt átláthatóbbá vált az affiliate piactér, másrészt egyedülálló üzleti információforrássá tette a CJ.com weblapját. A megfelelő paraméterezés után EPC szerinti rangsorba állítva az ügynökséghez csatlakozott több mint 1500 üzletet, megtudhatjuk, mely termékek online eladása (viszonteladása) kecsegtet a legnagyobb sikerrel. Amíg a szerver dolgozik, fogadásokat köthetünk, vajon ki kerül az élre, azaz melyik üzletág hozza a legnagyobb jutalékbevételt a cybervilágban.
Egyáltalán nem meglepő, hogy a lista élén a kedvezményes hitelt nyújtó pénzügyi szolgáltatások állnak, de láthatóan igen jól lehet boldogulni hitelkártya-eladással és életbiztosítások "ügynökölésével" is. A kiemelkedőnek számító 50 dolláros EPC-értéknél többet elérő üzletek között ugyanúgy van tárhelyszolgáltató, mint ékszerbolt. A listán kissé lejjebb haladva, de továbbra is az élmezőnyt nézegetve találunk még jó néhány virágzó webes üzletágat: domainnevek eladása, egyes irodaszerek, táplálékkiegészítők, B2B-megoldások, online szerencsejátékok. Az EPC-adatok a legmagasabb értéktől lefelé haladnak a meglehetősen sikertelen affiliate programokat leleplező néhány centes értékekig.
Kapcsolódó cikkek
- Hol érdemes elhelyeznie hirdetését?
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- Tovább növekszik a magyarországi online reklámok piaca
- Az Onlinemarketing.hu Kft. Etarget Partner lett
- A Microsoft 6 milliárd dollárért megveszi az Aquantive online marketingcéget
- Pszichológiai profilok alapján reklámozna a Google
- Marketing 2.0: üzenetek helyett dialógus
- LinkHáz.hu - ingyenes linkcsere-rendszer!
- Vita a Vodafone marketingjéről
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője