Mit tehetnek a technológiai cégek a világszabványok kínai befolyása ellen?
Kínának jelenlegi helyzetéből - számos technológiai termék vezető fogyasztójaként és gyártójaként - valamint egészséges hosszú távú növekedési kilátásaiból adódóan jó lehetősége van arra, hogy mind saját piacain, mind a világpiacon befolyásolja a szabványokat. A kínai szabványok egyre szélesebb körben való elfogadottá válásával párhuzamosan a kínai cégek egyre inkább irányító szerephez jutnak a világ technológiai szektorában.
Kína a szabványügyi háborúban óriási piacait és látványos növekedését használja ki. Az országban az elektronikus informatikai termékek belföldi piaca az 1999. évi 20,2 milliárd dollárról 2002-re 77,1 milliárd dollárra nőtt. Kína mára a világ legnagyobb mobilpiaca, amely jelenleg 300 millió előfizetővel büszkélkedhet. Kína egyben a DVD-lejátszók vezető gyártója is, piaci részesedése világszerte 60 %. Ami a PC-ket illeti, a kínaiak vásárolják meg a világon gyártott összes notebook 27 %-át - ez közel egyharmaddal haladja meg az előző évi értéket. Eközben Kína részesedése az integrált áramkörök világpiacán a 2003. évi 13,7%-ról 2008-ra várhatóan 23,5%-ra emelkedik.
"Azok a technológiai gyártók, akik rosszul ítélik meg a kínai szabványügyi forradalom következményeit, jelentős hátrányba kerülhetnek, egyre inkább megelőzhetik és kiszoríthatják őket" - mondja Clarence Kwan, helyettes vezető partner, a Deloitte technológiával, médiával és távközlési üzletágát erősítő kínai szolgáltatási csoport (Chinese Services Group) munkatársa. "Kína képes arra, hogy a szabványügyi háborúban kihasználja óriási piacainak és látványos növekedésének csáberejét. A globális technológiai és távközlési vállalatoknak meg kell vizsgálniuk Kína szabványügyi kezdeményezéseit, és adott esetben együtt kell működniük a kínai vállalatokkal a szabványok fejlesztésében."
A Deloitte négyféle gyakorlati stratégiát dolgozott ki, amelyet a technológiai cégek mérlegelhetnek Kína technológiai szabványainak kialakítása kapcsán:
Együttműködhetnek a szabványok meghatározóival
Szelektíven versenyezhetnek, az olyan területekre összpontosítva, amelyeken a szabványok nehezebben tehetők kötelezővé
Speciálisan a kínai piacra szánt innovációt hozhatnak létre
A növekedés ösztönzése és az ellenőrzés korai megalapozása céljából befektethetnek a feljövőben lévő piacokon
"Azok a cégek, amelyek a kínai vállalatok és fogyasztók körében erős támogatói bázissal rendelkeznek, a legjobb helyzetben vannak ahhoz, hogy támogassák saját szabványaik elterjedését. A széles körű támogatottságot nélkülöző cégek bölcsebben teszik, ha a versenyzés helyett együttműködnek" - folytatja Kwan.
A kínai kormányügynökségek és vállalatok az operációs rendszerektől és a szoftveralkalmazásoktól kezdve a tárolóeszközökig, a drót nélküli kommunikációig és a műholdas helymeghatározásig a gazdasági előny megszerzése érdekében azon dolgoznak, hogy új technológiai szabványokat alakítsanak ki. A Deloitte várakozásai szerint a kínai gyártók először otthon építik majd ki a támogatottsághoz szükséges kritikus tömeget, majd a feljövőben lévő piacokra exportálják technológiájukat, így például Délkelet-Ázsiába és a Közel-Keletre.
"A technológiai vállalatoknak gondosan figyelemmel kell kísérniük a kínai lépéseket, fel kell mérniük a kínai szabványok kihatásait, és ennek megfelelően módosítani kell stratégiájukon" - teszi hozzá Kwan. “Azok a vállalatok, amelyek ezt nem teszik meg, kizárhatják magukat a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő piacáról, amelyet egyre inkább a Kínából származó szabványok határoznak meg."
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.