Európa visszanyerte első helyét a befektetések terén
Az üzleti szolgáltatások lettek a legnépszerűbb befelé irányuló befektetési projekt típus és az összes globális projekt 20 százalékát teszik ki, miközben a gyártási befektetések globálisan átlagban 20 százalékkal csökkentek, negyedévente kb. 800 projektre 2005-ben. Az új kutatási és fejlesztési központok befektetései meglehetősen stabilak maradtak 2005-ben és globálisan negyedévente 2000 projektet valósítottak meg.
Emellett a felmérés megállapította, hogy ismét 15 ország fogadta az összes befelé irányuló befektetés 70 százalékát. Négy ország került az első 15 közé 2005-ben - Lengyelország, Románia, Szingapúr, EAE, amelyek Hongkong, Magyarország, Spanyolország illetve Svédország helyét vették át. Figyelemre méltó, hogy az Egyesült Királyság, Franciaország és Lengyelország jelentősen több befektetést nyert el és növelte saját piaci részesedését.
"Annak ellenére, hogy az érett gazdaságok kissé behozták a lemaradást, a felmérés azt mutatja, hogy a multinacionális cégek egyre inkább keresik a „talent pool”-t mindenhol a világon," - mondta Roel Spee, az IBM-Plant Location International társvezetője. "Folyamatosan nő a globális verseny az új munkákért és tőkebefektetésekért; a fejlett és fejlődő régióknak a befektetése odavonzása érdekében folyamatosan új stratégiákat kell meghatározniuk és végrehajtaniuk. Az innováció- és technológia-orientált stratégiában a versenyképesség döntő szerepet játszik az új gazdasági munkák létrehozásában."
Brazília, Oroszország, India és Kína - együttesen BOIK (angolul BRIC) néven szokták illetni őket - feltörekvő domináns piacai átlagosan csaknem egyötödével estek vissza a bejövő külföldi befektetések terén az előző évhez viszonyítva. Ugyanakkor a legtöbb érett gazdaság kezdett helyreállni az előző évek után és 2005-ben 5 százalékos növekedést értek el a külföldi befektetési projektek terén 2004-hez viszonyítva. Az Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciaország, Szingapúr, Kanada, Németország, Dánia, Írország és Ausztrália több kutatási és fejlesztési projektet regisztrált 2005-ben, mint 2004-ben.
Három egymást követő év alatt Kína és India több befektetési projektet fogadott, mint az USA - 1.650 illetve 1.200 befektetést. Az USA székhelyű cégek maradtak a határon túli befektetések legnagyobb létrehozói a 2.800 projekttel. A német bázisú cégek azonban átvették a második helyet a japán versenytársuktól - 720-670 kifelé menő befektetési projekt volt 2005-ben.
Fő javaslatok
A kockázat megosztása
- Az a tény, hogy több helyszín is elfogadható üzleti környezetté nőtte ki magát, még nem jelenti azt, hogy a választás könnyebb lett.
- A cégeknek fel kell készülniük arra, hogy a nagyon sikeres 'forró pont' megtalálásával járó problémákat megoldják, ahol a képzett munkaerő nagyon gyorsan elfogyhat és a bérinfláció meglepően gyorsan emelkedett.
- A cégeknek valóban globális, integrált jelenlétre kell törekedniük.
Cél iparágak
- A gazdaságfejlesztő szervezeteknek tényalapú módon kell reagálniuk a globalizációs erőkre.
- Az országos és helyi gazdaságfejlesztési szervezeteknek folyamatosan fel kell mérniük és értékesíteniük kell a helyi előnyöket. Egyre inkább fel kell mérniük, hogy mely új iparágak mutatnak erős befektetési potenciált és hogy a saját régiójuk tudja-e azt vonzani.
- Előnyben kell részesíteni azokat az iparágakat, amelyek versenyelőnyöket kínálnak.
- A fejlesztési hivataloknak pontosabban kell meghatározniuk a befektetőknek tett egyedi érték ajánlásaikat és hozzáértőbb módon kell támogatniuk a helyszíneiket.
- A gazdaságfejlesztési szervezeteknek ipari szakértőkkel kell kiegészíteniük általános személyzetüket és nagyobb mértékben kell bevonniuk a magánszektort a gazdaságfejlesztési stratégiáikba.
Az innováció ösztönzése céljából támogatni kell az együttműködést
- A gazdasági fejlődés változik, ahogy a világ globalizálódik és a munkalehetőségek növekedése a hagyományosról az együttműködő gazdasági fejlődés felé tendál.
- A hagyományos gazdasági fejlesztést alkalmazó régiók az alacsony munkaerő költségű régiók kemény konkurenciájával fognak szembenézni. Az együttműködő gazdasági fejlesztés kevésbé érzékeny a globalizációra.
- A gazdaságfejlesztési hivataloknak támogatniuk kell az együttműködési és innovációs kultúrát a régióikon belül, hogy odavonzzák azokat a befektető cégeket, melyek egyre inkább az innovációra összpontosítanak, egyedi módszereket kell létrehozniuk, melyek értéket teremtenek és differenciálódást tartanak fenn a piacon.
- Létfontosságú lesz az ipar, az oktatás és a kormány közötti erős kapcsolatok kiépítése a szakértelem összevonásához és olyan fenntartható innovációk támogatásához, amelyek a befektető cégek széles körét vonzzák.
Kiemelt régiók
Afrika
- Afrika az összes projektnek mindössze 2 százalékát vonzotta globálisan 2005-ben, ugyanannyit, mint 2004-ben.
- Kenya és Uganda jobban teljesített 2005-ben, Dél-Afrika stabil maradt. Algéria, Egyiptom és Marokkó visszaesett.
Ázsia - Csendes-óceán
- Az ázsiai - csendes-óceáni régió az összes projekt 31 százalékát vonzotta 2005-ben: piaci részesedése 3 százalékkal csökkent a 2004-es rekordévhez képest.
- India vezetett globálisan a szolgáltatási központ illetve kutatási és fejlesztési projekt befektetések számát tekintve. 2005-ben összesen 204 kutatási és fejlesztési projektet regisztráltak Indiában.
- India és Kína maradt a vezető rangsor-első célország a kutatási és fejlesztési projektek számára Ázsiában, de a projektek összes száma csökkent. Indában a projektek száma 256-ról 204-re csökkent, Kínában pedig 143-ról 126-ra.
- Kína maradt az első számú gyártási befektetési célország az összes ázsiai - csendes-óceáni projekt 47 százalékával. Teljesítménye a 2004 évi 840 gyártási projektről 560-ra csökkent 2005-ben.
- Vietnám továbbra is erősen teljesített, különösen a gyártás terén, és a belső ázsiai - csendes-óceáni befelé irányuló befektetések 9 százalékát vonzotta.
Európa
- Európa visszanyerte első helyét globálisan a befelé irányuló befektetési projektek terén az összes projekt 39 százalékával, ami a 2004 évi 35 százalékról emelkedett. A nyugat-európai befektetések jelentős mértékben nőttek, a 2004 évi 22 százalékról 26 százalékra 2005-ben.
- Az Egyesült Királyság vezetett Európában a befelé irányuló befektetési projektek terén a közel 700 befektetéssel és 660 befektetéssel nem maradt el tőle nagyon Franciaország sem. Mindkét ország nagyon erős javulást mutatott a befelé irányuló külföldi befektetések terén.
- Kelet-Európa az összes európai gyártási projekt kb. 50 százalékát vonzotta, 2005-ben Lengyelország volt a vezető 148 projekttel. Az európai rangsorolásban a gyártás terén Lengyelország második lett és Franciaország ugrott az első helyre egész Európában az összes gyártási projekt 22 százalékával (251).
- Kutatás és fejlesztés terén az Egyesült Királyság az összes európai projekt 26 százalékát, Franciaország a 19 százalékát, Németország és Dánia pedig a 6 százalékát kötötte le. Ugyanakkor Kelet-Európa a 60 projekttel 21 százalékra növelte a részesedését.
- Az Egyesült Királyság (45 projekt) volt az első számú cél ország számos olyan projekt esetén, ahol indiai cégek fektettek be 2005-ben, ezt követte az EAE (28), Kína (24) és USA (17).
Latin-Amerika
- Latin-Amerika az összes projekt 6 százalékát vonzotta globálisan 2005‑ben, ami visszaesést jelent a 2004 évi 8 százalékról.
- Brazília és Mexikó uralta a befelé irányuló befektetéseket Latin-Amerikában és általános visszaesést mutattak a külföldi közvetlen befektetési projektek a többi latin-amerikai országban.
- Brazília vonzotta a legtöbb gyártási projektet a 37 százalékkal, amit Mexikó követett 21 százalékkal.
Észak-Amerika
- Észak-Amerika az összes projekt 18 százalékát vonzotta globálisan 2005‑ben, ami emelkedést jelent a 2004 évi 16 százalékhoz képest.
- Erős verseny volt az USA államok között a befelé irányuló befektetésekért.
- Pennsylvania 109 projekttel az első helyre ugrott mint cél állam a befektetési projektek terén. 2004-ben nem érte el az első tíz helyet. A gyártási projektek terén a harmadikról az első helyre került.
- Kalifornia a második helyen maradt, főként a szolgáltatások illetve kutatási és fejlesztési befektetések eredményeként.
- Michigan és Kalifornia vezetett a kutatási és fejlesztési projektek terén, 13 illetve 11 projekttel.
Kapcsolódó cikkek
- Processzorok több ezer maggal
- 122 millió európai az interneten
- Növekvő net-populáció egész Európában
- EU, Lisszabon és a nemzeti akcióprogram
- Az európai uniós háztartások felében van internet
- Az EU biztos szerint több technológiai beruházásra van szükség
- Digitális verseny Kelet-Európában - Magyarország a harmadik
- India egyik befektetési célpontja Kelet-Európa
- Egyre több spam érkezik Európából
- Egyre több nő internetezik Európában
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.