A mobil már nem státusszimbólum
forrás Prim Online, 2004. április 8. 11:04
Mi dönti el, hogy vezetékesen vagy mobilon hívunk valakit? Amikor felemeljük egyik vagy másik telefonunkat, nagyon sok tényezőt mérlegelünk. A TNS Piackutató Intézet vizsgálata szerint a legfontosabb szempont: a hívás hossza, valamint az, hogy biztosak vagyunk-e abban, hogy a vezetékes telefonon a kívánt személy közvetlenül elérhető-e.
"Az öt percnél hosszabb hívások egyértelműen a vezetékes telefonnak kedveznek, ez már igazán hosszú hívásnak minősül a felhasználó fejében" - mondja a felmérés eredményeiről Peczöli Irén, a TNS kutatási igazgatója. "Ehhez hasonlóan nagy szerepet játszik a döntésben az is, hogy a hívó fél mikor fog vezetékes telefon közelébe kerülni. Ha ez nagyjából öt percnél kevesebb, akkor hajlandóak vagyunk várni, amíg vezetékes telefonhoz érünk."
Meglepő módon a csúcsidő, a beszélgetés típusa, vagy iránya kisebb súllyal esik latba a választásnál. Bizonyos demográfiai jellegzetességek is megfigyelhetők: a vezetékes telefont inkább a racionálisan gondolkodó férfiak, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, valamint a harminc éven felüliek választják.
Vajon ez azt jelenti, hogy a mobiltelefon imidzse csökkenőben, míg a vezetékesé növekvőben van? A piackutató szerint Magyarországon elég sajátos fejlődési pályát járt be a vezetékes telefon.
"Gyakorlatilag széles körben, mindenki számára a vezetékes telefon is azóta érhető el, amióta a mobiltelefon. Ilyen szempontból tehát elég nehéz összehasonlítani a kettőt. Az, hogy bizonyos társadalmi rétegek kisebb arányban használnak vezetékes telefont, nagyrészt anyagi erőforrásaiknak köszönhető. Ez persze nem azt jelenti, hogy kevesebbet költenek mobilra, mint vezetékesre, csak a mobiltelefon mellett a vezetékest olyan pluszkiadásnak érzik, amiről úgy ítélik meg, hogy nem engedhetik meg maguknak. Azt is látni kell, hogy a tehetősebb városi rétegek minthogyha ismét többet használnák vezetékes telefonjaikat." - fejti ki Peczöli Irén.
Bizonyos társadalmi rétegek esetén változatlanul töretlen a hagyományos telefon előnye. "A gyártók és a vezetékes szolgáltatók külön díjcsomagokat és készülékeket fejlesztettek idősek és hátrányos helyzetűek számára. A mobiltelefon, elsőrendű célcsoportját meghódítva, valószínűleg ebben is követi majd a vezetékes kommunikációt" - prognosztizál a kutató.
A nemzetközi tapasztalat némiképp eltér az itthonitól, a magyar távközlési piacon szinte kimaradt a "csak vezetékes" időszak, így a mobilok térnyerése gyors volt. "Nálunk inkább a mobilt emeljük fel, mint a vezetékest, viszont például a külföldi kollégák mindig a vezetékes telefonon hívnak minket. Ezt még az e-mailhez képest is előtérbe helyezik" - osztja meg saját tapasztalatait Peczöli Irén kutatási igazgató.
"Az öt percnél hosszabb hívások egyértelműen a vezetékes telefonnak kedveznek, ez már igazán hosszú hívásnak minősül a felhasználó fejében" - mondja a felmérés eredményeiről Peczöli Irén, a TNS kutatási igazgatója. "Ehhez hasonlóan nagy szerepet játszik a döntésben az is, hogy a hívó fél mikor fog vezetékes telefon közelébe kerülni. Ha ez nagyjából öt percnél kevesebb, akkor hajlandóak vagyunk várni, amíg vezetékes telefonhoz érünk."
Meglepő módon a csúcsidő, a beszélgetés típusa, vagy iránya kisebb súllyal esik latba a választásnál. Bizonyos demográfiai jellegzetességek is megfigyelhetők: a vezetékes telefont inkább a racionálisan gondolkodó férfiak, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, valamint a harminc éven felüliek választják.
Milyen tényező befolyásolja a vezetékes telefon választását?
(forrás: TNS)
Vajon ez azt jelenti, hogy a mobiltelefon imidzse csökkenőben, míg a vezetékesé növekvőben van? A piackutató szerint Magyarországon elég sajátos fejlődési pályát járt be a vezetékes telefon.
"Gyakorlatilag széles körben, mindenki számára a vezetékes telefon is azóta érhető el, amióta a mobiltelefon. Ilyen szempontból tehát elég nehéz összehasonlítani a kettőt. Az, hogy bizonyos társadalmi rétegek kisebb arányban használnak vezetékes telefont, nagyrészt anyagi erőforrásaiknak köszönhető. Ez persze nem azt jelenti, hogy kevesebbet költenek mobilra, mint vezetékesre, csak a mobiltelefon mellett a vezetékest olyan pluszkiadásnak érzik, amiről úgy ítélik meg, hogy nem engedhetik meg maguknak. Azt is látni kell, hogy a tehetősebb városi rétegek minthogyha ismét többet használnák vezetékes telefonjaikat." - fejti ki Peczöli Irén.
Bizonyos társadalmi rétegek esetén változatlanul töretlen a hagyományos telefon előnye. "A gyártók és a vezetékes szolgáltatók külön díjcsomagokat és készülékeket fejlesztettek idősek és hátrányos helyzetűek számára. A mobiltelefon, elsőrendű célcsoportját meghódítva, valószínűleg ebben is követi majd a vezetékes kommunikációt" - prognosztizál a kutató.
A nemzetközi tapasztalat némiképp eltér az itthonitól, a magyar távközlési piacon szinte kimaradt a "csak vezetékes" időszak, így a mobilok térnyerése gyors volt. "Nálunk inkább a mobilt emeljük fel, mint a vezetékest, viszont például a külföldi kollégák mindig a vezetékes telefonon hívnak minket. Ezt még az e-mailhez képest is előtérbe helyezik" - osztja meg saját tapasztalatait Peczöli Irén kutatási igazgató.
Kapcsolódó cikkek
- SciamuS: felére csökkentett a vezetékes- és mobilköltségek
- Új stílusú Nokia mobiltelefon
- A halál oka: felrobbanó mobiltelefon-akku
- Előfizetői szerződések: lesújtó tapasztalatok
- Év végén Magyarországon az iPhone
- Félmillió eladott iPhone
- Órák alatt elkapkodták az első iPhone-okat
- Porsche-mobillal válaszol Európa az iPhone-ra
- Piacon az Apple iPhone
- Mobil fényképnyomtatási szolgáltatás Nokia Nseries készülékekről