Internetes bojkotthangulat-kutatás
A kutatás legfőbb megállapításai:
ˇ A Matáv elmúlt heti bejelentése az internetezők körében szinte kivétel nélkül ismert. ˇ
ˇ A napi rendszerességgel internetezők közel 1/5 része érintett a kérdésben, viszont a holnapra hirdetett bojkottról a megkérdezettek 75%-a hallott már. ˇ
ˇ A válaszadók nem sok reményt fűznek kezdeményezésük sikeréhez, 5 fokú skálán átlagosan mindössze 2-est adnak annak a valószínűségére, hogy a Matáv visszavonja korábbi bejelentését. ˇ
ˇ Az internetezők mintegy 2/3 része aláírna egy, a kezdeményezést támogató ívet, 29% elutasítaná azt. Mindössze 3,1% azoknak az aránya, akik már aláírták a petíciót. ˇ
ˇ A bojkottban részt venni szándékozók esősorban a Matáv-ot célozzák meg: a megkérdezettek közel 30%-a a telefonhívásait korlátozná a döntés nyomán. Az Axelero-t mindösszesen a válaszadók 13%-a mellőzné. ˇ
Részletes eredmények
A kutatásban részt vevők körében a Mindenkinet csomag visszavonása és a 150 Ft-os kedvezmény eltörlésének ténye szinte mindenki számára ismert tény volt. A válaszadók 93,7%-a hallott a Matáv bejelentéséről. A megkérdezettek döntő többségében helyesen, a Matáv-hoz társították a bejelentést, 99,8% helyesen említette a szolgáltató nevét, míg néhány elenyésző esetben a Vivendihez társították a kedvezmények visszavonását.
Minden öt megkérdezettből egy (22,4%) személyesen is azaz saját otthoni internethasználata révén érintett a döntésben. Annak ellenére, hogy a személyes bevonódás viszonylag mérsékelt, a pénteki bojkott híre meglehetősen széles körben elterjedt. A megkérdezettek 72,8%-a hallott már a kezdeményezésről.
Arra a kérdésre, amely a bojkotthoz fűzött reményeket vizsgálta lát-e esélyt rá a megkérdezett, hogy a Matáv viszavonja korábbi döntését 5 fokú skálán a válaszadók (ahol az 1-es azt jelentette, hogy egyáltalán nem valószínű, az 5-ös pedig azt, hogy nagyon valószínű) átlagosan 2 pontot adtak. Ezen belül a nők szignifinkánsan bizakodóbbnak bizonyultak (2,3), mint a férfiak (1,9). Az életkor szerint vizsgálva a fiatalabbak jelentősen optimistábbak (a 24 évnél fiatalabbak: 2,26, a 25-34 évesek: 2,19), mint az idősebbek (35-44 évesek: 1,87, 45 évnél idősebbek: 1,92, valamint a változásban érintettek (2,24) szintén magasabb értékeket adtak, mint a többi válaszadó (1,99).
A valós csatlakozási szándékot vizsgálva elmondható, hogy 67,4% aláírna egy bojkottra felhívó indítványt, ellenben 29,2% elutasítaná azt. Külön említésre érdemes, hogy a válaszadók mindössze 3,1%-a számolt be arról, hogy már alá is írt egy ilyet.
A cégcsoporthoz tartozó szolgáltatók érintettségét vizsgálva elmondható, hogy a vezetékes telefonszolgáltató Matáv esetében mérhető a legnagyobb elszántság: a megkérdezettek 30,3%-a tartja elképzelhetőnek, hogy ebben, vagy hasonló esetben felfüggesztené a szolgáltató használatát függetlenül attól, hogy előfizetője-e. Az Axelero-t, a csoport internetszolgáltatóját a válaszadók 12,9%-a bojkottálná e módon, ami külön érdekes, hiszen az internettel kapcsolatos bejelentés, valamint az Axelero-hoz kapcsolódó hírportál, az Origo és annak ingyenes levelezési rendszere, a FreeMail felé irányul a pénteki kezdeményezés.
A szándékok elemzésének további érdekessége, hogy a Matáv csoporthoz tartozó mobiltelefon szolgáltató, az egyébként piacvezető Westel sem kerülné el teljesen az internetezők mozgalmát: 10,4%-uk hajlandó volna arra, hogy ne használja a szolgáltatót pénteken igaz, háromnegyedük nem is vesztene ezzel, hiszen a másik két szolgáltató ügyfélköréből kerülnek ki.
A bojkott időtartamára vonatkozó kérdés esetén nyilvánvaló, hogy az Axelero használatát felfüggesztők a legelszántabbak: 33%-uk véglegesen is megválna szolgáltatójától. Nem sokkal kisebbek az arány a Matáv és a Westel esetében sem, azonban látható, hogy a válaszadók legkevésbé a mobilszolgáltatótól válnának megy tartósan egy ilyen kezdeményezés nyomán.