posTa ... maTáv ... T ...
A vállalat privatizációjával azonban meg kellett várni az idevonatkozó távközlési törvények megszületését és hatálybalépését. 1993 decemberében a DT és az Ameritech International (a SBC csoport tagja) által létrehozott MagyarCom konzorcium vált a cég 30,29%-os tulajdonosává. 1994 februárjában a területi koncessziós pályázat eredményeképpen a Matáv 36 primer körzetben nyújt helyi távbeszélő szolgáltatást, lefedve ezzel az ország területének 70%-át. 1995 decemberében a cégprivatizáció második fordulójában a MagyarCom megszerezte a többségi tulajdont 67,36%-kal, megvalósítva ezzel a legnagyobb külföldi befektetést Magyarországon. Új szolgáltatások bevezetésével, erős reklámhadjárattal növelték a felhasználók számát és ezzel együtt a hálózaton lebonyolított forgalmat. Az 1995-ig csökkenő részvényértékek 1998-ra megötszöröződtek. A részvényárfolyam erősödésében szerepet játszott az is, hogy1997 novemberétől Budapesten és New Yorkban, - a New York-i Tőzsdén elsőként jegyzett közép-európai cégként -, megkezdődött a Matáv részvények kereskedelme, további 26% piacra dobásával. Két évvel később az állam az aranyrészvények kivételével értékesítette még meglévő 5,75%-os részvénycsomagját.
2000 júliusában a Deutsche Telekom megvásárolta a SBC csoport 50%-os MagyarCom csomagját, ezzel 59,53%-ra növelte tulajdoni hányadát a Matávban. A fennmaradó 40,47% közkézhányad, míg az aranyrészvénnyel továbbra is az állam rendelkezik. 2000 júliusától tulajdonképpen egyenes út vezet a mostani "T-sedéig", bár nem árt, ha két párhuzamos történetre is rápillantunk.
A Magyar Rádiótelefon Kft. - Westel - T-Mobile sztori ugyancsak még a rendszerváltás előtt indult el. 1989-ben kereste meg a Magyar Postát a US West, hogy érdeklődik a rádiótelefon-hálózat iránt, illetve tőkével beszállna egy ilyen hálózatnak a létesítésébe. Hosszú tárgyalások után a megállapodás még abban az évben, 1989. december 4-én megszületett, aláírták a közös vállalat alapítási megállapodását, és 1990 januárjában megalakult a Magyar Rádiótelefon Kft., a Westel 450 elődje. A GSM rendszert a Budapesten megrendezett ITU kiállítás (az azóta rendre elmaradó Europe Telecom) hozta el Magyarországra, 1992 októberében itt lehetett először kipróbálni az NMT-s Westel és az Ericsson pilot rendszerét. A minisztérium 1993-ban pályázati felhívást írt ki a magyarországi GSM-rendszer megépítésére azzal a feltétellel, hogy két vállalkozás részére fog koncessziós engedélyt adni a 900 MHz-es frekvenciasávban. A győzteseket ismerjük, az egyik az ugyancsak Matáv résztulajdonnal létrejött Westel 900, amely akkor még a másik Westellel párhuzamosan, attól függetlenül tevékenykedett.
A két cég története akkor kerül közös pályára és kezd irányt venni a T-Mobile név felé, amikor 2000 márciusában a Deutsche Telekom véglegesítette azt a MediaOne-nal kötött megállapodást, amelynek értelmében megvásárolja a MediaOne közép- és kelet-európai mobilérdekeltségeit, beleértve a MediaOne International B.V.-t (amely a Westel 49%-át birtokolta) és a Westel 0660 49%-át. Ugyanakkor a Matáv vételi opciót kapott ezeknek az üzletrészeknek megvételére a DT-től. A tranzakció 2001. december 21-én zárult oly módon, hogy a Matáv a Westel és a Westel 0660 kizárólagos tulajdonosa lett (a vásrlást a Matáv a DT-től felvett hitelből fedezte). Mivel a Matáv ekkor már a DT irányítása alatt állt, ily módon ez a tranzakció közös ellenőrzés alatt álló felek közötti ügyletnek minősült. A pénzügyi kimutatásokat oly módon módosították, mintha a Westelek 100%-os Matáv tulajdonú leányvállalatok lettek volna 2000. március 23. óta, amikor a DT a Westelek 49%-át megvásárolta. Ugyanakkor a Westel közvetlenebbül kapcsolódott a Deutsche Telekom mobil üzletágához, mint magához a Matávhoz, így a mobilszolgáltatónál egy évvel korábban, már tavaly májusban sor került a névváltozásra. Míg a Matáv versenyvállalattá formálódásában két menedzsmentet kellett megemlítenünk, a Westel sztori igazából egy névvel: Sugár Andráséval, no meg az ő csapatával fémjelezhető: ő indította el a 450-es mobilszolgáltatást is, és ő teremtette meg a 900-ast illetve immár az 1800-ast is.
Egyszerűbb történet a Matáv internetszolgáltató cégének története. A Matávnet (Vince Mátyás, majd Drajkó László), amely második vezérigazgatójának intenciójára felvette az Axelero nevet, végig 100 százalékban Matáv tulajdon volt, így törvényszerű, hogy most - Simó György vezényletével - a Matávval egyidőben indul el a T-sedés irányába, vagyis a Magyar Telekommal, a T-Com-mal és a T-Kábellel egyszerre vált nevet.
A mostani névváltás hivatalos története viszonylag rövid: 2005. február 22-i közgyűlés jóváhagyta az Igazgatóság január 20-i döntését a Matáv nevének Magyar Telekomra történő változtatásáról, valamint a T-márkák teljes körű hazai bevezetéséről.
A névváltozás természetesen az egységesülő Európa egységesülő vállaltbirodalmát is jelenti: a Magyar Telekom Csoport és anyacége, a Deutsche Telekom (DT) évek óta tartó szoros együttműködése az újabb T-márkák magyarországi bevezetésével tovább mélyül.
Dr. Karl-Gerhard Eick, a Deutsche Telekom gazdasági vezérigazgató-helyettese, valamint a közép- és kelet-európai leányvállalatokért felelős igazgatósági tagja elmondta: "A T-márka vizuálisan összefoglalja a nemzetközi vállalatcsoportunk által teremtett értéket - ezt ügyfeleink világosan felismerik, és a minőség és a teljesítmény határozott ígéretével kapcsolják össze. A Magyar Telekom profitál majd ebből a márkából, és egyúttal tovább erősíti azt. Efelől semmi kétségem sincs."
- A névváltás dinamizálhatja a vezetékes üzletágat. Az állandó minőség és a jó ügyfélkiszolgálás révén könnyebb lesz megtartani régi és megnyerni új ügyfeleinket - mondta el Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója. - Célunk, hogy még több korszerű, még jobb ár/érték arányú, egyszerűbben és kényelmesebben használható minőségi szolgáltatást nyújthassunk ügyfeleinknek. A hazai távközlési piacon egyedülálló módon a T-márka reprezentálja a teljes kommunikációs portfóliót, hiszen nincs ma Magyarországon olyan távközlési szolgáltatás, amit ne lehetne a Magyar Telekom Csoporttól igénybe venni. A fentieken túl kiemelt cél, hogy a cégcsoport jelenlegi magas szintű és elismert társadalmi elkötelezettsége és szerepvállalása a jövőben tovább erősödjön. A márkaváltásnak köszönhetően a szponzorálásban is új dimenziók nyílnak, kiemelkedő nemzetközi eseményeken (pl. a németországi 2006-os Futball VB-n) jelenhetünk meg. Azonban a szponzorációs és adományozási tevékenység lokális jellege megmarad, a helyi kezdeményezések továbbra is a támogatási tevékenység gerincét jelentik majd.
Straub Elek kihangsúlyozta: "A Magyar Telekom Csoport a nemzetközi DT Csoport részeként Magyarország vezető távközlési szolgáltatója marad. Továbbra is elsődleges célunk a hazai ügyfelek igényeinek kielégítése. Az új márkák megöröklik a nevüket viselő üzletágak eddig felépített erősségeit, emellett új értékekkel gyarapodnak."
Kapcsolódó cikkek
- Csökkent a Magyar Telekom saját részvényeinek száma
- A Magyar Telekom rendkívüli közgyűlése döntött a csoport további integrációjáról
- Változott a Magyar Telekom saját részvényeinek száma
- Csökkent a Magyar Telekom saját részvényeinek száma
- Megnyílt a Magyar Telekom k+f laborja, a Kitchen Budapest
- Változás a Magyar Telekom Igazgatóságában
- Magyar Telekom - újabb hatékonyságjavítási lépések lesznek
- A Magyar Telekom egyszerűsíti a T-Systems üzletág szervezeti felépítését
- A Magyar Telekom refinanszírozza 34 milliárd forintnyi hitelét
- Magyar Telekom: további integráció
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.