GVH-eljárás az SMS-ben vásárolható autópálya-matricák ügyében
Kovács Attila, 2006. július 21. 14:23
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ma arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy versenyfelügyeleti eljárást indított annak vizsgálatára, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Magyar Telekom Nyrt. (T-Mobile) és a Pannon GSM Távközlési Zrt. autópálya-matrica sms-ben történő vásárlására ösztönző tájékoztatási gyakorlata a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának minősül-e.
A GVH egy beérkezett panasz alapján indított eljárást az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) ellen. Az eljárás megindítására azért került sor, mert az ÁAK az autópálya-matrica sms-en keresztül történő megvásárlására vonatkozó egyes tájékoztató anyagaiban azt a látszatot kelti, hogy mindössze egy sms elküldése szüksége az autópálya-matrica sms-en keresztül történő megvásárlásához, holott az ún. "pre-paid" ügyfelek esetében szükséges egy külön egyenleg előzetes feltöltése is.
Jelen versenyfelügyeleti eljárás célja annak megállapítása, hogy az ÁAK a fenti magatartással a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított-e. A versenytörvény szerint a fogyasztók megtévesztésének minősül, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A vállalkozás által használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás alkalmas-e a fogyasztók megtévesztésére.
Mivel a vizsgálat kezdetén feltárt tények alapján megállapításra került, hogy az autópálya-matrica sms-en keresztüli megvásárlására irányuló szolgáltatás népszerűsítésében a Magyar Telekom Nyrt. (T-Mobile) és a Pannon GSM Távközlési Zrt. (Pannon) is részt vett, így a versenytörvény alapján ezen vállalkozások is bevonásra kerültek a versenyfelügyeleti eljárásba.
Az eljárás alá vont vállalkozás(ok) előzetesen írásban, majd - a versenytanácsi tárgyaláson - szóban reflektálhatnak a GVH által megfogalmazott versenyjogi kifogásokra. A törvényi határidő szerint az eljárás lezárását jelentő döntést a Versenytanácsnak a vizsgálat megindításától számított 90 napon belül kell meghoznia, amely indokolt esetben egy alkalommal 60 nappal meghosszabbítható. A GVH a döntését a lehető legrövidebb időn belül meg kívánja hozni.
Jelen versenyfelügyeleti eljárás célja annak megállapítása, hogy az ÁAK a fenti magatartással a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított-e. A versenytörvény szerint a fogyasztók megtévesztésének minősül, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A vállalkozás által használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás alkalmas-e a fogyasztók megtévesztésére.
Mivel a vizsgálat kezdetén feltárt tények alapján megállapításra került, hogy az autópálya-matrica sms-en keresztüli megvásárlására irányuló szolgáltatás népszerűsítésében a Magyar Telekom Nyrt. (T-Mobile) és a Pannon GSM Távközlési Zrt. (Pannon) is részt vett, így a versenytörvény alapján ezen vállalkozások is bevonásra kerültek a versenyfelügyeleti eljárásba.
Az eljárás alá vont vállalkozás(ok) előzetesen írásban, majd - a versenytanácsi tárgyaláson - szóban reflektálhatnak a GVH által megfogalmazott versenyjogi kifogásokra. A törvényi határidő szerint az eljárás lezárását jelentő döntést a Versenytanácsnak a vizsgálat megindításától számított 90 napon belül kell meghoznia, amely indokolt esetben egy alkalommal 60 nappal meghosszabbítható. A GVH a döntését a lehető legrövidebb időn belül meg kívánja hozni.
Kapcsolódó cikkek
- A Pannon nem ért egyet a GVH döntésével
- Húszmilliós bírság a Pannonnak - megtévesztő reklámokért
- Még egyszerűbb SMS-ben lottózni
- Megsemmisített iratok - megszüntetett GVH-eljárás
- Napi 60 sms-t küldenek a koreai tizenévesek
- 13 éves lány nyerte az SMS gyorsasági versenyt
- GVH: nyárra az egész országban lesz csupasz ADSL
- Új djuice kártyás csomag a Pannontól
- A GVH szerint jogsértő a Whirlpool Magyarország Kft. egyes hirdetése
- Sms-értesítés a vízum lejárati idejéről