Deloitte: média- és a telekommunikáció-trendek 2005-ben
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja a mai napon ismertette a 2005-ös évre vonatkozó globális telekommunikációs iparági előrejelzését, amelyben egy fontos mérföldkövekkel, ugyanakkor nehéz kérdésekkel teli évet jósol.
Seres Béla, a Deloitte pénzügyi tanácsadó részlegének vezetője elmondta: „A mobil-, és vezeték nélküli technológiák piaca általánosságban továbbra is fejlődést mutat 2005-ben. Az év végére közel 2 milliárd előfizető lesz, és számos piacon több mint 100%-os lesz a penetráció. Emellett, RFID (Radio Frequency Identification) azonosítók milliárdjait kezdik el használni, amellyel a vezeték nélküli ágazat egy újabb bevételi forrása jelenik meg.”
„A vezetékes telefon-szolgáltatók 2005-ben továbbra is a kiemelkedő hangminőségből és megbízhatóságból profitálnak leginkább, több milliárd percnyi beszélgetést értékesítve az év folyamán. Egyre növekvő kihívást jelentenek azonban számukra az alacsony tarifájú szolgáltatók, a mobilszolgáltatók, valamint a VoIP (Voice over Internet Protocol – Interneten keresztül történő hangátvitel) szolgáltatók. A szélessávú kapcsolat – a nagy sávszélességet igénylő technikai fejlesztések igényeit kielégítve – tovább terjed majd, nyereségessége azonban csökkeni fog. A vezeték nélküli technológiák hasonló mintát követnek: a WiFi és WiMAX megoldások azonban egyelőre több figyelmet kapnak, mint amennyi profitot hoznak. Az iparág jövőbeni sikere attól függ, hogy a csomagokban értékesített, összetartozó szolgáltatások kínálatával – azzal, hogy sokoldalúbbá és kényelmesebbé teszik velük a vonalas készülékeket, és felgyorsítják az FTTH (optikai szálas kapcsolat, fiber-to-the-home) elterjedését – sikerül-e újra felélénkíteni a vonalas kapcsolat iránti keresletet.”
A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Több milliárd ember rövid beszélgetései együttesen hatalmas bevételt jelentenek
2005 végére közel 2 milliárd mobiltelefon-előfizetés lesz világszerte. Az előfizetők számának növekedése a fejlődő országokban (Ázsiában és Latin-Amerikában) lesz a legerősebb, ahol a mobiltelefonok technikai újdonságot és státuszszimbólumot is jelentenek. A bevételek és a nyereség elsődleges forrása továbbra is a beszélgetés lesz – ez általánosságban a bevétel több, mint 80%-át teszi ki; a mobiltelefon-beszélgetések száma az egyszerű használat és a csökkenő árak miatt folyamatosan nőni fog. A piaci penetráció 100% fölé növekszik, mivel egyre több vásárló vesz igénybe második előfizetést is, adatforgalmi, vagy személyes célra. A szolgáltatók ennek figyelembevételével terveznek – a szolgáltatások magukban foglalják a vonalak közötti automatikus váltást, több hangpostafiókot, és a külön számlázást. A legcsábítóbb és legjövedelmezőbb mobil tartalom-szolgáltatások továbbra is a mobiltelefonok személyesebbé tételével kapcsolatosak – mint pl. a csengőhangok, „élő” hang, háttérképek és játékok.
2. Erős a PSTN, a VoIP és a szélessávú kapcsolat szerepe
2005-ben a beszélgetések legnagyobb részét még mindig a PSTN-en (Public Switched Telephony Network – közcélú, kapcsolt távbeszélő-hálózat) keresztül kezdeményezik és fogadják, a kiemelkedően jó hangminőségnek és az általános megbízhatóságnak köszönhetően. A PSTN szolgáltatók az olcsó szolgáltatók (mobil és VoIP) által keltett verseny következtében csökkentik áraikat, ami nyomást gyakorol az árrésre. Annak érdekében, hogy a vonalas telefonoknál több beszélgetést értékesítsenek, a csak általuk nyújtott, magas szintű szolgáltatásokra, valamint a széleskörű funkciókkal és kényelmi szolgáltatásokkal (tárolt számok hívása, szöveges üzenetküldési lehetőség, konferencia-beszélgetés) ellátott mobiltelefonokba való beruházásra kell összpontosítaniuk.
Eközben a VoIP 2005-ben továbbra is niche-termék marad, azonban mind az egyéni, mind a vállalati ügyfelek között jelentősen növekszik majd a hívások száma, és a felhasználói bázis. A VoIP alkalmazását és növekedését a minőség, folyamatosság és megbízhatóság területén meglévő hiányosságai, valamint az ezek következtében a piacon kialakuló kissé negatív kép korlátozzák; a vállalkozások számára a költség-megtakarítás pedig gyakran kisebb lesz a vártnál. Számos vállalat kombinált megoldást választ majd: a belső kommunikációt VoIP-n, a külső forgalmat PSTN-en keresztül bonyolítják.
A szélessávú kapcsolat piaci térhódítása 2005-ben tovább növekszik, és végül számos országban a szélessávú kapcsolatok száma már meghaladja a dial-up kapcsolatok számát. Az árak folyamatosan csökkennek, ez élénkíti a fogyasztást, megnöveli a beszerzési és egyéb költségeket, valamint jelentősen csökkenti a nyereséget. A szélessávú kapcsolatot továbbra is elsősorban számítógépes alkalmazásoknál használják, amely korlátozza teljes értékének érzékelhetőségét. 2005-ben még több szélessávú kapcsolatot igénylő berendezés jelenik meg a piacon – videotelefonok, hálózatban használható játékkonzolok, valamint riasztókészülékek – a szolgáltatók azonban nem tesznek túl sokat ezek népszerűsítéséért.
3. RFID: Az óriás felébred
2005-ben az RFID a kísérleti laboratóriumból kikerül végre a kereskedelmi forgalomba. A nagy kereskedelmi láncok, a nemzetvédelem beszállítói, az autógyártók és egyéb szereplők – amelyek mindegyike megköveteli beszállítóitól az RFID használatát – együttes befolyása szinte a nulláról kezdve óriási növekedést indít el az RFID alkalmazásában. Az év végére több milliárd RFID azonosítót értékesítenek és használnak majd. Az RFID nem pusztán a vonalkódot váltja föl; egy olyan technológiát jelent, amely hozzájárulhat a hulladék újrahasznosításához, a lopások számának csökkentéséhez, a raktárkészletek kezeléséhez, a logisztika gördülékenyebbé tételéhez, vagy akár a termelékenység növeléséhez. Ezeknek az RFID adatoknak az összegyűjtése, egyeztetése és bemutatása hamarosan tekintélyes méretű iparággá fejlődik, amelyből az informatikai vállalatok szerzik meg a bevételek oroszlánrészét. Az RFID-olvasók és egyéb hardverek szintén nyereséges piacot teremtenek majd. Az RFID-alkalmazásokat használják majd az egészségügyben (a betegek megfigyelésére), az építőiparban (projektek irányítására, és a felszerelések kezelésére), sőt még a közlekedésben is (a repülőtereken az utasok és a poggyász nyomonkövetésére).
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.