Az információ- technológia lovagjai

Széll András, 2002. december 8. 08:42
A CIO-k szerepe sok vállalatnál még nem teljes mértékben tisztázott. Magát a funkciót egy-egy fejlődő szervezet esetében általában utolsóként nevesítik, és nincs egyetértés abban, hogy az első számú informatikai vezetőnek az üzleti stratégia mely részeinek megalkotásában kellene aktívan részt vennie. Az mindenesetre tisztán kirajzolódik a szemünk előtt, hogy a CIO-k szerepe az információ áramlásának technológiai biztosítását meghaladva egyre inkább a vállalat tudásának, képességeinek menedzselése felé tolódik el.
A világ gyorsan változik, és még sebesebben növekszik az IT-megoldások készlete. A naprakész, ütőképes, sőt hosszú távon is helytálló informatikai megoldások kialakítása és bevezetése olyan stratégiai feladat, amely igencsak próbára teszi a felső vezetés képességeit. A problémára alapvetően két megoldás létezik. Az első az informatikai működés kihelyezése és így az IT-kompetencia külső cégtől történő megkövetelése. Sokan kedvelik ezt a megoldást, s hangsúlyozzák, hogy az outsourcing és az alapfolyamatokra (core businessre) történő koncentrálás az egyetlen lehetséges és értelmes módja az informatika fejlődésével való lépéstartásnak. Mások viszont idegenkednek a kihelyezéstől, és azt húzzák alá, hogy ezzel a megoldással a vállalat könnyen elveszítheti a kontrollt stratégiailag jelentős működési folyamatai felett. Egy szempontból viszont mindegy, hogy az IT-üzemeltetést belső vagy külső kompetenciával oldjuk-e meg: CIO-ra - akár a saját folyamatok menedzselésének, akár a külső partnerek felügyeletének és megítélésének céljából - mindenképpen szükség van, ha a szervezet elér egy bizonyos méretet. Ez a kritikus méret pedig attól függ, hogy a vállalat milyen mértékben technológiaorientált, illetve mennyire függ az információs technológiától, mekkora a létszáma, az alkalmazottak milyen IT-rendszereket használnak, valamint mekkora látens informatikai kockázattal kell számolnia. Ez utóbbi felmérésének kiindulópontja lehet egy apró gondolatkísérlet: képzeljük el, hogy holnaptól minden informatikai berendezés, megoldás és folyamat leáll a vállalatnál. Milyen területek vannak veszélyben, és mekkora lehetne a kárunk? Szükségünk van egy CIO-ra?

A CIO szerepe

A CIO szerepe a vállalatnál egyre inkább eltávolodik a mindennapos technikai tervezéstől és megvalósítástól, s közeledik a stratégiai tervezés felé. Ma az első számú informatikai vezetők még inkább taktikusok, mint stratégák, azaz feladatuk fókuszpontja inkább meghatározott információs technológiák tervezése és bevezetése, mintsem a hosszú távú vállalati stratégia véleményezése vagy módosítása. Még megtörténhet, hogy a CIO elszigetelődik a felső vezetéstől, ez azonban egyre ritkább, és a CIO-k mind gyakrabban válnak fontos szereplővé a stratégiai tervezésben.

A változás egyben azt is jelenti a CEO-k számára, hogy újra kell tervezniük a CIO-k szerepkörében szükséges humán képességek készletét, és ennek körében végig kell gondolniuk a kiválasztás, a megtartás, a karriertervezés és a motiválás kérdéseit. (Lásd "Hogyan aknázzuk ki a CIO képességeit?" című keretes írásunkat.) Ezzel párhuzamosan sok CIO úgy gondolja, hogy feladatának ellátásához ma már nem is annyira a technológiai know-how szükséges, hanem az a képesség, hogy kiválassza, megtartsa és motiválja a tehetséges informatikusokat. Az ideális CIO ezenkívül rendelkezik tapasztalatokkal és ismeretekkel a pénzügy, a marketing, a stratégiai tervezés és a vezetés területén is.

A CIO feladata

Egy CIO irodájában az íróasztal mellett legalább négy szék áll. Különböző helyzetekben ugyanis kénytelen más és más szerepeket felvenni, így ma egyszerre stratégiaalkotó, üzleti tanácsadó, IT-vezető és vállalatépítő. (Lásd "Statisztikák" című keretes írásunkat.) A négy feladatkör ellátása eltérő személyes készségeket és különböző tudásanyagot követel meg a vezetőktől, és mindegyik szerep kritikus a vállalat sikerének szempontjából.

Stratégiaalkotóként a CIO része a vállalat felső vezetésének, és véleménye meghatározó az üzleti struktúra felépítésében. Megérti és átlátja az IT által biztosított lehetőségeket az üzleti életben, ugyanúgy, mint a költségeket és a kockázatokat. A CIO e szerepe magában foglalja, hogy milyen meggyőzően és intelligensen tálalja a technológiai információkat a sajtó, az iparági vezetők, a befektetők és az alkalmazottak számára a vállalat üzleti folyamatainak, értékesítési, gyártási és marketingtevékenységének fényében. Szintén ide tartozik, hogy a CIO milyen hatékonyan használja vezetői beosztását a technológiai fejlődés és a vállalat céljainak összeillesztésére, s hogyan dolgozza ki a felső vezetés többi tagja számára az informatikai befektetések megtérülésének tervét. A szerepkör ellátása érdekében a CEO feladata, hogy a CIO számára biztosítsa a szükséges döntési és irányítási jogosultságokat. El kell döntenie, megbízik-e annyira beosztottjában, hogy teljesen rábízza a vállalat informatikai működésének biztosítását, és végig kell gondolnia, hogy milyen mértékben adja át döntési jogkörét azokban az esetekben, amikor a technológiai elhatározások megvalósítása kihatással van a nem technológiai folyamatokra is.

Üzleti tanácsadóként az informatikai vezető csapattag a felső vezetésben, s segít lefordítani az IT értékét és hatását a mindennapos üzletmenet folyamataira és gyakorlatára. Így a CIO minden üzleti egységgel szoros kapcsolatot tart fenn, és tanácsokkal látja el a szakmai vezetőket az IT-lehetőségek legjobb kihasználása érdekében. Ebben a szerepben a kulcsterületek: a folyamatok és a szervezet újraépítése, a mintafolyamatok kialakítása, az alkalmazások szállítása és kivonása, valamint a felhasználók oktatása.

IT-vezetőként a CIO ellátja a klasszikus informatikaműködtetései feladatokat, amelyek köre ma igen széles. A vállalatok IT-háttere sok esetben nagy és komplex, magában foglal folyamatosan működő hálózatokat, szervereket és személyi számítógépeket, telekommunikációs rendszereket és alkalmazásfelügyeletet. A CIO mindezek felügyeletén túl felelős a beosztottjai képességeiért, tréningjéért, a rendelkezésükre álló eszközökért, a rendszerekbe történő befektetésekért és azok biztonságáért, megbízhatóságáért. A CIO-nak menedzselnie kell a költségeket, felügyelnie kell a beosztottak és az outsourcing-partnerek teljesítményét. E folyamatok irányítása és kontrollálása azonban nemcsak IT-képzettséget, hanem pénzügyi, valamint vezetési tudást is megkövetel. A szerepkör kielégítő ellátásához meg kell határozni a siker azon kritériumait, amelyek alapján elbírálható a CIO munkája. Az IT-projektek eredményességének mérése nem egyszerű feladat, de a balanced scorecard rendszerek lehetséges megoldást kínálnak. Ezzel együtt fontos szem előtt tartani, hogy a célok a többi vezető számára is értelmes formában és nyelven megfogalmazásra kerüljenek. Így ahelyett például, hogy "a vevők a kattintástól számított két másodpercen belül lezárhassák a tranzakciót", vagy "a felhasználók személyi számítógépeinek javítása két napon belül történjen meg", érdemesebb olyan általánosabb, fölérendelt célokat is megfogalmazni, mint hogy "eladásaink x százaléka történjen az interneten keresztül", vagy "a felhasználók munkavégzése IT-hibák miatt ne szakadjon meg". Ezen utóbbi kijelentésekkel feltehetően a menedzsment minden tagja azonosulni tud, és a fölérendelt célok lebontása során már nyilvánvalóvá válik, hogy melyik részlegnek milyen folyamatokért kell felelősséget vállalnia.

Vállalatépítőként a CIO feladata, hogy olyan infrastruktúrát és felépítést teremtsen, amely optimalizálja a befektetéseket, és lehetővé teszi a növekedést, mégpedig a megbízhatóság vagy a biztonság feladása nélkül. A szerep kulcsfontosságú jellemzője, hogy skálázhatóságot biztosít az üzlettel való lépéstartás érdekében, technológiákat vezet be, és megvalósítja az új rendszerek migrációját, mialatt kivezeti az elavult megoldásokat.

Összefoglalva elmondható, hogy a CIO-knak különleges és kritikus szerepük van abban, hogy felkészítsék a mai vállalatokat a jövőre. A szükséges képzettséggel, tudással és tapasztalattal rendelkező szakemberek a változás menedzselésének középpontjai lehetnek, ami a legnagyobb kihívás a mai üzleti vezetők számára.

Hogyan aknázzuk ki a CIO képességeit?

Tanácsok CEO-k számára

1. Hozzunk létre szoros kapcsolatot a CIO és a felső vezetés többi tagja között, s biztosítsuk, hogy a CIO elképzelései meghallgattassanak a stratégiai tervezés során!

2. Nevezzük meg a siker útjában álló akadályokat, mint a tervezés hiánya vagy az elégtelen kompetenciák, és ellenőrizzük a folyamatokat rendszeresen!

3. Ne csak a befektetések megtérülésén tartsuk a szemünket, hanem fókuszáljunk három területre: az üzemeltetés költségeire, az extraköltségekre és a technológia üzleti eredményességhez való hozzájárulására!

4. Gondoljuk újra a jutalmazás és motiválás kérdéseit, különös tekintettel az olyan, szélesebb körben szükséges képességek elsajátítására, mint a pénzügyi vagy menedzselési ismeretek!

5. Biztosítsuk, hogy a CIO elegendő kihívással találkozzon, s munkáját a felső vezetés tagjai értsék és elismerjék! Értsük meg a CIO munkáját, és jutalmazzuk eredményességét!

**

Statisztikák

Az Egyesült Államokban végzett kutatás szerint a CIO-k mintegy 60 százaléka közvetlenül a CEO-nak tesz jelentést, körülbelül 20 százalékuk a CFO-nak jelent, megközelítőleg 18 százalékuk pedig a COO-nak (Central Operations Officer). Ezenkívül a CIO-k 8 százaléka tartozik jelentési kötelezettséggel az anyavállalat informatikai vezetőjének, és 3 százaléka a divízió vezetőjének. (A 100 százalék feletti eredmény úgy alakult ki, hogy egyes CIO-k egyszerre több vezetőnek is beszámoltak.)

Érdekes adat, hogy a vállalat nagyságának növekedésével több CIO tartozik közvetlen jelentési kötelezettséggel a CFO-nak, azaz a pénzügyi vezető alá rendelődik. Ez leginkább azzal magyarázható, hogy a nagyvállalatok költségérzékenyebbek. (Míg egy kisvállalat elsősorban az ügyfélszerzésre, bevételeinek növelésére koncentrál, addig egy kialakult piaccal és nagy ügyfélszámmal rendelkező nagyvállalat megpróbálja kihasználni a tömeggyártásból, tömegszolgáltatásból származó előnyeit, és költségeinek optimalizálására törekszik.)

A CIO-k személyiségét illetően megállapítható, hogy az extraverzió fontossága a cég nagyságával együtt nő. Ez összhangban van azzal, hogy a nagyobb vállalatoknál megnő az előadói, a kommunikációs és vezetési képességek fontossága, s a CIO feladatai között egyre nagyobb szerepet kapnak a menedzselési, humán jellegű tevékenységek, a "száraz" szakmai munka pedig egy kicsit háttérbe szorul. A CIO-k mintegy 30 százaléka nyíltan ki is jelenti, hogy munkájában az üzleti stratégia megvalósításának nagyobb jelentősége van, mint az IT-jellegű feladatoknak. A CIO-k kb. 70 százaléka rendelkezik leírt személyes sikertervvel.

*

A CIO legfontosabb szerepei:

1. Meghatározni a technológiai stratégiát

2. Párosítani az IT-t és az üzleti folyamatokat

3. Kihasználni az IT-lehetőségeket az üzleti folyamatok érdekében

4. Tanácsot adni a felső vezetésnek a technológia használatában

5. Felügyelni a technológiai projekteket

6. Rendszereket üzemeltetni

7. Költségeket menedzselni

8. Válaszolni az üzleti egységek igényeire

9. Felügyelni a nagy technológiai beszállítókat

10. Felügyelni a kihelyezett tevékenységeket

A CIO-k munkáját ennek alapján ítélik meg:

1. Hozzájárulás az üzleti eredményekhez

2. Üzemeltetési teljesítmény

3. Interakció a mellérendelt vezetőkkel, beosztottakkal és felső vezetőkkel

4. Pénzügyi teljesítmény

5. Projektek befejezése

A CIO-t leginkább ez frusztrálhatja:

1. Világos üzleti stratégia hiánya

2. Költségmegszorítások

3. Felhasználók

4. Túl sok feladat

**

Credo a győztesek számára

Előző számunkban bemutattuk az "Az Év Vezető Informatikusa" díj nyerteseit. A két szakember lapunknak nyilatkozott azokról a főbb elvekről és víziókról, amelyeket mindennapi munkája során követ.

Turmezey László, a hagyományos vállalatok kategóriájának nyertese, az Unilever Magyarország Kft. informatikai vezetője saját szavai szerint az elmúlt években egy olyan informatikai szervezet létrehozásán dolgozott, amely:

1. valódi üzleti igényeket támogat, és az informatikai megoldásokkal hozzájárul a vállalat versenyelőnyének biztosításához;

2. rugalmas és gyors támogatást tud adni a változó üzleti körülmények között;

3. az üzleti stratégia kialakításában aktív szerepet játszik;

4. az üzlet szerves, megbecsült része;

5. informatikai stratégiával rendelkezik, és azt éves tervekben valósítja meg;

6. az informatikai megoldásokat a legkedvezőbb költséggel valósítja meg;

7. magasan motivált informatikai szakemberekkel dolgozik, akiknek személyes fejlesztési, illetve karriertervük van;

8. szolgáltatásait magas színvonalon, mérhető és az üzleti vezetéssel előre megállapodott szinten végzi;

9. a fejlesztéseket (projekteket) időben, az adott költségkereten belül sikeresen befejezi;

10. a külső erőforrásokat elsődlegesen a hazai piacon szerzi be;

11. támogatója, valamint aktív szereplője a hazai informatikai szervezeteknek és oktatási intézményeknek.

Jenei Zoltán, az új gazdaság vállalati kategóriájának nyertese, a Matáv informatikai igazgatója munkája során az alábbi elveket tartja követendőnek:

1. a belső ügyfelek szemével nézni az informatikai tevékenységeket;

2. az informatika legyen kezdeményező, mutassa fel a lehetőségeket az üzleti területek számára, de az üzleti terület legyen a funkcionális rendszerek meghatározója;

3. csapatmunka;

4. felhatalmazás (empowerment), delegálás, mikromenedzsment elkerülése;

5. minőségbiztosítás, mérés, beavatkozás, visszamérés;

6. inkább kisebb létszám, de magasan képzett, motivált munkatársak;

7. folyamatos költséghatékonyság-növelés;

8. csak azt tudom menedzselni, amit mérek.

**

Katasztrófa esetére

A katasztrófákra történő felkészülés tavaly szeptember óta új, fenyegető jelentéssel képezi a CIO-k feladatkörének részét. Magyarországon remélhetőleg soha nem kell szembenéznünk hasonló tragédiával, de egy lokális áramkimaradásnak, árvíznek, földrengésnek, nagyobb havazásnak is elképesztő hatásai lehetnek az infrastruktúrára. Elég, ha egy téli napon a helpdesk munkatársai a leesett hó miatt nem tudnak bejutni a munkahelyükre, és máris a feje tetejére állhat a szervezet. Márpedig az IT-infrastruktúrának működnie kell minden körülmények között, mindaddig, amíg élő felhasználó van saját cégünknél vagy a partnerünk vállalatánál.

A katasztrófavédelmi terv analízisek, előkészületek és eljárások komplex készlete azzal a céllal, hogy működtetni lehessen az üzleti folyamatokat mindaddig, amíg a katasztrófa elhárul. A katasztrófavédelmi terv semmiképpen sem használati útmutató a fennálló rendszerekhez, és nem egyszerűen minden IT-folyamat duplikálása. Olyan akcióterv, amelyben az IT együttműködik más vállalati egységekkel (például a cég kommunikációjáért felelős szakemberekkel), és amelynek alapján biztosítani tudja a normálist minél inkább megközelítő működést. A tervnek így része a kulcsfontosságú üzleti folyamatok azonosítása, valamint a folyamatok működéséhez minimálisan szükséges IT-infrastruktúra meghatározása. A katasztrófavédelmi terv leírja a cselekvések fókuszpontját, azonosítja azokat a vállalati funkciókat, amelyeket a leggyorsabban helyre kell állítani, és meghatározza a helyreállításhoz szükséges IT-stratégiát.

Eközben nem szabad szem elől téveszteni, hogy a katasztrófavédelem elsősorban motivált embereken alapul, akik megértik, hogy gyorsan és hatékonyan kell cselekedniük. Így nem elég, ha a CIO aláíratja az értesítőláncot tartalmazó papírt a beosztottaival, hanem tudatosítania is kell bennük, miért olyan fontos, hogy hajnali háromkor kiugorjanak meleg, puha ágyukból, és befáradjanak munkahelyükre. Ha a katasztrófavédelem fontossága nincs kellőképp hangsúlyozva, ráadásul a bekövetkezett hatások elhárítása hosszabb időt vesz igénybe, a legkevésbé motivált alkalmazottak egyszerűen otthagyják a céget, és munkahelyet váltanak ahelyett, hogy kétszeres vagy akár tízszeres energiabedobással dolgoznának napokon, heteken át.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36