Új játékszabályok
Bankok és biztosítók outsourcingja
A folyamatos hibamentes működés követelménye miatt kizárólag olyan megbízható társaságok jöhetnek szóba partnerként, amelyeknek jó piaci hírneve, referenciái garantálják a tartós együttműködést. Ha a kihelyezett tevékenységet végző más bank, illetve biztosító számára is lát el hasonló feladatot, az adatok, információk megfelelő elkülönítése a szerződés létrejöttének alapkövetelménye. Bankok esetében a fentieken túl felmerül a bennfentes kereskedelem kizárhatóságának biztosítása is mint különös körültekintéssel kezelendő probléma.
E nehézségek ellenére nemzetközileg megfigyelhető tendencia, hogy a bankok és biztosítók egyre gyakrabban veszik igénybe külső cégek közreműködését bizonyos adatfeldolgozási tevékenységek lebonyolításához. Az outsourcing a pénz- és biztosítóintézetek esetében is elsősorban a költségtakarékos és magas színvonalú informatika fenntartásának igényéből adódik, amire jó megoldást nyújthat egy megbízható partnerrel kötött hosszú távú outsourcing-szerződés. Arra, hogy a kihelyezés egyre népszerűbbé válik a bankok körében, jó példa az IBM és a JP Morgan között nemrégiben létrejött, 5 milliárd dollárt meghaladó értékű szerződés, amelynek kezdeti hétéves időtartama meg is hosszabbítható (Természetesen más, sőt magyar példák is léteznek, lásd cikkeinket a következő oldalakon - a szerk.).
A joghézagok megszüntetése
A pénzintézetekre, illetve biztosítótársaságokra vonatkozó korábbi szabályozás a tevékenységkihelyezést bizonyos körben eddig is engedélyezte, azonban a jogszabályok hiányosságai folytán ilyen partnerségek hivatalosan nem jöhettek létre. Hitelintézetek esetében a törvény ugyan részletesen szabályozta az outsourcingot, de a kihelyezhető ügyviteli tevékenységek körének megállapítását külön jogszabályra bízta. E jogszabály azonban a nagy várakozás ellenére sem készült el, aminek következtében a felügyelet a hozzá forduló bankoknak a kihelyezés megengedhetőségéről érdemben nem nyilatkozhatott.
Biztosítóintézetek esetében az outsourcingolható tevékenységek köre egyértelműen szabályozott volt, viszont a kihelyezett feladatot végző részére biztosítási titkot képező adat átadására a jogszabály nem adott lehetőséget. Kimondható tehát, hogy mind a bankok, mind a biztosítóintézetek számára az outsourcingnak jogszabályi akadályai voltak, így engedélyezett kihelyezésre e szervezetek körében nem kerülhetett sor. Ezt a jogilag bizonytalan állapotot hozta helyre az egyes pénz- és tőkepiaci tárgyú törvények módosításáról szóló 2002. évi LXIV. törvény.
A kihelyezhető tevékenységek köre
A január 1-jével hatályba lépett új szabályozás a bankoknál a kihelyezést adatkezelés, adatfeldolgozás vagy adattárolás esetében teszi lehetővé. A biztosítóintézetek ezzel szemben ügymenetük bármely elemét kihelyezhetik, kivéve egyes, tevékenységükhöz szorosan kötődő feladatokat, mint például a kockázatelvállalást, az ügyfélszolgálati és a belső ellenőrzési tevékenységet stb.
Lényeges továbbá, hogy a bankok esetében minden kihelyezést az erről szóló szerződés aláírását követő két napon belül be kell jelenteni a felügyelethez, a biztosítók számára azonban csak bizonyos tevékenységek outsourcingjakor szükséges a bejelentés.
Az outsourcing-szerződés tartalma
A szerződésben a kihelyezett tevékenységet végzőnek kötelezettséget kell vállalnia a tudomására jutott bank-, illetve biztosítási titok megőrzésére, beleértve az e kötelezettség megszegéséből adódó felelősséget. Továbbá hozzá kell járulnia, hogy a felügyelet, a kihelyező belső ellenőrzése, könyvvizsgálója a tevékenység végzését ellenőrizze, aminek során adat-, dokumentum-, valamint információadási kötelezettség is felmerül.
Az outsourcing-szerződésnek magától értetődően tartalmaznia kell a tevékenységet végzőtől elvárt részletes minőségi követelményeket, amelyeket a gyakorlatban az SLA-kban (Service Level Agreement) határoznak meg. A módosítás szerint a szerződés ismételt vagy súlyos megsértése esetén a kihelyező jogosult a szerződés azonnali felmondására. E jogszabályi rendelkezés szerződésbe történő beépítése különös körültekintést igényel, tekintettel az outsourcing mögött meghúzódó üzleti modellek hosszú távú jellegére. A jogszabály úgyszintén megkívánja, hogy a szerződésben a rendkívüli helyzetek kezelésére megfelelően kidolgozott intézkedési terv jelenjen meg.
Mind hitelintézet, mind biztosító esetében a felügyelet irányába az outsourcer a felelős azért, hogy a partner a kihelyezett tevékenységet a jogszabályi előírások betartásával és a tőle elvárható gondossággal végezze. Ezzel összefüggésben a hitelintézetnek haladéktalanul jelentenie kell a felügyelet részére, amennyiben a kihelyezett tevékenység végzése jogszabályba vagy a szerződésbe ütközik.
Ha a kihelyezett tevékenységet végző több hitelintézet, illetve biztosító számára is dolgozik, köteles az így tudomására jutott tényt, adatot, információt elkülönítetten kezelni. Az összefonódások elkerülését célzó garanciális szabály az, hogy az outsourcer vezető tisztségviselője vagy annak közeli hozzátartozója nem állhat tulajdonosi viszonyban a kihelyezett tevékenységet végzővel. Hitelintézet esetében szintén követelmény, hogy a kihelyezett tevékenységek körét és azok végzőjét az üzletszabályzatban megjelöljék.
A kedvező jogszabályi változások következtében várható, hogy a bankok és biztosítóintézetek körében Magyarországon is egyre inkább teret nyer mind a számítástechnikai, mind az ügyviteli tevékenységek kihelyezése.
Dr. Lakatos Péter
(peter.lakatos@cliffordchance.com)
Dr. Bocsák Attila
(attila.bocsak@cliffordchance.com)
Névjegy
Dr. Bocsák Attila (35) ügyvéd, a Köves Clifford Chance távközlési csoportjának munkatársa. Tanulmányait a Bazeli Egyetemen - Master of Advanced European Studies - és az Eötvös Loránd Tudományegyetemen folytatta. Részt vett az egységes hírközlési törvényt előkészítő munkabizottságban, tanácsadóként működött közre a BKV IT-outsourcingjával kapcsolatos közbeszerzési eljárás lebonyolításában és a szerződés megkötésében, valamint a PanTel IP alapú összekapcsolási szerződéseinél és a Malév Rt. különböző IT-szerződéseinél. Részt vett egy biztosítótársaság T-Systemshez való tevékenységkihelyezésében, a Vivendi szabályozási kérdésekkel kapcsolatos és internetes portáljának felállításához kötődő munkájában, a Helyi Koncessziós Társaságok Szövetségének jogi ügyeiben, az Accenture IT-projektjeiben, illetve több más jelentős projektben.
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- Pénzügyi bűncselekményeket kiszűrő automata rendszer Linz szövetkezeti adatbankjánál
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- I. Magyarországi Outsourcing Szakmai Konferencia
- Aktív trójai elleni védelem bankoknak
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Távolsági pénzátutalás mobiltelefonon
- Microsoft alapú back-office rendszer a Groupamánál
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- Minden idők legnagyobb online bankrablása