GVH: 3 milliós bírság a Notebook.hu-nak
Kovács Attila, 2006. augusztus 22. 13:20
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. augusztus 21-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Notebook.hu Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor reklámjaiban azt a látszatot keltette, hogy az általa forgalmazott termék a feltüntetett összegért megvásárolható, holott ezen az áron csak meghatározott feltételek teljesítése esetén is, csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthatott az adott termékhez. A Notebook.hu jogsértő magatartásáért 3 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.
A GVH azt vizsgálta, hogy Notebook.hu vállalkozás által a Sulinet program keretében értékesített hordozható számítógépekért (notebook) a vásárlás időpontjában fizetendő vételár óriásplakátokon való feltüntetése a fogyasztók megtévesztésre alkalmas volt-e.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát felső részén feltűnő betűméretben a „neked egyre megy?” fogyasztó-megszólítást célzó szlogen olvasható. Jobb oldalon szerepel maga a meghirdetett termék, egy notebook, rajta a Sulinet embléma, amely arról informál, hogy a termék a Sulinet program keretében is megvásárolható. A termék áraként a plakát majdnem egynegyedét elfoglaló betűméretben a termék ára – 111.111,- Ft – van feltüntetve, s mellé *-ot illesztettek. A nagy számok alatt kiegészítő információkat helyeztek el kétféle kisebb méretben: a termék nettó és bruttó árát rendkívül kicsi betűméretben, valamint a Sulinet programban való részvétel feltételeit.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát reklámtájékoztatásának fő mondanivalója, hogy 111.111.- Ft-ért kapható a megjelenített notebook. A 111.111.- Ft-os árközlés azonban részletes magyarázatra szorul, mert a jelzett áron – meghatározott feltételek teljesítése esetén is – csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthat a 60.000.- Ft-os árkedvezményhez. Ennél fogva mindkét közlés (nagybetűs ár + magyarázat) azonos fontosságú, s egyenrangú egymással. Mindkét közlés befolyásolja a fogyasztó döntését abban, hogy megvásárolja-e a kínált notebook-ot vagy sem. Amennyiben a Notebook.hu az egymáshoz tartozó közlések egyensúlyát megbontja akár az észlelhetőséget, az olvashatóságot bizonytalanná, kétségessé tevő módon, valójában a versenyjogi tilalmakat szegi meg, mert csak formálisan tartja be azokat, s akár reklámszakmai okokra való hivatkozással indokolatlanul háttérben maradnak az értékesítést előnytelenül befolyásoló lényeges tulajdonságok, körülmények.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát felső részén feltűnő betűméretben a „neked egyre megy?” fogyasztó-megszólítást célzó szlogen olvasható. Jobb oldalon szerepel maga a meghirdetett termék, egy notebook, rajta a Sulinet embléma, amely arról informál, hogy a termék a Sulinet program keretében is megvásárolható. A termék áraként a plakát majdnem egynegyedét elfoglaló betűméretben a termék ára – 111.111,- Ft – van feltüntetve, s mellé *-ot illesztettek. A nagy számok alatt kiegészítő információkat helyeztek el kétféle kisebb méretben: a termék nettó és bruttó árát rendkívül kicsi betűméretben, valamint a Sulinet programban való részvétel feltételeit.
A Notebook.hu vállalkozás által közzétett óriásplakát reklámtájékoztatásának fő mondanivalója, hogy 111.111.- Ft-ért kapható a megjelenített notebook. A 111.111.- Ft-os árközlés azonban részletes magyarázatra szorul, mert a jelzett áron – meghatározott feltételek teljesítése esetén is – csak a fogyasztók korlátozott köre és csak a vásárlást követő évben az adóbevallással kapcsolatos eljárás lezárásával juthat a 60.000.- Ft-os árkedvezményhez. Ennél fogva mindkét közlés (nagybetűs ár + magyarázat) azonos fontosságú, s egyenrangú egymással. Mindkét közlés befolyásolja a fogyasztó döntését abban, hogy megvásárolja-e a kínált notebook-ot vagy sem. Amennyiben a Notebook.hu az egymáshoz tartozó közlések egyensúlyát megbontja akár az észlelhetőséget, az olvashatóságot bizonytalanná, kétségessé tevő módon, valójában a versenyjogi tilalmakat szegi meg, mert csak formálisan tartja be azokat, s akár reklámszakmai okokra való hivatkozással indokolatlanul háttérben maradnak az értékesítést előnytelenül befolyásoló lényeges tulajdonságok, körülmények.
Kapcsolódó cikkek
- A Silverthorne a legjelentősebb termék a Pentium bevezetése óta
- Laptop 3 képernyővel
- 2008-ig minden Toshiba laptopban lesz HD DVD meghajtó
- 50%-kal hosszabb üzemidő újfajta kijelzőtechnológiával
- A Pannon nem ért egyet a GVH döntésével
- Extrém körülményeknek ellenálló hordozható asztali PC
- Húszmilliós bírság a Pannonnak - megtévesztő reklámokért
- Intel Core 2 Extreme processzorok laptopokba még idén ősszel
- Asus UMPC negyvenezerért
- Az Apple frissíti MacBook Pro modelljeit