Mobiltelefónia
Vihar előtti csend?
Ma már kicsit megmosolyogtató az a visszaemlékezés, amit Björn Flakstad, a Pannon GSM vezérigazgatója tett cége ötödik születésnapján: "1993-ban igen agresszív üzleti tervet készítettünk a beruházásainkhoz, azzal számoltunk, hogy előfizetőink száma 2000-re eléri a 150 ezret." Nos, ezt a "szigorú" elvárást hamar túlteljesítették, s jelenleg már 450 ezren veszik igénybe a Pannon szolgáltatását.
Az üzleti tevékenység árbevétele is több mint 86 százalékkal nőtt, az 1997-es évi 33,8 milliárd forinttal szemben tavaly 63 milliárdot értek el. A vezérigazgató azonban nem az árbevétel-adatot tartja lényegesnek, hiszen azt tetemes költségek terhelhetik, hanem az üzleti eredményt. Mint beszámolt róla, tavaly még egy kis veszteséget termelt a cég, de idén már nyereséggel számolnak.
Nem meglepő egyébként a tavalyi mérleg, hiszen akkor az elmúlt egy év folyamán több mint 140 ezer új előfizetőt szereztek, s ez is óriási költséggel járt. Hálózatfejlesztésre körülbelül 80 millió dollárt költöttek, így év végére már 8 kapcsolóközpont és több mint 800 bázisállomás biztosította a Pannon működését. Az eddigi fejlesztések összértéke meghaladja a félmilliárd dollárt.
Bár a norvég származású Björn Flakstad alig fél éve vezeti a céget, mégsem ismeretlen előtte a Pannon, hiszen már 1994-ben is itt dolgozott, kezdetben műszaki igazgatóként, majd marketinges és egyéb területeken. 1998 januárja már Görögországban találja a szakembert, s onnan hívták vissza ősszel a magyar cég vezérigazgatói székébe.
"Magyarország ma körülbelül ott tart, ahol Görögország odakerülésem idején" - von párhuzamot az adottságok és kihívások között. A körülbelül 10 milliós lélekszámú mediterrán országban is két GSM-szolgáltató működött, és 10 százalék körüli ellátottságnál tartottak. "Aztán fantasztikus dolog történt" - halljuk meg a titkot. "Áprilisban elindult az új szolgáltató, s az ellátottság nyolc hónap alatt közel megduplázódott, egész pontosan 18 százalékra ugrott".
Magyarország - a Pannon-vezér szerint - minőség és szolgáltatási színvonal szempontjából élen jár Európában, de a világban is az elsők között szerepel. Az ellátottság ezzel szemben viszonylag alacsony, 10,5 százalékos, de ez valószínűleg csak időleges. Két szereplő közt, mondja Flakstad, még nincs igazi verseny. Olyan ez, mint a házasság. A két fél öt év alatt kiismeri egymást. "Ezért várjuk az új szereplő belépését, s bízunk abban, hogy profi cég lesz, és jó versenytárs. Ez nyomást gyakorol a meglévőkre is."
A vezérigazgató azt várja, hogy 1999 érdekes év lesz. A mai GSM-szolgáltatók kínálata nagyon hasonló, így az újnak különböznie kell. "Higgyék el, óriási fejlődést fognak tapasztalni" - halljuk a jóslatot -, "különösen Budapesten. És még az is lehet, hogy egy év múlva azt fogják mondani, hogy nem voltam eléggé optimista."
Pannon-plusz
A régióban először a Pannon tett kísérletet arra, hogy lefedje a metróvonalakat. Mint mondják, ma már nem az országos lefedettség elérése a cél, hiszen az már 1996 végén 99%-os volt. Mivel oldalirányba nem lehetett terjeszkedni, elindultak föld alá. Néhány héten belül befejezik a "vonalbesugárzás" második szakaszát. Az egy évvel ezelőtt átadott három metróállomás és a köztük lévő szakaszok (Moszkva tér - Batthyány tér - Kossuth tér) mellett rövidesen kilenc új állomáson és az azokat összekötő szakaszokon is használhatók lesznek a Pannon GSM-telefonok.
Nemrég kezdte meg a mobilcég a GSM-hangátvitel ez ideig legjobb minőségét biztosító EFR beszédkódolási eljárás bevezetését. A finn Nokia és a kanadai Sherbrooke Egyetem kutatói által kifejlesztett eljárás lehetővé teszi, hogy a GSM-rendszer a vezetékes telefonokkal megegyező vagy esetenként jobb hangminőséget biztosítson. Sőt egy apróság, nehogy diszkriminációval vádolják a fejlesztőket: az eredetileg férfihangra tervezett hálózaton az új eljárással a női hang is élethűbbé válik.
Az értéknövelt szolgáltatások közül a legsikeresebb a rövid üzenet (SMS). A Pannon e téren is újít. Április elsejétől egyfajta interaktív televízió kialakításában működik együtt a TV2-vel. A Tények és a Jó estét, Magyarország című műsorhoz egy 20-as számon keresztül lehet üzeneteket továbbítani, ami a Pannon központján keresztül egy meghatározott teletext-oldalon jelenik meg. Így a műsorvezető esetleg már az adás közben reagálni tud a közérdekű üzenetre, vagy esetleg annak függvényében folytathatja a megkezdett beszélgetést.
Végül még egy érdekesség a Pannon háza tájáról. Tavaly októberben ötletpályázatot írtak ki antennatartó torony tervezésére a Budapesti Műszaki Egyetem és a Magyar Mérnöki Kamara Szerkezettervező Mesteriskolájának hallgatói részére, egymillió forint összdíjazással. A cél az volt, hogy olyan ötletek, gondolatok, megoldások szülessenek, amelyek megkönnyíthetik az amúgy nem túl "épületes" látványt nyújtó vasszerkezetek elfogadottságát a környéken lévő települések lakói körében. Így olyan, a műszaki funkciókat is ellátó tornyokat lehet állítani, amelyeket nem kell álcázni, elrejteni. Nyolc pályamű érkezett, amelyeket a Pannon GSM a jövőben lehetőség szerint fel kíván használni.
Kapcsolatban a Westel 900
"A GSM teljes frontáttörést ért el, s ez rányomja bélyegét a többi távközlési szolgáltatásra is" - állítja Sugár András, a Westel 900 vezérigazgatója. Ez pedig nemcsak hazánkban tapasztalható, az egykori európai szabvány ugyanis világméretekben is sikeres.
A Nemzetközi GSM Szövetség prognózisát idézve a Westel-vezér arról is beszámolt, hogy idén év végére a világ GSM-előfizetőinek száma minden bizonnyal eléri a negyedmilliárdot. Ezt elsősorban a tavalyi adatokra alapozzák, amikor 12 hónap leforgása alatt 65 millió új előfizető csatlakozott a GSM felhasználóinak táborához. Sugár úr még egy érdekes - bár nem túl sok hazai felhasználót érintő - adatot idézett: a múlt év végén Kínában 18 millió digitális mobiltelefon előfizetőt regisztráltak, s ezzel az ázsiai ország egy csapásra a világ legnagyobb GSM-piacává vált.
A Westel 900 hamarosan Kínával is megállapodik a "barangolásról", s már eddig is több mint 100 országgal kötött roaming-szerződést. Térjünk azonban vissza a hazai piacra. Itthon a Westel 900 eddig 620 ezer ügyfél bizalmát nyerte el. "Nagy dolgok fognak történni, mint ahogy már eddig is történtek" - summázta véleményét a cég első embere. Szerinte a hazai piac bővülése - szemben a lemorzsolódásról szóló veszélyekkel - nem torpant meg, sőt tovább erősödik. A piacvezető cég úgy számol, hogy 2000 végére egyedül eléri az egymilliós előfizetői számot, de az élet akár azt is bebizonyíthatja, hogy ez pesszimista előrejelzés volt.
A hazai GSM már ma elérkezett arra a pontra, amikor a tömegpiac megnyitásáról beszélhetünk. Ezt támasztja alá a jellemzően az egyéni felhasználók körében népszerű Domino kártyák százezres nagyságrendje. Úgy látszik, sokak számára kedvező az előrefizetéses megoldás, amikor is a felhasználó pontosan kontrollálni tudja, hogy mennyi időre elég a kerete, vagy mennyit beszélhet még. Probléma persze akkor sincs, ha kimerül a "készlet", hiszen a kártyát fel lehet tölteni.
Ehhez kapcsolódik a Westel 900 és az OTP Bank legújabb megállapodása. Március 18-án jelentették be, hogy a Domino kártyákat immár az OTP TeleBANK Center operátorának segítségével is fel lehet tölteni. Ezt az egyszerű, kényelmes, gyors és biztonságos szolgáltatást azok a Domino-előfizetők vehetik igénybe, akik OTP lakossági folyószámlával és TeleBANK-szerződéssel is rendelkeznek.
"Az egyre bővülő piacon ilyen és hasonló innovatív fejlesztésekre van szükség" - indokolja a bejelentést Sugár András. A továbblépésnek ez az egyik kulcseleme, a másik pedig a tömegpiaci nyitás. Számukra ugyanis nagy kihívás, hogy miközben a piac szélvészgyorsasággal fejlődik, a viszonylag fiatal távközlési szolgáltatónak ehhez alkalmazkodva kell fejlesztenie, s közben profitot termelnie.
Mindezt versenykörnyezetben, aminek jótékony hatásait évek óta érzékelhetik a felhasználók. Ez lemérhető például abból, hogy öt éve még 100 ezer forint körüli volt a belépési küszöb, ma pedig a különféle akciókban már tízezres nagyságrendű összegért hozzá lehet jutni a GSM-szolgáltatáshoz. Az árverseny a beszélgetési díjakban is megnyilvánul, bár a vezérigazgató úgy véli, hogy a hazai árak Európában ma is a legolcsóbbak közé tartoznak.
Sokan, főleg a felhasználók, azt várják, hogy az 1800-as szolgáltató belépése további árcsökkenést eredményez. Sugár András úgy fogalmazott: "szívből várjuk az új szereplőt a piacon". Kétségtelen, hogy van már tapasztalatuk a versenyt illetően, ezzel együtt nem tartja valószínűnek, hogy jelentős mértékű árcsökkenés következne be. "Kedvezményes időszakokban és akciókban ma már 20 forintos percdíjakért lehet beszélni" - halljuk az indoklást -, "de azt nem hiszem, hogy 5 forintért lehet szolgáltatást adni." A bizonytalansági faktor érdekében azért nyitva hagy egy kiskaput, amikor hozzáteszi: "majd meglátjuk, mit hoz a verseny következő szakasza". Azt mindenképpen, hogy a szolgáltatók különféle kedvezményekkel igyekeznek megtartani, növelni előfizetői táborukat. A Westel 900 például hűséges ügyfeleit Aranykártyával jutalmazza. A siker egyik titka kétségkívül a piaci igényekre érzékenyen reagáló innovatív fejlesztés. Nem véletlen, hogy a cég immár 39 értéknövelt szolgáltatást kínál. A mobilszolgáltató természetesen a web piacán is jelen van. Most először adták közre Internet-előfizetőik számát, eszerint az elmúlt évben dinamikus fejlődésnek indult szolgáltatásukat immár közel 12 ezren veszik igénybe.
Adj hozzá értéket!
A korszerű és sokrétű kommunikáció - no meg az ügyfélcsalogatás - érdekében már 39 értéknövelt szolgáltatást kínál a Westel 900. Langsteiner Marianne, a cég üzletfejlesztési igazgatója elmondta, hogy náluk a GSM-távirat a listavezető, de egyre népszerűbb az erre épülő Reuters GSM-terminál hírszolgálat, miként a különféle banki mobilszolgáltatások is.
A növelt értékű megoldásokat négy kategóriába lehet sorolni, így van közöttük standard, információs, interaktív és adatszolgáltatás. A standard megoldások közül üzenetküldésre és üzenetfogadásra szolgál az alapváltozatú hangpostás, a "haladó" postamester, a faxpostás és az e-mail. Ide tartozik még a hívásvárakoztatás és hívástartás mellett a GSM-távirat, amit akár az EasyCall kezelőjének közreműködésével vagy e-mail címre is el lehet küldeni.
Az információs szolgáltatásoknál a GSM-táviratban híreket lehet kérni különféle témakörökben (közlekedés, devizaárfolyamok, szerencsejáték- és sporteredmények). Ennek szélesebb körű felhasználását a Reuters céggel közösen nyújtják. A banki szolgáltatások jellemző példája, hogy a számlaegyenleg-értesítő mindennap déli 12 óráig megérkezik az ügyfél mobiltelefonjára.
A Wetel 900 teljes körű Internet-szolgáltatása mobil és vezetékes telefonon is elérhető. A cég keresőprogramja a Heureka. Interaktív módon céginformációk kérhetők az Igazságügyi Minisztérium cégnyilvántartási szolgálatától. Megrendelhető cégfigyelés a Cégközlönyben megjelenő közleményekről. A WWW-oldalakon is olvashatók a Reuters hírei, működtethetők előfizetői weboldalak, illetve elérhető a Westel 900 webáruháza.
A MegaPress 900 pedig a mobilcég "hírügynöksége", amelytől egyszerű telefonhívással kaphatók meg a különböző témakörök (közlekedés, időjárás, hírek, sport, szabadidő, horoszkóp stb.) újdonságai.
Adatmobília
Rendszeresen elemzik és értékelik a felhasználói szokásokat a mobilszolgáltatók, ám konkrét adatokat az élesedő piaci versenyben - különösen, amikor egy új belépő számára éppen ezek az adatok lennének a legértékesebbek - nem sikerült megtudnunk. Általánosságban persze annyit elmondtak, hogy Magyarországon többet beszélnek, mint más országokban, az adatátviteli célú igénybevétel viszont ritkább.
Ma azonban még a legnagyobb szolgáltatók sem büszkélkedhetnek több mint 3 százalékos adatátviteli forgalomrészesedéssel, az átlagnál a hálózaton lebonyolított forgalom kb. 1%-át teszi ki az adatátvitel. A Westel 900 egyik szakembere nemrégiben egy konferencián sokkal nagyobb ívű adatátviteli előrejelzésekről számolt be. Például 2000-ig a GSM MoU 20-30%, az Europolitan 30-40%, a Nokia 30-50% részesedést prognosztizál a GSM-összforgalomból.
Ez jelentős különbség a mai 1%-hoz képest, ám ha figyelembe vesszük, hogy a vezeték nélküli adatátvitel használata 65-100%-os növekedést mutatott az elmúlt években, akkor talán mégis van kiaknázatlan lehetőség e területen.
Váltás 1800-ra
A második generációs mobilrendszerek újabb nemzedéke a DCS (Digital Cellular System), vagyis az 1800 MHz-es sávú, GSM-platformú, cellás digitális mobiltelefon-szabvány.
Hazánkban is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a közcélú mobiltelefonok iránt. A GSM-szolgáltatók népszerűsége, az előfizetők számának növekedése eredményeként a GSM számára kijelölt frekvenciasáv szűknek bizonyult. A kapacitás - és ezáltal az előfizetői szám - növelése érdekében az Európai Rádió-távközlési Bizottság (ERC) az 1800 MHz-es frekvenciatartományt jelölte ki további felhasználásra. Az ERC ugyanakkor határozatban döntött arról, hogy a DCS 1800-as berendezések feleljenek meg a GSM-szabványoknak.
A DCS rendszer működése tehát azonos a GSM 900-as rendszerével, műszaki jellemzőit ugyanazok a szabványok írják elő. A technika fejlődésével lehetővé vált az is, hogy a két frekvenciasávot egy hálózaton belül egyszerre alkalmazzák. Ezzel növelhető a kapacitás, és biztosítható a jó minőségű hang- és adatátvitel. A GSM-rendszer különböző frekvencián működő hálózatainak általánossá válása a 900 és 1800 MHz-es sávtartományban egyaránt működőképes kombinált (dual-band) kézi készülékek és bázisállomások, hálózati rendszerek kifejlesztését eredményezte. A két frekvencián működő hálózatok kezdeti elkülönülése után ma már az új DCS-szolgáltatók jelentős része 900 MHz-en is kiszolgálja előfizetőit, a már évek óta piacon lévő GSM-szolgáltatók egy része pedig a 900 MHz-es frekvenciák mellé 1800 MHz-es sávban is szolgáltatási jogot kapott.
Az Európai Unió tagjaival szembeni elvárása, hogy minden országban legalább egy DCS-szolgáltató működjön, vagy a működési engedély kiadására 1998 végéig sor kerüljön. Európában legkorábban (1994-ben) Nagy-Britanniában indult el a DCS-szolgáltatás, jelenleg két szolgáltató működik a DCS-rendszerben. A világ legnagyobb DCS-rendszerű szolgáltatója Németországban működik (e-plus).
A DCS-rendszer meghonosításával a kormányzatoknak lehetőségük adódik a távközlési verseny további élénkítésére, a szolgáltatásválaszték bővítésének elősegítésére. Általános, hogy a kormányok kötelezővé teszik a vezetékes- és a GSM-rendszerek összekapcsolását, de a belső roaming nem mindenhol kötelező. Több országban (így például Angliában és Franciaországban is) az újonnan piacra lépő szolgáltató átmeneti védettséget élvezett a már működő GSM-szolgáltatókkal szemben.
Az európai DCS-szolgáltatás bevezetése minden országban a verseny kiteljesedését, az árak csökkenését eredményezte, több esetben a mobiltelefon-szolgáltatás előfizetői számának növekedése erőteljesebb lett, a mobil rádiótelefon elterjedésének üteme felgyorsult.
A DCS Magyarországon
A DCS 1800 rendszerű közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás megkezdésekor a hazai mobil rádiótelefon piacon 10 százalékosnál nagyobb az ellátottság, az átlagos éves növekedés meghaladja a 30 százalékot. A GSM-szolgáltatók piacra lépését követő siker, az előfizetői "boom" a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan a 900 MHz-es frekvenciatartomány beszűküléséhez vezetett, így a fejlődés eredményeként Magyarországon is megérett a helyzet további szolgáltató és új technológia megjelenésére.
A Magyar Köztársaság az Európai Uniónak a távközlés liberalizációjával és a távközlési piaci verseny fokozásával is kapcsolatos "Mobil és személyes kommunikáció egységes megközelítése az Európa Unióban" elnevezésű "zöld könyvét" magára nézve kötelezőnek fogadta el. A magyar távközlés további fejlődését és a piaci verseny előmozdítását szem előtt tartva a kormány programjában is elkötelezte magát a távközlési piaci verseny fokozása és az új technológia alkalmazása mellett.
A hírközlés-politikáról szóló kormányhatározat szintén a célok közé sorolja a DCS 1800-as rendszer meghonosítását. A célok érdekében a kormányrendelettel megállapított Frekvenciasávok Nemzeti Felosztási Táblázata (FNFT) a DCS 1800 közcélú digitális cellás rádiótelefon-rendszer részére az 1710-1785 és 1805-1880 MHz-es sávokat tartja fenn.
Az Európai Unió megkövetelte piaci versenyfeltételek további erősítése, a közcélú rádiótelefon-hálózatok továbbfejlesztése érdekében a KHVM a jelenlegi piaci szereplők fejlődésének biztosítása mellett az új DCS 1800/GSM900 rendszerű közcélú mobil rádiótelefon-szolgáltatás nyújtására koncessziós pályázatot írt ki.
Többen felvetették, hogy a majdani nyertes a technológia fejlődésével megjelenő, harmadik generációs, UMTS rendszerű szolgáltatást folytathatja-e. A minisztérium álláspontja az, hogy valószínűleg nem változik a politikai szándék, s a jelentős beruházás is indokolja, hogy a DCS-szolgáltatók jogosultak legyenek UMTS-re (miként a GSM-cégek is jogosulttá válnak DCS-re). A koncessziós társaságokra is vonatkozik a közbeszerzési törvény, így a beszállítókat pályáztatással választhatják ki. Ha már megalakultak a társaságok, tovább vizsgálják a kérdést.
Bár a pályázati anyagot másfél tucatnyi cég vásárolta meg, közöttük gyártók is érdeklődtek, amelyek nyilvánvalóan nem pályáznak a szolgáltatásra (legfeljebb a beszállításra a nyerteseknél), így Bölcskei Imre, a KHVM helyettes államtitkára 6-8 pályázóra számít. Hogy milyen jósnak bizonyul, hamarosan kiderül, a DCS-tender tervezett menetrendje szerint május 7. a pályázatok benyújtásának határideje, a második forduló ajánlatait pedig június 1-jéig lehet beadni.
A további időpontok csak tervezettek, eszerint június 7-én eredményhirdetés, június 28-án koncessziós megállapodás, július 31-én a koncessziós szerződés módosítása a "B" és "C" koncesszióssal (a jelenlegi két GSM-szolgáltatóval), augusztus 23-áig a társaság megalakítása az "A" koncesszióssal (az új szolgáltatóval), végül szeptember 7-én koncessziós szerződés.
A minisztérium persze nem ragaszkodik szigorúan ezekhez az időpontokhoz, így ha a nyertes kellően felkészült, és hamar megalakítja a társaságot, akkor akár a nyár folyamán megköthetik a szerződést. Attól kezdve viszont hat hónapon belül meg kell kezdeni a szolgáltatást.
Kapcsolódó cikkek
- A mobiltelefónia 50. évfordulóját ünnepli az Ericsson
- A mobil-rádiójelek blokkolását tervezik kínai egyetemek
- Új Nokia a Pannontól
- Januárban 29 ezerrel nőtt a mobil-előfizetések száma
- Novemberben tovább nőtt a mobil-előfizetések száma
- Meghaladta a 9 milliót a mobil-előfizetések száma
- Az iroda mobilizálása
- Az Egyesült Államokban több a mobil, mint a vezetékes telefon
- MTA és T-Mobile: A kultúra mobilforradalma
- A mobilvilág egy éve
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.