Portáltól a piactérig

, 2002. május 11. 15:58
A kormányzati portál fejlesztésében is részt vett az alig két éve alakult Webigen Rt., amely immáron számos jelentős informatikai és kommunikációs projektet tudhat maga mögött. A vállalat egyik fő tevékenységi területe a portálalkalmazások fejlesztése, kivitelezése, valamint támogatása, aminek keretében három platformon szinte majdnem minden fejlesztési igényt lefednek. Népszerű Shaman és Aztech rendszerük sikerén felbuzdulva már elektronikuspiactér-megoldások kidolgozását is vállalják. Az éppen folyó projektekről, illetve a Webigen Rt. e területre vonatkozó megoldásairól Árvay Attila szoftverfejlesztési vezető nyilatkozott lapunknak.
Business Online: - Úgy tudom, a Webigennél jelenleg több olyan fejlesztés is végső stádiumába ér, amelynek eredményeképpen hamarosan tovább szaporodik a hazai elektronikus piacterek száma.

Árvay Attila: - Tulajdonképpen már az elmúlt időszakban több olyan alkalmazás készült, amely filozófiájában és az alkalmazott technológiában közelített az elektronikus piacterekhez. Ide sorolnám például a HP Shopot, illetve a Graboplast számára készített portálrendszert. Ezek a referenciák szolgáltak kiindulási alapként ahhoz, hogy elektronikuspiactér-megoldások fejlesztésébe is belevágjunk. Jelenleg több ilyen projektünk is hamarosan lezárul. Megbízóink általában több régiót átfogó csoportosulások, amelyek üzletmenetük fejlesztése, illetve kiterjesztése érdekében döntöttek e-piactér bevezetése mellett. Közéjük sorolható például a Panac portál, amely a Pannon Autóipari Klaszter számára készült. Ennek második verzióját - e-piactéri szolgáltatásokkal kiegészítve - most fejlesztjük. Párhuzamosan készül még három virtuális agora, a Faipari, Elektronikai, illetve Termál Klaszter számára, a nyugat-dunántúli régióban.

B. O.: - Milyen funkcionalitással rendelkeznek az Önök által fejlesztett e-piacterek?

Á. A.: - Az alap egy interaktív felület, ahol mindenki információkat közölhet a piactér résztvevőivel, s emellett dokumentumok letöltésére is lehetőség nyílik. Az imént említett két szolgáltatást egészíti ki, illetve a rendszer integráns része a kapcsolati modul, amelynek segítségével mind a közvetlen, mind a fórumszerű interakció megvalósul, utóbbi ráadásul sokkal komplexebb funkciókkal van ellátva, mint egy hagyományos értelemben vett internetes fórum. Lehetőség nyílik például olvasási, írási jogok definiálására s ennek megfelelően adott területet átfogó csoportok zártkörű kommunikációjának megvalósítására. Céges kapacitás- és tevékenység-adatbázis támogatja a partnerek keresését és az új üzleti kapcsolatok kialakítását.

B. O.: - Mennyiben függnek megbízóik meglévő infrastruktúrájától?

Á. A.: - Azt kell mondanom, hogy teljesen rugalmasak vagyunk. Mivel a rendszer Java-alapokon nyugszik, gyakorlatilag bármely szerverre rá tudjuk ültetni e-piactéri megoldásunkat. Mi egyébként az IBM Websphere-t preferáljuk, de ha az ügyfélnél ez nem áll rendelkezésre, akkor más - ingyenes - alkalmazásplatformot is tudunk biztosítani.

B. O.: - Alapjában véve minden vállalkozás az üzleti modell működőképességén áll vagy bukik. Önök ebben tudnak tanácsot adni leendő ügyfeleiknek?

Á. A.: - Igen, a Webigen Rt. rendelkezik tanácsadói üzletággal, amely a szerződéskötés időszakában támogatja a folyamatot. Segíti az ügyfelet a rendszer pontos definiálásában, illetve akár az üzleti modellt érintő kérdések tisztázásában is. Ebbe a szakaszba időnként a fejlesztők is bekapcsolódnak, tanácsokat adnak, a megvalósíthatóságot vizsgálják, illetve segítenek kialakítani a kezdeti koncepciót. Ezenfelül a Webigen kidolgozott egy metodológiát, amellyel gyorsan struktúrába lehet önteni a felhasználó igényeit, és ennek révén a megrendelővel együttműködve, egy képernyő előtt tervezhető a rendszer funkcionalitása. Gyakorlatilag a megrendelés végére - vagyis még a szerződés aláírása előtt - egy alap-rendszerdefiníció is elkészül.

B. O.: - Talán már csak egy területet nem érintettünk, a hardverét. Milyen "vasat" kíván meg egy e-piactér működtetése?

Á. A.: - A rendszer erőforrásigénye igazából nem nevezhető nagynak. Általában két darab kétprocesszoros gépet szoktunk ajánlani, egyet alkalmazás-, egyet pedig adatbázisszerver-funkciók ellátására, de van olyan projektünk, ahol egy gépen fut minden, s ez is elegendőnek bizonyult. Ugyanakkor a Webigen szoros együttműködésben dolgozik a PSINettel, így mindezt ASP-szolgáltatás keretében is tudjuk nyújtani. Ebben az esetben az ügyfélnek nem kell gépet vennie, pusztán annak használatáért fizet, ráadásul még a rendszer karbantartásával járó feladatok alól is mentesül.

Kulcsszavak: portál Webigen piactér

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01