Javul az internetről alkotott kép a médiában

MTE-kerekasztal az internet média-megjelenéséről

forrás Prim Online, 2004. november 16. 12:47
„Az internet-penetráció növekedésének útjában ma már nem egy hatalmas, hanem több kisebb akadály áll. E hátráltató tényezők lebontása érdekében külön-külön, több csatornán, többféle üzenettel, célzott módon kell küzdeni.” - fogalmazta meg zárszavában a beszélgetés legfőbb tanulságát a vitavezető Weyer Balázs, az Origó főszerkesztője a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) által az internet médiabeli megjelenéséről rendezett tegnapi kerekasztal-vitán.
Az elmúlt években folyamatosan csökken azon válaszadók aránya, akik azért nem használják az internetet, mert drágának találják a hozzáférést vagy a számítógépet - számolt be a vitaindító előadásban Ságvári Bence, az ELTE Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központjának munkatársa a World Internet Project (WIP) legfrissebb magyar kutatási eredményeiről. . A WIP felmérése szerint ugyanakkor növekszik azoknak az aránya, akik azért nem használják az internetet, mert nem érdekli őket vagy úgy gondolják, hogy nincs rajta semmiféle számukra hasznos tartalom vagy szolgáltatás. Az MTE által szervezett vita résztvevői kiindulási pontként egyetértettek abban, hogy az internet-penetráció növeléséhez elkerülhetetlen ennek a tendenciának a megfordítása.

Abban is egyetértés alakult ki, hogy a médiának komoly szerepe lehet a változtatásban - hogy milyen módon és mértékben, arról azonban már megoszlottak a vélemények. Bodoky Tamás, az Index főszerkesztő-helyettese szerint mára a tömegmédiában lényegesen csökkentek az internethez kapcsolódó negatív felhangok; az évekkel ezelőttihez képest lényegesen ritkábban tűnik fel a világháló a médiában a bombareceptek vagy a pornográfia forrásaként. Ugyanakkor egy hozzászólás szerint a hazai médiában az „internetes forrásból származó információink szerint” típusú kitételek még gyakran ma is a megbízhatatlanság egyfajta szinonímájaként szerepelnek. Bodoky szerint a helyzet megváltoztatása nem elsősorban a média feladata: ahhoz, hogy az internet-használók száma növekedjék, rengeteg olyan, ma még hiányzó hasznos szolgáltatásra lenne szükség, amit az emberek mindennapi életükben használhatnak.

Vita zajlott arról is, hogy a szolgáltatók, illetve az Informatikai és Hírközlési Minisztérium nem követnek-e el hibát akkor, amikor szinte kizárólag a szélessávú internet-hozzáféréseket népszerűsítik, és megfeledkeznek a nem-internetezők számára esetleg még ma is megfelelő belépési pontot jelentő dial-up-os internet-hozzáférésekről. Néhány hozzászóló szerint megfelelő kormányzati és/vagy szolgáltatói politikával ez a szint akár teljesen ki is hagyható, mint történt ez például a mára rendkívül magas penetrációt elérő, a szélessávot a modemek „átugrásával” bevezető Dél-Koreában, mások szerint viszont kár kihagyni, hiszen általános kommunikációs feladatokra a keskenyebb sávú hozzáférés is tökéletesen alkalmas lenne, amennyiben a mainál olcsóbb lenne.

Több hozzászólásban is elhangzott, hogy az internet esetében, ellentétben például a mobiltelefonnal, amelyre az emberek akár az internet-előfizetés többszörösét is hajlandók áldozni, nehéz megfogalmazni azokat a konkrét „értékeket”, amelyek segítségével eladható lenne. Dencs Gábor, az RTL Klub Online főszerkesztője szerint az egyik ilyen kulcsszó a „kommunikáció” lehet, amiről a világhálóval kapcsolatban ma kevés szó esik. Ezzel növelni lehetne a személyes motivációt, ami igen fontos lenne az attitűdváltáshoz. Mindezért az online felülettel rendelkező tömegmédiumok is sokat tehetnek, például azzal, hogy egyre több műsorukhoz csatolnak internetes kommunikációs megoldásokat.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a nem internetezők ma még igen népes táborából egycsatornás kommunikációval még azokat sem lehet mind internetezővé tenni, akiknek az anyagi lehetőségei erre megvolnának. A megoldás a szűkebb célcsoportokra szabott kommunikációban rejlik, amely a potenciális felhasználói célcsoportoknak külön-külön próbál olyan megoldásokat kínálni - az olcsó kommunikációs lehetőségektől a speciális tartalmakon át a játékokig -, amellyel rávehetőek a nethasználatra.

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?

Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes. 

2024. szeptember 4. 13:20

Utazási konferencia az Angyalok városában

A dinamizmust tükrözte az idei utazási világkiállítás, az IPW2024, és ezt sugározza a helyszín is: Los Angeles, Kalifornia.
 

2024. május 17. 18:51

Egy új tévé színt visz a mindennapokba

Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.

2024. április 28. 22:16

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36