Munkafolyamat-követés maroktelefonnal

Horváth András, 2002. március 24. 20:39
Mint minden felhasználó, cikkünk szerzője is megélt élményei alapján minősíti, mire használható még az a pici doboz, amelyet legtöbben csak telefonként alkalmaznak. Lehet, hogy a rádiótelefon sokkal többre érdemes, mint akkor gondoljuk, ha a villamoson meghalljuk a szomszéd zsebéből áradó pittyegést?
Emlékszem, milyen büszkén feszítettem a kilencvenes évek közepén a 86-os buszon, amikor megszólalt zsebemben a súlya és mérete miatt nem igazán kedvelt telefonom. Azt sem felejtettem még el, micsoda hatalmas megelégedés volt számomra, amikor hozzájutottam egy Nokia 6210-eshez, amely kis mérete és súlya, valamint szolgáltatásai okán egyszerűen a szívemhez nőtt. Bevallom, nagyon nehezen váltam meg tőle. Mindezekből az következne, hogy mostani készülékem a dióhéj méretével vetekszik - a valóság azonban az, hogy megint a téglaméretnél tartok. De már sokkal többet kapok tőle, mint egy egyszerű mobiltelefontól.

Csoportmunka WAP-pal

A mobiltelefonok szolgáltatásainak fejlődése nemcsak azokat a cégeket serkentette gondolkodásra, amelyek a készülékek szoftvereit fejlesztik, hanem egész más területeken tevékenykedő vállalkozásokat is, például a Lotust.

Munkatársai ráadásul abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy a csoportmunkát támogató szoftverek fejlesztése során mindig gondoltak a mobilfelhasználókra is, ezért nagy tapasztalatot szereztek a mobilszolgáltatások kialakítása területén. Így történhetett meg, hogy a WAP megjelenése után nem sokkal már ajánlhatták első szolgáltatásaikat azokkal a mobiltelefon-társaságokkal karöltve, amelyeknek technikai lehetőségei adottak voltak az adatátvitelre.

A Domino Everyplace Access szerverre alapuló megoldással a felhasználók WAP-os mobiltelefonjukkal biztonságosan elérhetik elektronikus postaládájukat, olvashatják, megválaszolhatják vagy továbbíthatják e-mailjeiket. A levelezés mellett azonban a rendszer lehetőséget biztosít határidőnaplójuk és személyes címjegyzékük karbantartására is.

Magyarországon a Lotus és a Vodafone együttműködésével létrejött, egyes európai országokban már bevezetett OfficeLive csomag biztosíthatja hamarosan ezeket a szolgáltatásokat, várhatóan nem kizárólag a Vodafone előfizetőinek.

Egy külföldön üzemelő rendszer aktív felhasználójaként több előnyét is élvezem a megoldásnak. Az egyik legnagyobb az, hogy azonnal rá tudok nézni olyan levelekre, amelyeket még nem volt időm letölteni a laptopomra, de sürgősen el kell olvasnom, vagy válaszolnom is kell rájuk.

Első megközelítésben a továbblépés is egyszerűnek tűnik, hiszen ilyen alapra építve a mobilon történő munkafolyamat-követés már gyerekjáték, csak ki kell fejleszteni a WAP-on is elérhető alkalmazásokat. Ez részben így van, sok esetben viszont nem szükséges az online jelenlét, az azonnali reakció, viszont üdvös lenne, ha lehetőség volna offline munkavégzésre a mobil segítségével, mint ahogyan a Lotus Notes vagy a Lotus iNotes megoldások teszik lehetővé a hordozható számítógépen.

A zsebre vágott iroda

Perverz ötlet a mobilon kezelni az ügyeket? Semmiképpen. Ráadásul az ügykezelést kiszolgáló első megoldások (szövegszerkesztő, táblázatkezelő stb.) azonnal megjelentek a telefonokban, amint azok lehetővé tették működésüket. A Lotus csak kiegészítette ezeket a szolgáltatásokat a sajátjaival azon csoportmunkaszoftver-felhasználók számára, akiknek megfelelő a mobiltelefon vagy a kommunikátor képernyője egyes feladatok elvégzésére.

A Domino Everyplace Enterprise szerverre, illetve - többek között - Nokia 9210 kommunikátorra is telepíthető, Mobile Notes-kliensen alapuló megoldás segítségével az irodai számítógépen való tevékenységgel egyenértékű munkát végezhetünk mobilunkon. A rögzített információk, jóváhagyások, elutasítások, véleményezések stb. tárolódnak, és a következő szinkronizáció során bekerülnek a "nagy" rendszerbe az ott felvitt adatokkal egyenértékűen. A mobileszközökkel történő munkavégzésnek nyilvánvalóan vannak korlátjai. Az én esetemben a billentyűzet nem jelent problémát, mert kommunikátorom ebből a szempontból tökéletes, határt szab viszont a kijelző, amely bár színes, de igen kis méretű. Ezért értelmetlen lenne például árurendelési programot rátenni, ahol ki kell tölteni a megrendelő adatait, beírni a termékeket, a mennyiségeket, a rendelési árakat, értékeket stb. Hasznos lehet viszont egy olyan alkalmazás, amelyben üzleti partneremet értékelhetem néhány egyszerűbb szempont alapján egy üzleti tárgyalás után, amely befolyásolhatja további együttműködésünket.

Nyugodtan állíthatjuk, hogy zsebünkben most már nem egy mobiltelefon lapul, hanem egy miniiroda, így bárhonnan elérhető az egyéni és csoportos határidőnapló, a tennivalók jegyzéke, a személyes címjegyzék, ráadásul komplett elektronikus levelezés, ügykezelés, döntéshozás is lehetővé válik. E tevékenységek közös jellemzője, hogy valamilyen cél érdekében csapatban dolgozunk. Márpedig aki csapatban dolgozik, és sokat van mozgásban, az jól ismeri azt a feszítő érzést, hogy pont most nem találom pont azt az embert, aki pont most és azonnal nagyon kellene a döntéshozáshoz.

Sametime, avagy a rendszergazdák réme

A Lotus igen komoly tapasztalatokkal rendelkezik a csoportmunka-megoldások területén, és a fenti problémát is kiválóan ismeri. Nem hagyta magukra a felhasználókat, hanem kifejlesztette Sametime nevű megoldását, amelynek segítségével a számítógépes hálózatba bejelentkezett felhasználók információt kaphatnak egymás jelenlétéről, elérhetőségéről. A rendszer lehetőséget nyújt csevegésre, számítógépes hálózaton keresztüli hang- és képkapcsolatra, illetve e-meeting szervezésére és lebonyolítására. Mielőtt azonban rátérnék arra, hogyan kapcsolódik ide a mobiltelefon, megkérném a gyengébb idegzetű informatikai rendszergazdákat, hogy vegyenek be nyugtatót.

Mivel magam is több évig dolgoztam ebben a munkakörben, pontosan ismerem azt az állapotot, amikor úgy érzem, a föld alá is elbújok, csak öt percig hagyjanak békén. Az informatikus rendszergazda ugyanis azt gondolja, hogy a felhasználók éjjel-nappal zaklatják, és nincs egy nyugodt perce. Persze ezzel ellentétben a felhasználók azt gondolják, hogy ő soha nem érhető el. Miért óvom a gyengébb idegzetű rendszergazdákat? Azért, mert a Lotus Sametime Everyplace- és SMS-szolgáltatásokkal a felhasználó már akkor jelenlét-információkat és elérésilehetőség-adatokat kaphat a rendszergazdáról, ha csak mobilon érhető el - a rendszergazda a föld alól is előkeríthető.

A jobb megértés érdekében nézzünk meg egy példát: sürgősen tanácsot kell kérnem valakitől, mert tárgyaláson vagyok egy ügyfélnél, ahol döntést kell hoznom. A tárgyalóteremből nem illik kimenni, helyben pedig nem akarom használni a mobilomat, mert meghallják, ráadásul annak a számát sem tudom, akivel beszélni szeretnék. Előveszem tehát a telefonomat, bejelentkezem a Sametime rendszerbe, és megbeszélést kezdeményezek, ha az illető jelen van a rendszerben. Ennek segítségével igen gyorsan megkaphatom a választ, sőt megkérhetem a társamat, hogy mentse el nekem az egész "beszélgetést".

Befejezésképpen visszatérnék az eredeti kérdéshez: hogyan jutottam el a fél téglától hosszas evolúció után a fél tégláig? Az ok egyszerű: az új, "korszerű" fél tégla tudja mindazokat a szolgáltatásokat, amelyeket a fentiekben leírtam, és amelyeknek aktív felhasználója vagyok.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01