EU-űrkutatás - három konzorcium maradt versenyben a Galileo-koncesszióért
A
most véget ért előválogatás eredményeként az Eutelsat (Eutelsat, Hispasat,
LogicaCMG és AENA), az Inavsat (Inmarsat Ventures, EADS Space és Thales),
valamint a Vinci Concessions, az Alcatel Participations és a Finmeccanica
társaságokból álló konzorcium maradt versenyben. A koncessziós pályázatra
jelentkezett csoportok mindegyike néhány vezető társaságból áll, amelyekhez a
legkülönbözőbb ágazatokat képviselő számos kisebb vállalat - köztük
pénzintézetek, illetve a műholdas rádiónavigáció alkalmazásaival foglalkozó
cégek - társultak.
A
bizottság nagyon bátorítónak ítélte az előszűrési szakasz eredményeit, amelyek
azt bizonyítják, hogy a magánszektor hajlandó tetemes tőkét befektetni a
Galileo-program megvalósításába. A három konzorcium egyikének sincsenek
kétségei afelől, hogy a Galileo jelentős bevételeket tud termelni, s ezért
beruházásaik tetemes hányadát készek saját forrásaikból finanszírozni.
A
Galileo Közös Vállalkozás tavaly októberben írta ki a pályázatot a majdani
üzemeltetés koncessziójára. A kiválasztási folyamat két szakaszban zajlik: a
jelentkezők megszűrése után a második lépcsőben bonyolítják le a
tulajdonképpeni versenytárgyalást. A vállalkozás és a bizottság illetékeseinek tájékoztatása
szerint ez már a nyár elején elkezdődhet.
Brüsszeli
számítások szerint a rendszer teljes kiépítése több mint 100 ezer munkahelyet
teremthet, és évi 9 milliárd eurós üzleti lehetőségeket jelenthet az ebben
szolgáltatások nyújtásával, illetve felszerelések szállításával bekapcsolódó
vállalatok számára. A közös vállalkozás azt várja a koncessziós jog majdani elnyerőjétől,
hogy a fejlesztési és telepítési szakasz összesen mintegy 2,2 milliárd eurósra
becsült beruházási költségeinek a kétharmadát fedezze.
A
koncessziós időszak magában foglalja a rendszer (2006-2007-re tervezett) üzembe
helyezésének, majd várhatóan 2008-tól kezdődő működtetésének a szakaszát. A
koncessziós szerződés alapján a megbízást elnyerő magánvállalkozás lesz felelős
a Galileónak az előírt műszaki követelményekkel összhangban álló
működtetéséért.
A
gyakorlatban ez körülbelül 30 távközlési műhold Föld körüli pályára állítását,
valamint a földi állomások hálózatának kiépítését és üzemeltetését jelenti. A
koncesszió jogosultjának befektetései a rendszer szolgáltatásaitól remélt
jelentős kereskedelmi bevételekből térülhetnek meg.
A
Galileo az EU-tagországok eddigi legnagyobb szabású közös műszaki vállalkozása,
amelynek egyik fő célja az, hogy Európa a műholdas helyzetmeghatározásban és
rádiónavigációban függetleníthesse magát az Egyesült Államok GPS- (Global
Positioning System) rendszerétől. Ez ingyenes ugyan, de a hadsereg ellenőrzése alatt
áll. A Galileót alapvetően polgári alkalmazásokra szánják, szolgáltatásaiért
pedig fizetni kellene.
Kapcsolódó cikkek
- Orosz hordozórakéta amerikai műholdat szállít a világűrbe
- Műholdhálózattal a katasztrófák ellen
- Izrael új kémműholdat bocsátott fel
- Európai konzorcium épít műholdas kommunikációs rendszert az Emirátusokban
- Veszélyben az európai GPS
- Kétségek a Galileo finanszírozása körül
- A Galileo program késése ellen tiltakozik az Európai Parlament
- Műholdas navigáció: Jobb irányítást sürget az EP
- Kötélpálya műholdaknak
- 35 országban, 109 millió háztartásban az ASTRA
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.