A telefon és az internet magánhasználatának elszámolhatóságáról
Utólag fizetett szolgáltatások
Varga Mihály az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatával kapcsolatban fontosnak tartotta elmondani, hogy az adóellenőrök soha, egyetlen vállalkozás telefonszámláját sem kérték le.
Varga közölte: a vállalkozók érdek-képviseleti vezetőivel egyetértettek abban, hogy semmilyen jogszabály betartatása nem járhat együtt a vállalkozások indokolatlan ellenőrzésével, és reményét fejezte ki, hogy a vállalkozók javaslatai alapján születő adójogszabály-módosítások már 2003. január 1-jétől hatályba léphetnek.
A politikus szerint az elmúlt időszak sajtóbeszámolói nem tükrözték hitelesen az APEH ellenőrzési gyakorlatát a telefonhasználat költségként történő elszámolhatósága kérdésében.
Az APEH körül néhány hete kerekedett botrány. Több újság is azt állította, hogy a hivatal jogosulatlanul lekéri a cégek részletes számláit, és szúrópróbaszerűen ellenőrzi, hogy az adott hívást nem magánügyben bonyolították-e.
Varga Árpád, az APEH szakmai elnökhelyettese a Magyar Hírlapnak nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy ha utólag kiderül, hogy a hívás privát beszélgetés volt, akkor e hívások áfaköltségeit jogosulatlanul számolta el a cég. Így ez adóhiányként jelentkezik, ami után bírságot szab ki a hivatal. Ha már visszaigényelte az áfát az adózó, akkor ez jogosulatlan áfa-visszaigénylésnek minősül, ami szintén büntetendő. Ebben az esetben az áfát vissza kell fizetni, és késedelmi pótlékot is kiszabhat a hivatal. Az APEH szerint, ha a magánszemély nem fizette ki a magánhívásokat a cégnek, akkor a cég - az áfatörvény alapján - nemcsak a magánhívások áfáját veszti el, hanem a többi beszélgetés áfáját sem igényelheti vissza.
A mobiltelefon-szolgáltatások előfizetői felháborodásukat fejezték ki, mivel szerintük az APEH-telefonkontrollja a George Orwell-i Nagy Testvér elképzelésekhez hasonlítható lépés lenne. Furcsállották, hogy kutakodnának a fölhívott számok listájában.
Később a legnagyobb hazai GSM-szolgáltató, a Westel GSM részéről azt nyilatkozták, hogy csak és kizárólag a törvényben rögzített feltételek esetében, bűncselekmény alapos gyanúja miatt - a nyomozást elősegítendő - adnának ki hívásrészletezőt. A Pannon GSM eddig nem kapott ilyen felkérést az adónyomozóktól.
Amennyiben a szolgáltatók indokolatlanul kiadnák a hívásrészletezőket jogosulatlanoknak, a személyiségi jogaiban megsértett személyek a bíróságtól jogsegélyt és kártérítést kérhettek volna.
Az APEH részéről Burillák Attila szóvivő azt nyilatkozta, hogy nem gyakorlat a hívások ily módon történő ellenőrzése. Bírságolásra állítólag csak emelt díjas (06 90-es előhívószámú) szolgáltatások igénybevétele esetén került sor, mivel e tétel a nem részletes telefonszámlákon is külön sorban van feltüntetve.
Később egy neve elhallgatását kérő informátor a Prím Online-nal azt közölte, hogy a 06 90-es számokat eleve nem is lehet fölhívni mobilról.
Kapcsolódó cikkek
- Harley Davidson mobiltelefon
- Konferencia az elektronikus kormányzásról ÁSZ, APEH, PSZÁF
- A Nokia már dolgozik az 50 ezer felhasználót érintő SMS-probléma javításán
- Új készülék a Westelnél - Sony Ericsson T310
- Sony-Ericsson: az év végére 5 százalékponttal nagyobb részesedés a magyar piacon
- Mobilújdonságok a CTIA 2003 kiállításon
- Jönnek a kamerás mobilok
- Bemutatta új készülékeit a Sony Ericsson
- Új, akciós ajánlat a Westeltől
- .NET konferencia: a Microsoft futurisztikus mobiljövőképe