Sulinet Digitális Tudásbázis
A 2004 szeptemberére elkészülő Tudásbázis összesen 102 évfolyam digitális tananyagát fogja magában foglalni, ezenkívül közel 70 kiegészítő oktatási segédanyagot, adatbázist és gyűjteményt, amelyeket idáig csak CD-n vagy könyvekben lehetett megtalálni. Ezek a tartalmak oktatási célra mindenki számára szabadon és díjmenetesen lesznek elérhetőek.
A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely minőségileg új lehetőségeket biztosít interaktív multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve egy támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információ gyűjtő, értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.
A rendszer tervezésekor alapvető cél volt egy minden tekintetben korszerű oktatási tartalomkezelő eszköz létrehozása és a széles körben elterjedt gyakorlati felhasználás megvalósítása. Ennek érdekében pedagógusok, diákok, szakmai szervezetek, tartalomfejlesztők kaptak szerepet az előállítás folyamatában.
Az SDT koncepció alapját a tartalmak legkisebb, önállóan még értelmes elemeire bontása jelenti, amely atomikus elemeket tananyagelemeknek neveztek el. Ezekből a tananyagelemekből állítják össze a tanórákon egy-egy konkrét oktatási feladatot lefedő tananyagelem-halmazokat, a tananyagegységeket. Ennek a megoldásnak köszönhetően a tartalmak dinamikusan, a helyi tanítási-tanulási környezetnek igényeinek, adottságainak megfelelően a pedagógusok által szabadon változtathatókká, szerkeszthetőkké válnak. A konkrét tartalmak (tananyagelemek, tananyagegységek) felhasználhatósági értéke is megnő, mivel több helyen lehet ugyanazokat felhasználni (pl.: egy rézmetszetet megjelenítő kép Buda ostromáról felhasználható történelemben, művészettörténetben, egy irodalmi mű illusztrálásában, stb...).
A létrehozott anyagok a Nat alapján elkészülő kerettantervek követelményeinek megfelelően képezik le a tanterveknek megfelelő törzsanyagokat a pedagógusok és a tanulók részére. A rendszert felépítő elemek a következők:
- Újrafelhasználható tananyagelemek, melyek a legkisebb, önállóan létező építőkockák, mindazokkal a kiegészítő információkkal, melyek alkalmassá teszik a felhasználásra, további feldolgozásra. Fajtája szerint lehet egy szövegrész, kép, hang, animáció, szimuláció, filmrészlet, vagy feladat. Újrafelhasználható, mert több tananyag is hivatkozhat rá.
- Tematikus tartalmi egységek, az építőkockákból (tananyagelemekből) összeállított tananyagokat reprezentálják, a legmagasabb szintű műveltégi terület, tantárgy, témakörtől a legkisebb foglalkozás vagy téma egységekig. Ezekhez szorosan kapcsolódóan érhetők el a tanárok számára fontos módszertani ajánlások, vagy a tananyag feldolgozására vonatkozó közvetlen információk.
- Gyűjtemények, a lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film-, vagy feladattárak.
A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen, az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.
Az SDT 2004. szeptember elsejétől lesz elérhető a közoktatás szereplőinek a számára, de lényeges kihangsúlyozni, hogy ez a dátum nem jelenti a tananyagfejlesztés végét, hiszen, ez a rendszer nyitott, folyamatosan bővül, egyre több digitális tananyag kerül bele. A lehetőség adott minden pedagógus számára, hogy átalakítsa a tananyagokat saját ízlésének megfelelően, de lehetőség lesz arra is, hogy saját anyagokat töltsön fel, és ezeket megossza tanár kollégáival.
A Tudásbázisba bekerülő anyagok fejlesztőit közbeszerzési eljárás, illetve pályázatok útján választották ki.
Az első pályázat nyertesei már befejezték a tananyagok elkészítését, ezek folyamatosan kerülnek bele a tananyagokat kezelő keretrendszerbe, a második pályázaton támogatást elnyertek már a harmadik részteljesítésüket fejezték be, 2004 májusára az ő tananyagaik és készen lesznek. Az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal közösen gondozott harmadik pályázat nyertesei most kezdik a munkát, míg az utolsó, kizárólag pedagógusoknak meghirdetett pályázat előbírálati munkálatai folynak jelenleg.
Kapcsolódó cikkek
- Nemzetközi díjat kapott a Csodafa és Sulinet Digitális Tudásbázis
- Rockzene és képregény a szerzői jogokért
- MDF: Mi lesz a Sulinet után?
- Miskolcon átadták az 5000. Sulinet-végpontot
- Sulinet Expressz: 150 ezer új számítógép került a háztartásokba
- Sulinet után itt a SuliPárduc!
- Sulinet Expressz: Október végéig tart a kedvezményes nyomtatóvásárlás
- Változás: Kizárólag komplett számítógépek vásárolhatók Sulinettel
- MTI-fotókkal bővül a Sulinet Digitális Tudásbázis
- Elindult a Sulinet Expressz III.
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Felmérés: a hollandiai szervezetek negyede nincs felkészülve kibertámadásra
Hollandiában a közepes és nagyvállalatok negyede nincs felkészülve egy esetleges kibertámadásra – jelentette hétfőn az NLTimes című holland hírportál a KPN holland távközlési vállalat megrendelésére készült felmérésre hivatkozva, amelyben kiemelik az egészségügyi szektor veszélyeztetettségét is.
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.