Gazdaságos kórházi működés informatikai támogatással

Hatékony ellátásszervezés és gazdaságos működés a kisvárdai Felső-Szabolcsi Kórházban

forrás Prim Online, 2005. december 13. 11:05
Az egészségügyi ellátás szervezése és a stratégiai tervezés elválaszthatatlan egységet képez, amely elképzelhetetlen informatikai támogatás nélkül. Az utóbbi években egyrészt ágazati kezdeményezésre, másrészt a kórházvezetés saját elhatározásából elmozdulás történt a kórházi kapacitások és szakmai struktúrák átalakítása, illetve a hatékonyabb gazdálkodás érdekében.
Egy kórház működtetésének fő feladata, hogy az ellátott lakosság egészség-megőrzési és gyógyulási igényét magas szinten kielégítse, ill. ennek megfelelően tudja az intézményrendszert gazdaságosan működtetni és fejleszteni. A kisvárdai kórházban már jó ideje felismerték azt a tényt, hogy az informatika alkalmazásával nem csupán hatékonyabb és gyorsabb lett a gyógyító, hanem gazdaságosabban működik azáltal, hogy naprakész menedzsment információk állnak rendelkezésre. A teljes informatika rendszer gerincét alkotó, az ún. „betegadminisztrációs rendszer” alapjait még 1997-ben kezdték el kialakítani. A program a kezdetektől biztosította a már megjelent betegek szakmai dokumentációjának online elérhetőségét. A megoldást szállító és szakmai partner MEDITCOM Kft. az orvos-szakmai kompetenciákat más ágazati szegmensekben megszerzett tudással ötvözve, a fejlesztéseket kellő tőkeháttérrel finanszírozva végezte a kórházban. Fontos kiemelni azt is, hogy csak az ilyen, partneri keret- és support-szerződések esetén válik követhetővé a szolgáltatás rendelkezésre állása (SLA) és a szolgáltatások valódi és összes költsége.

A bevezetett medikai rendszer a teljes kórházi munkát, azaz a kórház 14 fekvőbeteg osztályát és 38 járóbeteg rendelését fedi le. A kórházi rendszer központi eleme az osztályos betegnyilvántartó modul, a betegekkel és kezelésükkel kapcsolatos összes adatot ebben rögzítik. Az integrált rendszer összes moduljával kétirányú, online kapcsolat működik, mely lehetővé teszi vizsgálatok kérését, indikálását, ill. az eredmények fogadását a hálózaton keresztül, ezzel teljesen kiváltva a hagyományos, papír alapú megoldásokat.

Az egészségügyi rendszer másik alapeleme az ambuláns - betegfelvételi és járóbeteg rendelési - informatikai modul. A betegfelvétel során a betegirányítási modullal együttműködve, a járóbetegszakellátás saját beteglistájában láthatja a beteget, és már csak a megjelenési adatok rögzítésére van szükség. Az elvégzett beavatkozások kiválasztását előre definiált panelek segítik, a gyógyszerek rendelését pedig a gyógyszerkészítményeket tartalmazó adatbázis támogatja. Az ellátás végén Ambuláns lap készül, melyet kinyomtatva a beteg is megkap.

A járó- és fekvőbeteg ellátáshoz a diagnosztikai hátteret a 13 munkahelyes röntgenosztály biztosítja. A beutaló elektronikus úton érkezik, ezt követően egy billentyű lenyomásával felkerül a vizsgálatkérés a munkalistára. Vizsgálat után néhány sablonszöveg kiválasztásával a lelet néhány másodperc alatt elkészíthető. A rendszer rögzíti a vizsgálat során felhasznált anyagokat, így lehetőség van a beküldő intézmények szerinti anyag-felhasználási kimutatás elkészítésére is. Ezen diagnosztikai területek munkája meggyorsítható egy ún. beszéd-felismerő modul segítségével, amely fejlesztést a közeli jövőben tervez bevezetni a kórház.

A másik nagy betegforgalmú terület a központi laboratórium. A labor modulnál többféle statisztikai kimutatására van mód (pl. napi statisztikák, validált listák, csúszó vizsgálatok listája, stb.).

A harmadik fő diagnosztikai terület a kórszövettani vizsgálatok területe. A feladatot az ambuláns és diagnosztikai elemekből származtatott pathológiai modul látja el.

A medikai rendszert adatbázis szinten integrálták a gazdasági rendszerhez, ennek eredményeképpen naprakészen követhetők, osztályokra lebontva, hogy ezek után milyen költséggel és bevétellel számolhat a kórház.

A jövő egyik fő fejlesztési iránya egy olyan webalapú információs- és csoportmunka-portál létrehozása, amely segíti a hatékony kapcsolattartást a háziorvosokkal ill. a régió egyéb intézményeivel. További, a Meditcommal közös fejlesztési elképzelés a digitális aláírás implementálása az orvosi folyamatokban, PACS (Digitális képtároló és képtovábbító rendszer) rendszer illesztése a betegadminisztrációs rendszerhez, valamint a HEFOP 4.4.ben megvalósuló intézményközi kommunikációs rendszerhez történő csatlakozás támogatása.

Összefoglalva tehát az informatikai rendszerek segítségével jól követhető folyamatoknak, a betegadminisztráció egyszerűsödésének köszönhetően több idő jut a gyógyító munkára és nem utolsó sorban ez a gyógyítás minőségi javulását is maga után vonja.

A MEDITCOM Kft. a hazai egészségügyi informatikai piac meghatározó szereplője, mind a fekvő-, mind a járóbeteg ellátó intézmények szintjén. Az ellátás informatizálásában szerzett tapasztalatokat pedig az ágazati integrációt célzó, ún. „ágazati informatikai projektek” területén kívánja tovább kamatoztatni. A cég a hagyományos intézményi informatikai rendszereken túl (osztályos, járóbeteg, kartonozó, UR/RTG, labor modulok) újszerű módon, teljes körű, komplex info-kommunikációs megoldásokat kínál. Az egészségügyben is megjelenő, központilag üzemeltetett szolgáltatás alapú megoldások mellett (pl: ASP), integrált belső informatikai rendszerek kiépítését, üzemeltetését, intézményi honlapok, portálok kiépítését biztosítja.
Kulcsszavak: egészségügy Meditcom

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával

Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.

2024. november 5. 13:27

Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz

Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást. 

2024. november 5. 10:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51