Az LG.Philips LCD első negyedéve: veszteség helyett nyereség

MTI Sajtóadatbank, 2006. április 12. 09:20
A Magyarországon is érdekelt dél-koreai-holland LG.Philips LCD kedden 48 milliárd vonos (49 millió dollár) adózott eredményt jelentett az első negyedévről, jóval kisebbet a tavalyi utolsó negyedévi 328 milliárd vonnál, de a tavalyi első negyedévben még 79 milliárd von(81 millió dollár) vesztesége volt adó után.
Az év végéhez képest azzal indokolták a visszaesést a világ második számú lapképernyőgyártójánál - első helyezett a nagy folyadékkristályos panelekből -, hogy csökkent mind a kereslet, mind a különféle laposképernyő-panelek átlagára. Az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva ellenben most általában gyorsabban nőtt a kereslet, mint a tavalyi utolsó negyedévben.

Az első negyedévben 1 274 000 millió négyzetméter nettó képernyőfelületet adtak el, 5 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi utolsó negyedévben, miközben az átlagár 1953 dollár volt négyzetméterenként, 10 százalékkal kevesebb az év véginél és 8 százalékkal kevesebb a negyedik negyedévi átlagnál. Az átlagár a tavalyi utolsó negyedévben 2112 dollár volt, az egy évvel korábbi 2304 dollár, illetve a harmadik negyedévi 2121 dollár helyett - ez utóbbi 26 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban.

Az LG.Philips januárban még azt jósolta, hogy a folyadékkristályos képernyők ára átlagosan 5 százalékkal csökken a mostani, első negyedévben, és ezt a cég a szállítások ugyancsak 5 százalékos növelésével ellensúlyozhatja, de ez nem sikerült.

Piaci elemzők arra számítanak, hogy az idén a folyadékkristályos képernyők világpiaca 70 százalékkal nő mennyiségben, de az árak még tovább csökkennek az óriási túlkínálat miatt, és csak az év második felében lehetséges - talán - áremelkedés.

Az idei évet, a konkurenciához hasonlóan, mindenesetre további beruházásokkal kezdték, elsősorban a nagy folyadékkristályos képernyőpanelek gyártásának erősítésére. Tavaly év végén még nőtt a kereslet a lapos képernyőkre az előző negyedhez képest is, és javult a profitráta.

Az üzemi eredmény 52 milliárd vonra (54 millió dollár) csökkent az utolsó negyedévi 334 milliárd vonról, de szintén fordulatot jelzett az egy évvel korábbi, 135 milliárd vonos üzemi veszteséghez képest.

A pénzforgalmi többlet (EBITDA) 19 százalékkal 670 milliárd vonra (690 millió dollár) csökkent az utolsó negyedévi 824 milliárd vonról, de 149 százalékkal meghaladta a tavalyi első negyedévi 269 milliárd vont.

A forgalom 17 százalékkal 2,471 billió vonra (2,544 milliárd dollár) csökkent a tavalyi negyedik negyedévi 2,963 milliárd vonról, de 20 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi 2,064 billió vonhoz képest.

Tavaly az LG.Philips LCD adózott eredménye 517 milliárd von volt, 69 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 1,66 billiónál, a lapos képernyők olcsóbbodása miatt, ami az év vége felé lassult - az utolsó negyedévben az árak csak 0,5 százalékkal csökkentek a harmadik negyedhez képest -, és ellensúlyozta a forgalom növelése is. A forgalom 10,08 billió vonra emelkedett a 2004-es 8,328 milliárdról.

Bár elemzők szerint a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, mert a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött, és ez lefelé nyomja az árakat, az LG.Philips LCD újabb beruházásokat tervez: 2007-ben üzembe helyez még egy gyártósort, és ezzel majdnem megkétszerezné laposképernyő-gyártó kapacitását. Így a világ első számú gyártója lehetne, második helyre szorítva az ugyancsak dél-koreai Samsung Electronicsot.

Nagy reményeket fűznek a tervezett lengyelországi modulüzemükhöz is - a 429 millió eurós, Wroclaw környéki beruházást szeptemberben jelentették be, ehhez a lengyel kormány 99 millió zlotys (6 milliárd forint) támogatást ad. Az építkezést az idei év első felében kezdik, 2007-től már termelne, és a kapacitást 2011-re futtatnák fel évi 11 millió LCD-televíziós modulra.

Tavaly az előzetes tervek szerint 700 ezer folyadékkristályos képernyőjű televízió készült a Philips Kft. székesfehérvári gyárában, az idén kétszeresére növelik a termelést, közölték szeptember végén. A képernyők az LG.Philips távol-keleti gyáraiból érkeznek Székesfehérvárra.

Az LG.Philips LCD a 2004. júniusi tőzsdei kibocsátásáig a holland és a dél-koreai partner 50-50 százalékos vegyes vállalata volt. A holland Philips Electronics NV decemberben 5 százalék eladásával 32,9 százalékra csökkentette részét. A vevő vagy vevők kilétét nem közölték. A bevétel 615 millió euró, amelyből a mostani negyedik negyedévre 210 millió eurót számolnak el egyszeri, adómentes tőkenyereségként. Az ár azonban 4,7 százalékos engedmény volt az LG.Philips LCD előző tőzsdei záróárához képest.

A vegyes vállalat másik fő partnerénél, a dél-koreai LG.Electronics Inc.-nél azt mondták, hogy ők egyelőre megtartják a jelenlegi 37,9 százalékukat a közös cégben.

Elemzők szerint a holland vállalat - a legnagyobb európai fogyasztói elektronikai gyártó és a világ legnagyobb fényforrásgyártója - óvatos visszavonulását az indokolja, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, mert a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött.

A dél-koreai-holland együttműködés másik ága, a katódcsöves képernyőket gyártó LG.Philips Displays ez év elején csődbe került, miután tavaly 1,3 milliárd eurós hiánya volt és 700 millió eurós, behajthatatlan adóssága. A vegyes vállalat csehországi és lengyelországi üzemét eladják, közölték március elején.
Kulcsszavak: LG.Philips

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01